Side 1 av 1

Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 24 mai 2012, 00:33
av hmsilset
Bilen min har vært 5 ganger + på verksted pga.motorlampa ikke vil gi seg å lyse.Forsvinner en bitteliten stund, men så er det påen igjen.Siste 2 tinga var pga plugger og etterpå gammel programvare. Saab verkstedet nekter for at det er mulig å få tak i diagnoseverktøy til privat bruk.Men om jeg bestiller chip fra maptun så får jeg jo ett greit diagnoseverktøy og kan lese av selv?

Re: Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 24 mai 2012, 01:07
av Pål N526
Du kan få tak i orginalt og uorginalt diagnoseverktøy. Søk på forumet, så finner du relevante tråder.

/ Pål

Re: Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 24 mai 2012, 01:18
av hmsilset
Pål N526 skrev:Du kan få tak i orginalt og uorginalt diagnoseverktøy. Søk på forumet, så finner du relevante tråder.

/ Pål
Skal søke :) hadde ikke sett noe om det siden jeg ble medlem her, så tenkte å høre bare.

Fant ikke ikke veldig mye om hvor det kjøpes eller hvordan de forskjellige sortene fungerer.Bare om navnet på den originale sykt dyr verkstedene bruker :p

Re: Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 24 mai 2012, 10:15
av Arnesl N1394
Du har en 2002 9-5 vector 2,0t (ref en annen tråd)?

Selv har jeg 9-5 2001 2,0t og jeg har 2 stk Kina OBD-II duppedingser: sånn med blåtann og en stk sånn, med usb for tilkobling til pc, kjøpt fra hhv Deal Extreme og Ebay.

Disse kan på ingen måte sammenlignes med Tech-2 eller andre ordentlige verkstedinstrumenter, men til enkel førstehjelp så har ihvertfall disse hjulpet meg flere ganger.
Begge fungerer fint på bilen min, får lest av/slettet feilkoder og diverse verdier som kan være morro å se på når man er på tur..

Hvis du bruker disse standard Elm-237 leserne og generelle "diagnostikkprogrammer" (Torque, DashCommander, PCMScan etc.), så er det greit å ha WIS eller lignende å støtte seg på for å tolke feilkoden, da disse programmene stort sett har feilkoder som ikke er SAAB spesifikke..

Re: Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 24 mai 2012, 10:32
av Ingvar N629
Så skal man huske på at en feilkode ikke nødvendigvis betyr "bytt del 54" så blir det bra. Feilen kan ligge et annet sted. For å finne ut av dette kreves systemforståelse, og der feiler mange verksteder. Har et eksempel fra forrige uke, en kjenning hadde hatt bilen til garantirep hos merkeverksted to ganger, og byttet kostbare deler, uten at det ble bra. Etter ti min med trykkluft og feilsøk så fant jeg to lekkasjer og det var alt som skulle til. Da hadde jeg ikke med meg Tech2en min heller, men feilkoden var enkel å gjette seg til (blinkende motorlampe ved pådrag).

Re: Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 24 mai 2012, 11:55
av hmsilset
Arnesl N1394 skrev:Du har en 2002 9-5 vector 2,0t (ref en annen tråd)?

Selv har jeg 9-5 2001 2,0t og jeg har 2 stk Kina OBD-II duppedingser: sånn med blåtann og en stk sånn, med usb for tilkobling til pc, kjøpt fra hhv Deal Extreme og Ebay.

Disse kan på ingen måte sammenlignes med Tech-2 eller andre ordentlige verkstedinstrumenter, men til enkel førstehjelp så har ihvertfall disse hjulpet meg flere ganger.
Begge fungerer fint på bilen min, får lest av/slettet feilkoder og diverse verdier som kan være morro å se på når man er på tur..

Hvis du bruker disse standard Elm-237 leserne og generelle "diagnostikkprogrammer" (Torque, DashCommander, PCMScan etc.), så er det greit å ha WIS eller lignende å støtte seg på for å tolke feilkoden, da disse programmene stort sett har feilkoder som ikke er SAAB spesifikke..

Der ja.Tusen takk for svar!Da vet jeg plutselig mye mer :) Ja, er jeg som har den.Har gjort veldig mye med den, så nå er det bare verkstedet som henger etter.

Re: Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 24 mai 2012, 11:58
av hmsilset
Ingvar N629 skrev:Så skal man huske på at en feilkode ikke nødvendigvis betyr "bytt del 54" så blir det bra. Feilen kan ligge et annet sted. For å finne ut av dette kreves systemforståelse, og der feiler mange verksteder. Har et eksempel fra forrige uke, en kjenning hadde hatt bilen til garantirep hos merkeverksted to ganger, og byttet kostbare deler, uten at det ble bra. Etter ti min med trykkluft og feilsøk så fant jeg to lekkasjer og det var alt som skulle til. Da hadde jeg ikke med meg Tech2en min heller, men feilkoden var enkel å gjette seg til (blinkende motorlampe ved pådrag).


forståelse for dette er viktigere enn å bare klaske på nye deler ja :) Hvor fikk du kjøpt din Tech2? Er prisen virkelig 60.000kr + ? :p

Re: Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 24 mai 2012, 12:10
av Pål N526
hmsilset skrev:forståelse for dette er viktigere enn å bare klaske på nye deler ja :) Hvor fikk du kjøpt din Tech2? Er prisen virkelig 60.000kr + ? :p
Nei. Du kan få tak i for rundt 15k, MEN se opp for kina kopi.

Re: Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 24 mai 2012, 13:30
av hmsilset
Pål N526 skrev:
hmsilset skrev:forståelse for dette er viktigere enn å bare klaske på nye deler ja :) Hvor fikk du kjøpt din Tech2? Er prisen virkelig 60.000kr + ? :p
Nei. Du kan få tak i for rundt 15k, MEN se opp for kina kopi.

:D Hehe, kjekt å vite. Er diagnose programmet en får med til steg1 fra maptun greit nok for en vanelig person?Har fått litt skrekken på 9-5, men tipper sånne motorlamper ikke dukker opp dagelig når de har funnet feilen på min.

Re: Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 25 mai 2012, 01:53
av Pål N526
Om du ikke virkelig skal sette deg inn i tech2 og bruken av denne, så kan du bare kjøpe en feilkodeleser. Er nok av folk her inne som kan dekode feilkoden for deg 8)

Re: Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 25 mai 2012, 09:09
av Ingvar N629
Får jo opp feilkode i SIDen om man programmerer om litt, burde rekke for de fleste.

Re: Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 25 mai 2012, 12:15
av Pål N526
Ingvar N629 skrev:Får jo opp feilkode i SIDen om man programmerer om litt, burde rekke for de fleste.
Bare 1 stk i slengen.

Re: Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 26 mai 2012, 23:10
av Hjelle, N6
Verdt å nemne om en kjøper Maptuner er at en kun får fram feilkoden, ikkje verdiar og slikt som du får fram med Techen.
Men for å lese og slette feilkoder er Maptuneren grei.

Re: Diagnoseverktøy.

Lagt inn: 27 mai 2012, 00:57
av hmsilset
Hjelle, N6 skrev:Verdt å nemne om en kjøper Maptuner er at en kun får fram feilkoden, ikkje verdiar og slikt som du får fram med Techen.
Men for å lese og slette feilkoder er Maptuneren grei.

Da er maptun det jeg trenger :) Ett hint om hvor feilen kan ligge er jo bedre enn å dra inn og ut av verksted hver bidige uke.