Kjøp av 9-3 turbo 2003-2006 mod.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
SaabTorque
Innlegg: 1
Registrert: 12 mai 2012, 15:36

Kjøp av 9-3 turbo 2003-2006 mod.

Legg inn av SaabTorque » 12 mai 2012, 16:30

Hei.

Jeg har på jakt etter en Saab 9-3 03-06 mod. (1.8t, 2.0t, 2.0T) og er ikke interesser i å gå i bruktbilfella.
Etter og ha lest massevis av erfaringer fra tidligere eiere virker det som enkelte av disse 9-3'ene har svært mange feil. Eierne er enten særdeles fornøyde, eller svært misfornøyde med gigantiske verkstedregninger i bagasjen.

For å unngå å ende opp med en "lemon car" søker deres erfaring og har derfor noen spørsmål

- Er det gjort kritiske oppdateringer av 9-3'en i perioden 2003-2006?
- Kan det lønne seg å kjøpe en bil som har "kommet over kneike", altså gått over et visst antall kilometer?
- Vil en NAF tilstandsrapport avdekke feil og gjøre med relativt sikker på et godt bruktbilkjøp?

Takker for svar!

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Kjøp av 9-3 turbo 2003-2006 mod.

Legg inn av Rambraut N1491 » 13 mai 2012, 17:57

03 modellene hadde vistnok en god del elektronikkfeil, så se etter 04-06. Ellers så er det vel knirk i bakstilling, fjerbenslager, dempere og fjerer som er en gjenganger på disse bilene.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

hihovda
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 16 feb 2010, 10:34

Re: Kjøp av 9-3 turbo 2003-2006 mod.

Legg inn av hihovda » 14 mai 2012, 10:16

Har selv en 1.8t (oppgradert til 210 hk). Har gått over 160` nå (ikke bare i mitt eie). Knirking i for- og bakstilling kan gå igjen, men lar seg fikse. Ellers har jeg hatt lite problem. Fornøyd med bilen. Bra motor. Har ikke hatt noe nevneverdig av elektriske problemer. Men hender en gang iblant at den melder feil på ene front lys. Men alt er greit bare jeg starter opp på nytt :roll:

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Kjøp av 9-3 turbo 2003-2006 mod.

Legg inn av Rambraut N1491 » 14 mai 2012, 11:12

Simmering mellom servopumpe og topplokk kan slå lekk, det merker du ved at det er motorolje i servooljen og mye svetting rundt påfyllingslokket.

Strammer og skinne til balanseakselkjede er også noe som kan ta kveld. Merkes veldig godt på tomgang, hard gange på motor og en klingende lyd som høres veldig godt ved inn/utkobling av AC.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar