Pipe/ule/hvinelyd ved høy fart

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Pipe/ule/hvinelyd ved høy fart

Legg inn av brynjarsa » 04 apr 2012, 21:43

Har oppdaget i det siste en ulyd som dukker opp ved litt høyere fart. En ganske høyfrekvent konstant hvinelyd er vel det nærmeste jeg klarer å forklare det. Kommer smygende når jeg nærmer meg 100, virker værst rundt 105-110 og så virker det som det avtar igjen. Merket dette veldig godt på vei til Sverige her forleden hvor det går ann å gi på litt :) Da ligger jeg med cruisecontrollen på i femte og turtallet ligger vel litt over 2000 da. Lurte på om det var noe lyder fra turboen, men den jobber jo knapt under sånne forhold, hører ikke noe til lyden i lavere fart med med turbonåla på tilsvarende plass.
Trodde det kunne være vindlyder men det snodige er at lyden blir borte hvis jeg holder clutchpedalen inne. Testet dette i nedoverbakke i tunnell, så farten var da ganske konstant. Slepper opp clutch, hvinelyd tilbake.
Noen som har noen forslag? (annet enn å ikke kjøre i 105-110 ;) )

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Pipe/ule/hvinelyd ved høy fart

Legg inn av EdHunter N815 » 05 apr 2012, 11:32

Tipper det er noe turtallsavhengig slik du beskriver det, og at det kommer fra noe på motoren.

Typiske ting som kan gi hvinelyd kan være slitte løpehjul på multireim, dårlig lager i vannpumpe, servopumpe, eller dynamo.

Grunnen til at du ikke hører det i lavere hastighet tror jeg er fordi du da ikke er jevnt på samme turtall lenge nok til å merke det. Det kan være vanskelig å fremprovosere lyden stillestående og i lave gir siden motorduren vil overdøve den.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av brynjarsa » 07 apr 2012, 22:59

Takker for innspill EdHunter.
Prøvde å høre etter på samme turtall, men i 4 gir og da er vel farta rundt 70. Lydnivået ellers oppleves likt (eller lavere) som i 105-110. Men pipelyden er ikke der da.

Nå er jeg den første til å innrømme at bil ikke er det jeg har mest greie på, men dette med clutchen er litt snodig. De tingene du nevner, vil de stoppe/kobles fra når clutchpedalen trykkes inn?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 08 apr 2012, 11:24

brynjarsa skrev:Takker for innspill EdHunter.
Prøvde å høre etter på samme turtall, men i 4 gir og da er vel farta rundt 70. Lydnivået ellers oppleves likt (eller lavere) som i 105-110. Men pipelyden er ikke der da.

Nå er jeg den første til å innrømme at bil ikke er det jeg har mest greie på, men dette med clutchen er litt snodig. De tingene du nevner, vil de stoppe/kobles fra når clutchpedalen trykkes inn?
Når du trykker inn clutchen så senkes jo turtallet til tomgang med mindre du trykker på gasspedalen. Eventuelle lyder som kommer på et bestemt turtall vil naturlig nok da forsvinne.

Dersom det er hastighetsavhengig og ikke er turtallsavhengig kommer det sansynligvis fra noe i drivverket, altså girkasse/clutch, drivknuter eller eventuelt hjullager. Det siste er kanskje ikke helt usansynlig heller.

Uansett er det litt vanskelig å sette en diagnose på en lyd via et forum, litt enklere om man kan høre den selv. Det beste er kanskje å få noen til å høre på lyden, selv om det innebærer å kjøre bittelitt for fort... :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar