Se link, og kjør diskusjon.....
http://www.hegnar.no/motor/article705517.ece
Saab og verdifall
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab og verdifall
Er vel ikke noe nytt for noen, prisene gikk rett ned etter konkursrunde 1 og 2. Ser man etter gode og billige bruktbiler så er det bare å kjøpe, verditapet er tatt og bilene er like bra for det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- kanonjon
- 2.0 bar
- Innlegg: 727
- Registrert: 31 mai 2012, 01:26
- Medlemsnummer: N2452
- Navn: Jon
- Sted: Arendal
Re: Saab og verdifall
Aldri brydd meg om verdifall på biler, to grunner/hypoteser for dette :
1. Hvis jeg ikke var noe bilintressert, så hadde jeg bare kjøpt en billig bil for 5-6 lapper som kan frakte meg til A-B.
2. Hvis jeg er bilintressert (noe som jeg selvfølgelig er), samt skaffet en bil som jeg virkelig liker, som er økonomisk forsvarlig å bruke på daglig basis, så er verdifall totalt irrelevant, hvorfor skal jeg selge bilen min som jeg virkelig liker?
Og for å utdype meg selv på punkt nr. 2 ; Tja, hva om noe går galt som gjør at du må selge? Man baserer ikke et bilkjøp pga av et mindre sannsynelig scenario i framtiden. Hvis man kan spå at ting går galt i framtiden, så er ikke et bilkjøp problemet, er nok det med personlige holdninger og rutiner.
Det er min mening, samt at jeg ikke har det behovet med å fornye ting hele tida.
Mvh
Jon
Som spiller paintball med 10år gamle paintballmarkører
1. Hvis jeg ikke var noe bilintressert, så hadde jeg bare kjøpt en billig bil for 5-6 lapper som kan frakte meg til A-B.
2. Hvis jeg er bilintressert (noe som jeg selvfølgelig er), samt skaffet en bil som jeg virkelig liker, som er økonomisk forsvarlig å bruke på daglig basis, så er verdifall totalt irrelevant, hvorfor skal jeg selge bilen min som jeg virkelig liker?
Og for å utdype meg selv på punkt nr. 2 ; Tja, hva om noe går galt som gjør at du må selge? Man baserer ikke et bilkjøp pga av et mindre sannsynelig scenario i framtiden. Hvis man kan spå at ting går galt i framtiden, så er ikke et bilkjøp problemet, er nok det med personlige holdninger og rutiner.
Det er min mening, samt at jeg ikke har det behovet med å fornye ting hele tida.
Mvh
Jon
Som spiller paintball med 10år gamle paintballmarkører
Saab er livet!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Saab og verdifall
Har fulgt med endel på finn, og prisene har ikke endra seg så mye de siste to åra, faktisk så vil jeg si noen modeller har steget i pris det siste året..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Saab og verdifall
Det stemmer nok det som står der, men bare for noen modeller. 9-3 TiD får du til skampris i dag fordi markedet flyter over av dem. TTiD derimot må man bruke litt mer penger på. TTiD Aero var det ganske mange av billig. Aero-modeller er nå generelt ganske dyre og kombinasjonen Aero og bensin er regelrett svindyr.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Saab og verdifall
For noen modeller har det kanskje vært værre for en andre... f.eks så regner jeg med at jeg har hatt et verditap på ca. 30% på min 02 9-5 siden jeg kjøpte den i fjor. Kjørt kanskje 15000km.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Saab og verdifall
Kjøpte 9-3en noen få uker etter konkursen (den 2.), regner med at jeg sparte opp mot 25-30% kontra å ha kjøpt den i Q3-Q4 i fjor. Dette er basert på rèelle priseksempler fra finn, jeg vurderte ny bil ganske lenge før jeg kjøpte. Ser at prisene nå har stabilisert seg, og kanskje også steget bittelitt, for man må fremdeles ut med sånn ca. samme mengde penger for tilsvarende bil nå et halvt år etter.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Re: Saab og verdifall
Jeg vurderte som over dette med interesse når jeg kjøpte bil for 2 år siden, fornuften ang. verdifall sa allerede da at jeg burde kjøpe annet enn saab. Har nå prøvd et par ganger å selge min 9-5 og har gitt opp å få igjen noe peng for den, så kommer nok til å beholde til den detter sammen.. Men idag hadde det nok kommet annet enn saab på tunet om jeg skulle kjøpt, og det blir det også den dagen den blir nedgradert til bil nr 2.. Men generelt tror jeg saab på lang sikt kommer til å klare seg greit gjennom dette med verdifall.. Er også andre biler som faller godt i verdi, selv om de ikke er representert i slik statestikk.. Leaseplan sin statestikk går jo på leasingbiler, som gjerne får varierende vedlikehold som også gjenspeiler seg i andrehåndsverdien.
Styrer med DAB og AUX