Side 1 av 1

Ecopower = Ecotec?

Lagt inn: 12 okt 2012, 18:55
av TurboX
Ecopower er en motorteknologi som saab oppfant i bensin motora i 1984. Ecotec står i GM sine motora (Opel og Chevrolet) Er det Saab sin Ecopower teknology som blir kalt Ecotec? :?

Les dette:
I 1984, lagt Saab en 16 ventilers topplokk med doble overliggende kamaksler. De tilbakevirkende kraft omdøpt den 8-ventil versjonen B201 og brukte B202 som navnet på den nye multi-ventiler. En annen bemerkelsesverdig tillegg til B202 var hydrauliske ventilløftere og Ecopower ("ep" i Italia, "(900) S" andre steder), med en forvarmet katalysator for reduserte utslipp.
1991 Saab B212 motor. Det er montert i lengderetningen på en SAAB 900.

I 1991 introduserte Saab en 140 hk 2,1 liter normalt aspirated 16 ventilers motor, med en økt forskyvning av (2119 cc/129 i ³). Inntaket manifold ble utvidet og ombygd for bedre og større flyt. Inntak manifold og hodet fra 2,1 liter utgjør en velkjent erstatning for 1985-1993 16 ventiler 2,0 liters turbo biler. Effektøkningen er beskjeden på lager løft, men blir mye mer tydelig ved høyere boost nivåer.

Har GM, Saab teknologi i sine bensindrevne bilar? :?

Hilsen Stig Ørjan.

Re: Ecopower = Ecotec?

Lagt inn: 12 okt 2012, 20:39
av TiaZzz
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_0_engine

Står her at generasjon 0 av Ecotec er utviklet av Opel.

Re: Ecopower = Ecotec?

Lagt inn: 13 okt 2012, 00:31
av Ingvar N629
Trionic ble fra 94 en hjørnestein i Ecopower-motorene, og det er meget Saab-spesifikt. Men, de siste årene kom enkelte Opel med samme firesylindrede turbomotor som 9-3SS, og enkelte hadde Trionic 8. Så ja, GM brukte Saab-spesifikk teknologi i andre merker.

At Saabs kompetanse på turbomotorer generelt ble brukt flere steder i GM-systemet er velkjent.

Re: Ecopower = Ecotec?

Lagt inn: 15 okt 2012, 01:07
av Hjelle, N6
SAAB lanserte Ecopower-begrepet i 1996, og har som Ingvar seier Trionic som ein av grunnsteinane. Dei andre tre er Turbolading, 4-ventils teknikk og frontmontert katalysator med forvarma lamdasonde.
For å sitere SAAB si bok "Form&Funktion" "forenar Ecopower høg prestanda med lave utslepp og god bensinøkonomi".
Det er med andre ord eit samlebegrep på desse 4 teknologiane. Ellers har vel dei fleste bilprodusentar ein motor-serie som heiter eller har heitt noko med "Eco" ;)

Re: Ecopower = Ecotec?

Lagt inn: 22 okt 2012, 19:07
av wanvik
Spørsmålet er vel behørlig svart på, men tillater meg å komme med noe Opelinformasjon :)

rett meg om jeg tar feil!

Opel lanserte sin første motor med 4-ventilsteknikk i 1988, 20XE som ble levert i Kadett GSI.
I 1989 kom ~samme motor i Vectra A 2000, da som C20XE (hadde fått katalysator og noe annerledes software.) 150hk/196nm.
Dette var også motoren som var brukt i Calibra 16v frem til '93.
(Det kom også en 3.0 24v i Omega A 3000, mener det var i '89, men mulig det drøyde litt til før denne kom.)

C20XE er en utrolig god motor, men den ble "billigere" med årene. Bl.a. hadde de første utgavene Nitritfylte(?) ventiler, smidd veiv og smidde stempler.
I 1991/92 kom det et skifte som i all hovedsak gikk på nytt register med automatisk strammehjul, men det kom også en fordelerløs (DIS) utgave.
Bunndelen er lik, og toppen er så lik at en kan bruke ordinære kammer til den fordelerløse toppen om en kapper av det ytterste på eksoskammen. (Vel og merke om en skal bruke en slik topp uten DIS, dvs. f.eks med datasprut.)

C20LET (Vectra A/Calibra turbo) er "samme" motor, dvs. topp og blokk er lik, men noe andre profiler på kammene og lavere kompresjon. (9.2:1 på LET og 10.5:1 i XE). 204hk, tror det er 285nm.

Ecotec kom vel med Omega B og Vectra B, ihvertfall på 2-literne.
Husker ikke årstall, men lurer på om det kunne være i '96?
Blokka er så lik at en kan bruke den på XE/LET, men det er andre stempler og så er det en slik avstivingssak (i mangel av bedre ord) mellom blokk og bunnpanne.
Toppen har vesentlige endringer og det eneste jeg kan huske at kan være det samme er vel tennpluggene :P
Det er smalere kanaler, samtlige er fordelerløse (bruker coilpakke isteden for tennkassett som Sabb bruker), og det er vel også andre ventiler.
Det er forøvrig hydrauliske ventilløftere i samtlige av disse motorene.
2-literen lyder navnet X20XEV og yter 136hk.
Denne generasjonen kom aldri med turbo, da må en over på neste generasjon hvor motorkoden begynner med Z.

Z-motorene mener jeg "shortmotoren" er ganske lik X-motoren, men mer moderne motorstyring.
Turboene ble også mer avanserte og skal vel ha såkalt variabel geometri.
I den forrige bilen min (2005 Astra 2.0 Turbo) sto det en Z20LEL.
Dette var i bunn og grunn samme motor som Z20LER som står i OPC-utgavene (tilsvarer Saabs Aero), med unntak av kammer, mindre turbo, og ingen underspyling av stempler.