Motor/elefant-kran i Bergen?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Motor/elefant-kran i Bergen?

Legg inn av Fjalla » 02 jun 2012, 08:40

Noen som har en motor/elefant-kran i Bergen som jeg kan låne/leie i sommer så jeg slipper å forsterke taket i garasjen?
Evt om noen vet om et firma som leier ut. Har prøvd litt rundt om kring, men ikke funnet noe.
Har ikke planer om å ta ut/inn motor så mange ganger at jeg føler det er verdt investeringen å kjøpe en... :P

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: Motor/elefant-kran i Bergen?

Legg inn av turboTruls N263 » 02 jun 2012, 11:14

Jeg har ikke elefant, har det på netthinnen at Hertz maskinutleie på Damsgård eller flex leie på Espehaugen kan ha. Jeg bruker gaffeltruck eller takmontert vinsj til motorløft. Så lenge man fordeler lasten over flere tak/gulv-bjelker er det ikke stort som skal til for å holde en motorpakke. Vet ikke hva slags tak du har men om det er A takstol eller W evnt om du har møne drager burde det holde i bøtter og spann. Er jo dimensjonert for mye mer snø enn hva en motor veier. I teorien skal et normalt tak i dag tåle 1,5kN m2 eller 1,5 tonn snø pr m2. Også kommer egenlast av takstein etc slik at det ligger ytterligere 1kN beregnet inn her.
Som sagt et tak er veldig sterkt, noe varisjon er det avhengig av takvinkel og fasthetsklasse og hvor i landet garasjen er plassert.
Lykke til :)
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Motor/elefant-kran i Bergen?

Legg inn av bullit87 » 03 jun 2012, 22:28

Biltema sin er Helt yppelig for en hobby mekaniker
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: Motor/elefant-kran i Bergen?

Legg inn av Fjalla » 03 jun 2012, 22:47

turboTruls N263 skrev:Jeg har ikke elefant, har det på netthinnen at Hertz maskinutleie på Damsgård eller flex leie på Espehaugen kan ha. Jeg bruker gaffeltruck eller takmontert vinsj til motorløft. Så lenge man fordeler lasten over flere tak/gulv-bjelker er det ikke stort som skal til for å holde en motorpakke. Vet ikke hva slags tak du har men om det er A takstol eller W evnt om du har møne drager burde det holde i bøtter og spann. Er jo dimensjonert for mye mer snø enn hva en motor veier. I teorien skal et normalt tak i dag tåle 1,5kN m2 eller 1,5 tonn snø pr m2. Også kommer egenlast av takstein etc slik at det ligger ytterligere 1kN beregnet inn her.
Som sagt et tak er veldig sterkt, noe varisjon er det avhengig av takvinkel og fasthetsklasse og hvor i landet garasjen er plassert.
Lykke til :)
Er klar over hva tak er dimensjonert for, men dette taket er gammelt og ikke i særlig god stand :P
bullit87 skrev:Biltema sin er Helt yppelig for en hobby mekaniker
Helt sikkert, men som sagt så har jeg ikke planer om å gjøre dette så ofte at jeg gidder å investere 2000 i en slik en ;)

Men ser ut til at det order seg uansett!

Svar