Side 1 av 1

Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 28 jun 2012, 11:36
av targus200
Noen som har hørt om dette, sjekk fra 6:20 og utover. Fra wheeler dealer.
http://www.youtube.com/watch?v=3JDlRKFF ... ure=relmfu

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 28 jun 2012, 11:54
av Ingvar N629
Uten å ha sett klippet, menes det ikke EVAP-systemet?

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 28 jun 2012, 12:10
av Helge
Han kjører "høy-raffinert" bensin og et rensemiddel gjennom systemet. Ser ut som han kobler maskinen på fuel-railen.
Prosessen skal rense hele bensinsystemet, katalysator og eksosanlegg.
Fordelen er renere motor og flere HK.
Ser vi på målingene han gjør oppnår han ihvertfall en meget renere motor.

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 28 jun 2012, 13:14
av targus200
Jeg byttet foringer til dysene på min 99t og så at det var mye dritt(karbon) rundt dysene. Hva skal jeg bruke for og rense forbrenning kammeret, jeg brukte noe som heter "engine tuner spray" når jeg jobbet med påhengsmotorer for og fjerne karbon avleiringer på 2 takt motorer.
Problemet med denne er at det ryker noe så j..... når den startes etterpå.

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 28 jun 2012, 13:15
av Ingvar N629
Injectorrens ser det ut til, ja. Bedre forstøving gir mindre uforbrent og dermed mindre CO og HC.

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 28 jun 2012, 13:47
av targus200
Den tar visst og renser fra innsug til eksos.
http://www.youtube.com/watch?v=9sjZ1wib34w

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 01 aug 2012, 21:41
av lizt
Interessant. Er det noen som vet om norske verksteder som tilbyr dette? Noen som har prøvd?

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 05 nov 2014, 16:19
av lizt
Bump!

Gammelt emne dette, men jeg er fortsatt interessert i å høre om noen har erfaringer :)

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 06 nov 2014, 07:42
av kanonjon
Har hørt at man kan spraye vann inn i innsuget ved å bruke en sprayflaske med dyse mens motoren er i gang. Det hele vil fungere som en steamrens siden vannet blir varmet opp såpass mye av forbrenninga.

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 06 nov 2014, 12:34
av rodney
Vann funker som gull ;-) jeg har gjort dette flere ganger

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 10 nov 2014, 04:05
av lizt
Å spraye forstøvet vann rett inn i innsuget høres ihvertfall risikabelt ut..! :) Oppnår man virkelig noe med en sånn "steamrens"? Jeg vil tro at damp alene ikke har noen stor effekt i forhold til brennende bensin, men jeg kan absolutt ha feil her.
Flott hvis du kan forklare hva resultatet er og hvordan det fungerer.

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 11 nov 2014, 18:06
av kanonjon
lizt skrev:Å spraye forstøvet vann rett inn i innsuget høres ihvertfall risikabelt ut..! :) Oppnår man virkelig noe med en sånn "steamrens"? Jeg vil tro at damp alene ikke har noen stor effekt i forhold til brennende bensin, men jeg kan absolutt ha feil her.
Flott hvis du kan forklare hva resultatet er og hvordan det fungerer.
Man skal være varsom, såklart! Men man står ikke med en hageslange og peiser på inni innsuget! Så lenge vannet er "løst" opp til yr/damp før det blir forbrent, så går det fint. Er jo slik water injection forsåvidt fungerer, til og med Saab hadde dette på sine 99 Turboer som ekstra tilbehør, dette kjølte ned lufta og økte motorkraften.

Damp ekspanderer voldsomt, og denne ekspansjonen og varmen gjør at alt karbon og annet møkk løsner fra overflater etc.

Så igjen, man må være varsom!

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 12 nov 2014, 00:07
av lizt
Takk for forklaringen - det virker spennende, men nok ikke noe for en amatør som meg. Det blir som med WD40-trikset jeg fikk forklart for å løsne stempelringer - ikke noe man begir seg utpå etter innfallsmetoden :D

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 12 nov 2014, 00:47
av henrik
Altså wd40 trikset er ikke "farlig" å gjøre i den forstand. Bare du tar forhåndsregler osv så er det ansett som høveslig safe. Til hvilken grad det hjelper er vel varierende. En varig løsning er det jo da sjeldent.

Re: Fuel system decarbonizer

Lagt inn: 13 nov 2014, 22:29
av rodney
Heisann.

Som sagt tidligere har jeg gjort dette flere ganger, både med bensin og diesel biler.

Grunnen at jeg første gang prøvde dette var pga en "håpløs" bil som ikke ville bli bra. Reiste flere ganger inn på verksted for diagnose med tek2. Partikkelfilter, egr ventil, diverse følere var svarene jeg fikk. Men selv med bytte av deler, etter hver diagnose, kom feilen tilbake etter en stund.

Ble etterhvert så lei at jeg tenkte: pokker vann koster jo ikke all verden og dette begynner å bli dyrt!
Kjørte en tur med bilen, slik at den fikk rundt 80-90`C og løsnet på slangen ETTER luftmengde måler, helte FORSIKTIG (helst med sprayflaske) inn litt vann. Stoppet bilen og ventet ca 20 min, for så å kjøre bilen opp til drifstemperatur og gjentok metoden en gang til. Etter dette kom aldri feilkode opp igjen :-)

Jeg ble så overasket av resultatet, at jeg også prøvde dette på en Chevrolet som hadde feilkode på en sensor i innsuget (husker ikke koden) og en ikke fast feilkode (kom og gikk) på katalysator. Etter denne metoden har motorlampe slukket og bilen går som normalt.

Så dersom du tar sjansen, KAN dette spare deg for dyre verksted utgifter.
MEN HUSK AT DU GJØR DETTE PÅ EGET ANSVAR!!!!!

Rodney