Hei,
Har tidligere her hatt et innlegg hvor jeg vurderte en 9-3. Nå har jeg begynt å se etter 9-5. Det skal være automat og prisen skal ligge på ca 100.000,- Bilen blir gående utelukkende på småkjøring, så jeg spør derfor hvem motor dere kan anbefale med tanke på forbruk, og hva slag forbruk en kan vente seg. Hvilke års-modeller bør jeg se etter, og generelt hva bør en titte etter,er dette en dyr/billig bil å eie(alt er relativt, vet det)?
Setter pris på erfaringer
Forslag til 9-5?
Moderator: Moderatorer
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Forslag til 9-5?
Ifht. forbruk er vel 9-5 relativt tørst uansett motor. Spesielt med automat. Så da kan du jo like gjerne få litt igjen for penga og gå for en Aero.
De fleste vil nok si at du bør gå for 2002 eller nyere da forstillingen er noe modifisert da, og gir litt mindre "amerikanske" kjøreegenskaper. Jeg har dog en 2000 mod. som jeg er svært godt fornøyd med, og når jeg har fått byttet ut støtdemperne foran som jeg venter på, tror jeg det blir helt ok. Jeg er ingen racer-kjører, så jeg merker ikke den helt store forskjellen ved normal kjøring.
Det jeg derimot virkelig savner ifht. 2002 og nyere er framstolene som har betraktelig bedre sidestøtte.
Uansett hva du ender med eller ser på, bør du også forsikre deg om at motoren (og bilen generelt) er velservet og i bra stand. Har den gått langt, er det også en stor fordel om regkjedesats og slikt er byttet, og ikke minst at veivhusventilasjon har siste oppgradering. (Jmf. oilsludge som du sikkert vet om.)
Min erfaring er at 9-5 ikke er hverken dyrere eller billigere enn andre biler, men man får mer igjen for pengene! Men man må selvfølgelig regne med noe småplukk på en gammel bil som evt. har gått langt. Men det finnes masse kunnskap på dette forumet som man drar nytte av ved evt. problemer, og for meg er det gull verdt, og en høyst medvirkende årsak til at jeg jeg valgte min 3. Saab nå sist. (Jeg tør ikke si hva jeg seriøst vurderte.... )
Jeg vil også poengtere at jeg ikke er noen mekaniker og på langt nær noen ekspert på hverken 9-5 eller andre Saaber, men jeg følte bare for å dele mine to øre. 9-5'en min er jeg i hvert fall veldig glad i!
De fleste vil nok si at du bør gå for 2002 eller nyere da forstillingen er noe modifisert da, og gir litt mindre "amerikanske" kjøreegenskaper. Jeg har dog en 2000 mod. som jeg er svært godt fornøyd med, og når jeg har fått byttet ut støtdemperne foran som jeg venter på, tror jeg det blir helt ok. Jeg er ingen racer-kjører, så jeg merker ikke den helt store forskjellen ved normal kjøring.
Det jeg derimot virkelig savner ifht. 2002 og nyere er framstolene som har betraktelig bedre sidestøtte.
Uansett hva du ender med eller ser på, bør du også forsikre deg om at motoren (og bilen generelt) er velservet og i bra stand. Har den gått langt, er det også en stor fordel om regkjedesats og slikt er byttet, og ikke minst at veivhusventilasjon har siste oppgradering. (Jmf. oilsludge som du sikkert vet om.)
Min erfaring er at 9-5 ikke er hverken dyrere eller billigere enn andre biler, men man får mer igjen for pengene! Men man må selvfølgelig regne med noe småplukk på en gammel bil som evt. har gått langt. Men det finnes masse kunnskap på dette forumet som man drar nytte av ved evt. problemer, og for meg er det gull verdt, og en høyst medvirkende årsak til at jeg jeg valgte min 3. Saab nå sist. (Jeg tør ikke si hva jeg seriøst vurderte.... )
Jeg vil også poengtere at jeg ikke er noen mekaniker og på langt nær noen ekspert på hverken 9-5 eller andre Saaber, men jeg følte bare for å dele mine to øre. 9-5'en min er jeg i hvert fall veldig glad i!
- wollis
- 1.2 bar
- Innlegg: 214
- Registrert: 02 mar 2009, 02:46
- Navn: Thomas
- Bil: 2001 9-5 Aero Est.
- Sted: Finnøy, Rogaland
Re: Forslag til 9-5?
+1. Enig i det Audun skriver. Jeg er kjempefornøyd med min/vår 01 9-5 Aero Stv(nå kjørt 70 000 på 3 år). Den har nå gått rett over 195000km og den blir nok i vårt eie til den dagen det ikke er mer bil igjen,-den er for god til å bytte ut. Utskiftinger/oppgraderinger bilen har fått er Ferrita 2,5" halvsats(tilsvarende org. sportseksos), polyforinger bak og nye bremseskiver/klosser baut. Jeg venter på Koni FSD i posten nå for å få den litt strammere og mer holdbar enn original(visstnok tredje settet med dempere bilen har fra og med ny). Ved småkjøring tror jeg du bør tenke på at forbruket blir 1-1,2l/mil. Diesel gir billigere drivstoffkostnader, men for meg blir det litt feil. Bensinturbo er gøy.audun-eg N228 skrev:...
Thomas.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Forslag til 9-5?
Småkjøring+automat+original B205/B235=oilsludge.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Forslag til 9-5?
Takker for gode svar, både med positive og negative erfaringer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 816
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Forslag til 9-5?
Koni FSD er en meget god oppgradering iforhold til de orginale demperne!
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Forslag til 9-5?
kankjse du skulle hatt en diesel... esj, får kramper av å skrive det ordet
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Forslag til 9-5?
Diesel+småkjøring=EGR-problemPaul N1176 skrev:kankjse du skulle hatt en diesel... esj, får kramper av å skrive det ordet
Det minste ondet er nok en bensinbil og å skifte olje ofte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan