Side 1 av 1
Radiatorvifte bråker
Lagt inn: 16 apr 2013, 12:23
av frevev
Heisann! har en saab 900 SE 1996, sliter med at radiatorvifta begynner å gå, og bråker og rister såpass at det synes vibrasjoner i sidespeilene!
Noe råd til det?
Re: Radiatorvifte bråker
Lagt inn: 16 apr 2013, 12:25
av Paradigm N558
Se etter på vifta om et eller flere vifteblad er skadet/knekt av.
If so: Bytt stasen.
Re: Radiatorvifte bråker
Lagt inn: 16 apr 2013, 22:47
av frevev
har allerede tatt en titt, tilsynelatende er det ingenting galt med vifta eller akselen den står på.
Den er frekvent når bila står litt i ro i trafikk, f.eks i områder med korte avstander mellom lyskryss er jeg
dømt å høre på den voldsomme støyen

egentlig litt flaut, bråker ordenltig.
tenker å skifte termostat og se om det gjør susen, men om viften skal gå ordentlig burde den vel
uansett ikke bråke så mye? noen som kan bekrefte at vifta kan gå på høyt turtall, uten å riste
istykker alt rundt den?

Re: Radiatorvifte bråker
Lagt inn: 16 apr 2013, 23:01
av Paradigm N558
Såklart skal den ikke riste.
Prøv å napp litt i vifta også og se til at den er festet ordentlig. Både selve viftebladene og ramma rundt.
Har du klimaanlegg, kan det hjelpe å sette dette på eco.
Re: Radiatorvifte bråker
Lagt inn: 17 apr 2013, 08:01
av frevev
det har jeg lurt på hva eco er for en funksjon på anlegget.

Men har sjekket vifteblader, de virker helt ok. Men ramma virker det ikke som sitter ordentlig.
Skal skifte termostat tenkte jeg, og se om det er noen mulighet for å feste radiatoren ordentlig. Kommer jo til å riste helt i stykker sånn den holder på nå.

Re: Radiatorvifte bråker
Lagt inn: 17 apr 2013, 08:43
av Paradigm N558
Eco gjør at du i prinsippet kopler ut klimaanlegget.
Når klimaanlegget er slått av, trenger ikke viften gå så ofte for å kjøle ned luften til klimakjøleren. Den går, ja, men ikke så ofte.
Fest radiatoren ordentlig.
Om motorvarmen din holder seg stabil og ligger midt på treet, så trenger du ikke bytte termostat. Da er den etter alt å bedømme i 100% fungerende tilstand.
Re: Radiatorvifte bråker
Lagt inn: 17 apr 2013, 10:32
av Ingvar N629
Sjekk lager i vifta, evt bytt vifte.
Re: Radiatorvifte bråker
Lagt inn: 05 aug 2014, 12:48
av frevev
det er kast i viftens aksel, så ny "brukt" vifte fra sverige er på tur nå. Hurra! og det blir også ettermontert kjøligere enn original termostat for
å være grei med motoren.

Re: Radiatorvifte bråker
Lagt inn: 06 aug 2014, 03:11
av little_e
Og hva er poenget med å bruke en termostat som gjør at motoren går kaldere enn det fabrikanten (i dette tilfellet Saab) utviklet motoren for å gå på under alle tenkelige forhold, fra arktisk kulde til tropisk hete?
Re: Radiatorvifte bråker
Lagt inn: 06 aug 2014, 06:29
av frevev
Betyr bare at termostaten slipper gjennom mer kjølevæske tidligere sjef. Om du har en veldig god grunn hvorfor litt mer effektiv kjøling/tidligere kjølings effekt ikke er en god ide er jeg interessert i å vite det?
Det er "mykere" fjær på denne som gjør den mer sensitiv til temperaturendringer.
Re: Radiatorvifte bråker
Lagt inn: 06 aug 2014, 09:33
av TiaZzz
Kaldere motor, som er en effekt av tidligere kjøling, gjør blant annet at oljen ikke blir like fintflytende. Det er en kjent sak at en kald motor har høyere forbruk, mer slitasje, mer forurensing og er generelt en dum ting. Nå betyr jo ikke litt kjøligere driftstemperatur at det er det samme som kald motor, men man ligger under nivået SAAB designet motoren for.
For å snu på spørsmålet, hvorfor ønsker du å endre på driftstemperaturen på motoren? Har du noen indikasjoner på at original temperatur ikke er optimal?
Re: Radiatorvifte bråker
Lagt inn: 06 aug 2014, 22:35
av little_e
Enig med Tiazz.
...og dersom du har problemer med at motoren overoppheter/går veldig varm så er i alle fall ikke løsningen å bytte til en som gjør at motoren får lavere driftstemperatur.
Det blir som å tette et lekkende rør med tape - det holder en liten stund, så kommer Jon Blund.
Re: Radiatorvifte bråker
Lagt inn: 07 aug 2014, 22:07
av frevev
Ok, ser den da.

dropper termostaten, setter in ny original! Satt inn ny vifte nå da, har ikke fått den til å starte enda, så får se når den går for første gang på litt turtall. Gamle viften mangler en seksjon av "kappen" på viftebladenes ytterring, så går ut i fra at det var derfra lyden kom fra. Merket ikke noe særlig kast i akselen.