Interiørlister (Trim) i Saab 9-3 ss

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Al3k$
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 05 sep 2012, 11:30
Navn: Aleksander
Bil: Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03
Sted: Forfjord

Interiørlister (Trim) i Saab 9-3 ss

Legg inn av Al3k$ » 24 jan 2013, 18:07

Heisann! Tenkte jeg skulle folierere interiørlistene mine, ettersom jeg har premiumpakke på min med de stygge trelistene i den nå. Tenkte jeg skulle foliere dem i carbonfiber noe som jeg tror kan bli ganske så snexy! Eneste problemet er, hvordan får jeg de av? prøvde å finne det i Haynes boka mi, men fant bare hvordan man tok av hele dørtrekket. Noen som vet hvordan jeg får disse at uten å knekke/ødelegge dem? Hadde vært kjekt om det bare var klipset fast! :)
Mvh Aleksander
-Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Interiørlister (Trim) i Saab 9-3 ss

Legg inn av brynjarsa » 24 jan 2013, 19:54

Smaken er nå som baken, jeg har sånne "stygge" trelister og ville iallefll ikke byttet de ut med fake carbonfolie. Den looken er oppbrukt. ;) Men uansett ;)

De listene i dørene får du ikke av sånn helt uten videre. De er festet med noen plastpropper som er smeltet fast fra baksiden. Vet ikke om du får kuttet de av og erstattet med noen skruer eller hva. Har sett en link til WIS fremgangsmåten ett eller annet sted. Skal se om jeg finner den litt senere.

Dørhåndtak og girspakdeco og lista over handskerom får du jo av da. :)

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Interiørlister (Trim) i Saab 9-3 ss

Legg inn av brynjarsa » 24 jan 2013, 20:22

Her:

http://www.saabcentral.com/~viscouse/SG ... _Strip.pdf

Loddebolt, eller limpistol er nevnt på forum. Skal visst gå ann å få vrma de opp og smelta de på igjen hvis de ikke er altfor smelta i utgangspunktet da...

samson900
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2012, 21:11
Navn: Harald Falck Løken
Bil: 9000 CSE A50
Sted: Ronglan

Re: Interiørlister (Trim) i Saab 9-3 ss

Legg inn av samson900 » 06 feb 2013, 22:28

I stedet for å ødelegge bilen ville det vel være bedre å selge den. Mange som setter stor pris på treverket. Meg sjøl inkludert.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Interiørlister (Trim) i Saab 9-3 ss

Legg inn av EdHunter N815 » 08 feb 2013, 10:09

Som det blir sagt så er disse smeltet fast fra baksiden. Vær obs på at disse "tappene" fort kan knekke når du prøver å ta listen av, så vær veldig forsiktig. Plast er generelt lite egnet for omsmelting, og blir som regel sprø og knekker hvis den har blitt varmet flere ganger. Ødelegger du tappene er jeg redd det kan bli vanskelig å få montert listen igjen uten at det blir skjevt/løst. Helst bør du bruke en loddebolt med justerbar temperatur og stille den så lavt som mulig, slik at du ikke overoppheter plasten.

Når de skal på igjen ville jeg kanskje foretrukket lim, plast egner seg som sagt dårlig for gjentatt smelting. Dette ser du uansett an mens du holder på, mulig det lar seg gjøre å smelte de fast igjen også.

samson900 skrev:I stedet for å ødelegge bilen ville det vel være bedre å selge den. Mange som setter stor pris på treverket. Meg sjøl inkludert.
Det var vel dagens mest unødvendige post. Du skal vel, unnskyld uttrykket, drite langt i hva han gjør med sin bil?
At du liker plast som er farget brun for å imitere treverk får være ditt problem, det behøver ikke gå ut over andre som ber om hjelp til noe...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Interiørlister (Trim) i Saab 9-3 ss

Legg inn av doo-kie » 08 feb 2013, 20:07

EdHunter N815 skrev:
samson900 skrev:I stedet for å ødelegge bilen ville det vel være bedre å selge den. Mange som setter stor pris på treverket. Meg sjøl inkludert.
Det var vel dagens mest unødvendige post. Du skal vel, unnskyld uttrykket, drite langt i hva han gjør med sin bil?
At du liker plast som er farget brun for å imitere treverk får være ditt problem, det behøver ikke gå ut over andre som ber om hjelp til noe...
+1 EdHunter.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Al3k$
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 05 sep 2012, 11:30
Navn: Aleksander
Bil: Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03
Sted: Forfjord

Re: Interiørlister (Trim) i Saab 9-3 ss

Legg inn av Al3k$ » 27 feb 2013, 11:40

Haha, ja, smaken er som baken og har flere deler. Alle har jo lovt til å ha sin egen mening, men jeg liker bedre carbonfiberlooken enn trelistene, er selvfølgelig ikke noe som er nødvendig, men hei! hvorfor ikke? ;) Til syvende og sist er det min bil, og jeg som bestemmer om det skal være trelister inni eller ikke. Tror til og med at den blir mer lettsolgt da tre er noe som ikke faller i smak hos spesielt mange ungdommer, og siden saab gikk konkurs er det der disse bilene kommer til å havne, i og med at man får en stilig, trygg og velutstyrt bil for en rimelig penge, kommer nok de fleste til og ende opp som ungdomsbiler!

Tilbake til det som var relevant for denne tråden så kommer jeg til å prøve å legge på folie med listene imontert, men om jeg blir plaget med luftbobler og får ujevn kant osv, kommer jeg til å ta av dørtrekket og prøve å bore ut listene. om jeg blir plaget med å få dem på plass igjen legger jeg bare skiver på baksiden og limer med tec-7 eller noe annet sterkt som holder listene på plass! har foliert midtkonsollen og er meget fornøyd med resultatet! Kommer til å slenge opp noen bilder av det ferdige resultatet slik at folk kan få se forskjellen på hvordan det ser ut med trelister og carbonfiber! :D
-Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Interiørlister (Trim) i Saab 9-3 ss

Legg inn av Skaten N671 » 27 feb 2013, 21:13

Bilder er aldri feil i ein tråd :wink:
Skriv gjerne også kva type folie du brukar :)
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Interiørlister (Trim) i Saab 9-3 ss

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 feb 2013, 21:46

Beskrivelse på demontering:


Sikkert like bra å prøve å foliere med listene på plass i bilen. Brukar en bra folie som er lett å jobbe med skulle det sikkert gå bra.

Svar