Kabel fra hjene til trigger T5

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1366
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Kabel fra hjene til trigger T5

Legg inn av Atzz » 04 jul 2012, 22:59

Er ute etter ny kabel for å bruke fra hjerne og til trigger til Trionic5.Burde være lang nok til å nå fra motor og under baksetet på OG900.


Hor kan jeg skaffe tak i noe slikt?



Takker for hjelpen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kabel fra hjene til trigger T5

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jul 2012, 23:27

Trigger? Tenker du på veivakselgiveren? Du kan bare strekke vanlig ledning. Skjønner ikke hva den skal nå til baksetet for, men du har vel en mening med det!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Kabel fra hjene til trigger T5

Legg inn av Skaten N671 » 05 jul 2012, 00:29

Er som Ingvar skriv ikkje noko spesiell ledning som er brukt mellom veivakselgiver og motorstyreenheten. Men skal du montere trionic-boksen under baksetet? Då må du i så fall skøyte samtlige ledningar til sensorar + dyser og div. Mi anbefaling er å montera trionic-boksen der som motorstyreenhet står orginalt på 900, høgre sida under hanskerom, ved beinplassen til passasjer.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1366
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Kabel fra hjene til trigger T5

Legg inn av Atzz » 05 jul 2012, 15:55

Ingvar N629 skrev:Trigger? Tenker du på veivakselgiveren? Du kan bare strekke vanlig ledning. Skjønner ikke hva den skal nå til baksetet for, men du har vel en mening med det!

Ja tenker på Veivakselgiver.
Skaten N671 skrev:Er som Ingvar skriv ikkje noko spesiell ledning som er brukt mellom veivakselgiver og motorstyreenheten.s
Hmm, da er det alså ikke noe problem da? Meb på tegningene (til9k) så er det je tegnet kabel med skjerm..)
Men skal du montere trionic-boksen under baksetet? Då må du i så fall skøyte samtlige ledningar til sensorar + dyser og div.
Veit jeg må skjøyte, må jeg gjøre uansett. Vil ha under baksete for easy accsess om det skulle være nødvendig.
Sist redigert av Atzz den 05 jul 2012, 18:29, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kabel fra hjene til trigger T5

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jul 2012, 16:59

Du kan legge skjerm sammen med vanlig ledning, men tviler på at det er nødvendig inne i bilen. Men hvorfor under baksetet? Legg den i innerskjermen der APC-boksen ellers står, trenger ikke skjøte da.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1366
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Kabel fra hjene til trigger T5

Legg inn av Atzz » 05 jul 2012, 18:32

Ingvar N629 skrev:Du kan legge skjerm sammen med vanlig ledning, men tviler på at det er nødvendig inne i bilen. Men hvorfor under baksetet? Legg den i innerskjermen der APC-boksen ellers står, trenger ikke skjøte da.


Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men det krever jo at jeg får fatt i komplett ledningsnett da... Noe jeg ikke har for hånden( enda). Men det haster jo i grunn ikke, da jeg må få fatt i motor først...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kabel fra hjene til trigger T5

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jul 2012, 18:51

Har nettopp montert boksen i innerskjermen på en og900 som ble konvertert til T5, det fungerer helt fint, og var enkelt å montere. Og det er enkelt å dra en skjermet kabel inn i bilen for CANBUS-forbindelse ved mapping.

Ledningsnett finnes det flust av. Jeg tok fra en 9000 nå, men har montert fra en ng900 tidligere. Begge deler går fint, 9000 sitt nett passer nok best tp lengde om du skal ha boksen i innerskjermen, men det krever at ledninger til magnetventil og MAP-sensor legges opp på nytt, da de er skilt ut fra motornettet på de bilene. Er en del ledninger som må legges uansett, så et par til spiller liten rolle.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1366
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Kabel fra hjene til trigger T5

Legg inn av Atzz » 05 jul 2012, 19:19

Ingvar N629 skrev:Har nettopp montert boksen i innerskjermen på en og900 som ble konvertert til T5, det fungerer helt fint, og var enkelt å montere. Og det er enkelt å dra en skjermet kabel inn i bilen for CANBUS-forbindelse ved mapping.

Ledningsnett finnes det flust av. Jeg tok fra en 9000 nå, men har montert fra en ng900 tidligere. Begge deler går fint, 9000 sitt nett passer nok best tp lengde om du skal ha boksen i innerskjermen, men det krever at ledninger til magnetventil og MAP-sensor legges opp på nytt, da de er skilt ut fra motornettet på de bilene. Er en del ledninger som må legges uansett, så et par til spiller liten rolle.

Joda, er sånn høvelig klar over hvordan ledningsnettet på 9000 er oppbygd. Jeg lurer også på om jeg skal ta meg bryet med å sy relèer og sikringer inn i sikkringsboksen eller om jeg skal lage meg en egen boks nede i skjermen...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kabel fra hjene til trigger T5

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jul 2012, 21:42

Magnetventilen kan du legge i sikringsboksen på plass merket APC. Resten må du lese skjema for å finne ut av, du trenger tre sikringer til for trionicen. Den ene skal ha konstant spenning uavhengig av tenningslåsens posisjon, de andre to husker jeg ikke helt, du får sjekke skjema. Men du får jo en sikring ledig når du hiver ut fordeleren, mener å huske jeg tok strøm fra ignition-sikringa. To av sikringene satte jeg i ekstern sikringsholder (pass på at den tar nok amp).

Hoved- og bensinpumperele sitter originalt på høyre side i passasjerens fotbrønn på biler med elektronisk sprut, men du trenger jo ikke å sette det der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1366
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Kabel fra hjene til trigger T5

Legg inn av Atzz » 05 jul 2012, 22:10

Jeg har fire ledige sikkringsholdere i boksen, samt to-tre ledige plasser for rele. Er bare å hente de pinnene jeg trenger fra ett annet ledningsnett, noe jeg har liggende :mrgreen:


trenger tre sikkringer:

- Magnetventil (BPC)

- Konstantstrøm til hjerne

- Forvarming Lambda

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kabel fra hjene til trigger T5

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jul 2012, 22:43

Du trenger nok en sikring til :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1366
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Kabel fra hjene til trigger T5

Legg inn av Atzz » 05 jul 2012, 22:46

Kan ikke se at jeg trenger flere?

Sitter å kikker på skjema til M97 2.3T 9000.




Må vel kanskje ha en på tenningstrøm(+15)?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kabel fra hjene til trigger T5

Legg inn av Ingvar N629 » 06 jul 2012, 10:42

Jepp, du skal ha tenningsstrøm inn på pinne 60, var vel den jeg tok fra ignition-sikringa om jeg husker rett. Står vel styreenhet startsperre på skjemaet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar