Vårshine av Saab 9000
Moderator: Moderatorer
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Vårshine av Saab 9000
For tida holder jeg på med en rød 9000, og tenkte jeg kunne vise frem litt hvordan jeg jobber og hvordan det blir
Brukere her som er på detailersclub eller andre tilsvarende forum/klubber kan nok mye heller lese en "Show and shine" der da dette slettes ikke kommer til å bli noen "skrytetråd" som viser hvor dårlig det var på forhånd og hvor bra det ble - her var utgangspunktet faktisk veldig bra, men bilen er jo ikke ny og da finner en alltids ting å jobbe med.
Med denne tråden vil jeg egentlig forsøke å vise/forklare hvordan jeg gjør det, og håper det kanskje kan være til inspirasjon for andre
Bilen er ikke ferdig enda, og kommer til å oppdatere her underveis. Når jeg er ferdig gjør jeg sikkert noen endringer på denne posten og oppsummerer ca timeforbruk, hvilket utstyr som er brukt etc.
Vi starter med vask
Når bilen kom var den i utgangspunktet ikke særlig skitten, men når en skal polere er det viktig at det er så rent som overhode mulig, så punkt èn var selvfølgelig en grundig vask.
Jeg har kjøpt endel nytt utstyr i det siste, og tenkte at dette måtte være en perfekt anledning for å teste litt av det
I og med at det var sol ute startet jeg like godt inne i garasjen!
Aller først brukte jeg prick-bort. Dette er en helt fantastisk avfetting, men vær obs på at den gjør ikke jobben alene.
Det er ugunstig om den tørker (som alt annet), og dette var hovedgrunnen til at jeg la det på i garasjen. (Stor fordel om den får virke 5-10 minutter).
Deretter var det utprøving av første "nye dings", Tornador foam.
Denne er ikke primært laget for utvendig vask - igrunnen er den vel ikke laget for utvendig vask i det hele tatt, og jeg hadde bare avfetting i form av Surfex HD.
Mange hevder at skummet blir for tørt og ikke renner av - jeg skal ikke være veldig uenig, MEN blandingsforhold har helt klart mye å si, og jeg synes dette ble helt greit.
Sett fra en annen vinkel ser en at skummet har løst opp endel skitt
Her er vel tatt like før jeg begynte med handvasken.
Kom plutselig på at jeg hadde glemt av tanklokket, så la litt skum der og børstet.
Korrosol sprayet på felgene.
Utgangspunktet var som nevnt ikke så verst, og den fant ikke mye å jobbe med!
Dette produktet "spiser jern", dvs. piggstøv etc, og det inneholder et stoff som gjør at det "blør lilla" der det finner noe å jobbe med. Mine egne felger er/var MYE værre enn disse for å si det sånn....
Bilen ble tørket og kjørt inn i garasjen igjen og nå var den klar for en ordentlig inspeksjon.
En ting som kan være veldig greit å vite:
Forbrukerprodukter for "polering" inneholder ikke slipemidler men "fillere" som legger seg i lakken og "skjuler" småriper, swirl etc ganske godt.
Etter en slik vask som jeg tok strippes lakken for alt slikt og en ser hva en har å jobbe med.. Når en skal polere "på ordentlig" innebærer det at en sliper i lakken, dog er det uhyre lite som fjernes!
Dette var heller ikke det verste jeg har sett, og jeg tør vedde mye penger på at bilene til minst 90% av brukerne her inne ser akkurat slik ut (eller værre) om en stripper helt for voks og "polisher" med fillere.
Tok en pause utvendig da denne også skulle tas innvendig.
Mye av grunnen til at jeg gjør det i denne rekkefølgen er at det er greit om bilen er ren når jeg begynner innvendig, men i og med at det blir litt slanger og ledninger inn/ut av bilen er det greit å være ferdig med det før en begynner å polere så en ikke ødelegger nypolert lakk med støvsugerslangen f.eks..
Her kommer Tornador Foam mer til sin rett.
Skumblandinga består nå i hovedsak av vann og Meguiars APC, men også "en dært" Surfex HD.
Lar skummet ligge i noen minutter, så går en på med børste.
Og våtsuger.
Alternativt kan en bruke en rensemaskin, men da en uansett må skrubbe litt og først legge såpe, så skyllevann har jeg ikke brydd meg med å investere i rensemaskin da hovedforskjellen på denne og en våtsuger er at den har mulighet til å pumpe ut væske.
Bare for ordens skyld:
Det ble gått over med "skyllevann" flere ganger etter skummet, selvfølgelig med våtsuging mellom hvert trinn.
På bildet er det vel første suginga som vises i og med at væska som kommer opp ikke er helt ren..
Når dette var gjort tok jeg en rens av skinnet i bilen, men dette har jeg dessverre ikke bilder av.
Brukte Swissvax Leather-cleaner, som jeg er meget godt fornøyd med.
Bilen ble så "satt til tørk" i et døgn med en liten kupevarmer og vinduene på gløtt.
Nå tror jeg faktisk ikke jeg har tatt flere bilder av interiøret, så dere får ta meg på ordet
Siste runde med skyllevann var forøvrig vann og en liten skvett ValetPro Enzyme Odor eater for å hjelpe til å fjerne lukt.
(Det var ikke noe stygg lukt i bilen, men det lukter alltid "noe" i en gammel bil, og de fleste synes vel det er bedre uten lukt.)
Etter tørkinga tok jeg også en runde med Ozon, som er voldsomt mye bedre enn andre kjemikalier når det kommer til luktfjerning.
NB! Ozon er ikke noe en leker med!! Det kan være svært helseskadelig, og om resultatet skal bli bra, er det viktig at så mye som mulig av kilden til lukt er borte før en ozonerer.
Da var vi komet til lakken igjen
Her har jeg tapet opp et område for å teste hvilken polish/pad/maskin jeg skulle bruke for å få bukt med mest mulig.
Forøvrig samme området som er avbildet lenger oppe her, da uten tape.
(Originalen, på min nykalibrerte skjerm viser forskjellen ganske godt, men ser at det ikke kommer så godt frem i den komprimerte jpg-fila... )
Jeg trodde jeg traff blink på første forsøk, forøvrig en DAS6-Pro DA-maskin med burgunder Meguiars pad (grov) og Würth P20 polish.
Senere skulle det vise seg at lakken var "noget komplisert", og selv med kraftig roterende maskin (Flex), noen av de groveste pad'ene som er å få tak i (grønn 3M og hvit Menzerna), og GROV polish (3m Fast Cut Plus), til slutt kjørt så hardt at jeg tok livet av en pad og det nesten luktet svidd i garasjen, kom jeg ikke ned i de dypere ripene.
Jeg aner ikke hvordan dette henger sammen, for produktene jeg har brukt er av det groveste som finnes og det eneste de ikke har klart å fjerne av defekter på alle andre biler jeg har prøvd det på, er skader som er så store at en uansett må lakkere.
(Kan nevne at om en kjenner ripa med neglen kan en si at en ikke kan fjerne den med polering - redusere den kan en gjøre, og den vil ikke være på langt nær så synlig....)
Måtte bare ta bilde
Begynner å få opp glansen og fargen! Her var vel grovkorrigeringa gjort.
Etter dette går jeg over med 2-3 finere polisher på DA-maskin (jeg valgte på et tidspunkt å droppe DA på første steg og går heller for roterende da det er mer effektivt og behagelig, MEN krever mer etterarbeid med DA..)
Når fineste polish er kjørt legger jeg en sealer med maskin, og avslutter med en god voks. Denne får nok Swissvax Viking tenker jeg
Tenkte også jeg kunne vise hvordan en kan fjerne slikt:
Her er det tydeligvis noe lakk/maling fra ett eller annet som har satt seg, og dette er MYE jobb å vaske eller polere bort, så da bruker en clay.
(Går forsåvidt over hele bilen med clay før polering, men ikke like iherdig som en må på slike flekker..)
Sprayer på litt clay-lube, i dette tilfellet Meguiars quick detailer på lakken og clay-baren, så er det bare å "gnikke".
Dette satt godt, så det måtte ett par minutter til for å få det slik:
Og etter enda ett par minutter så det slik ut:
Som en ser, lager clay mikroskopiske riper og en bør/må polere opp området etterpå. Her brukte jeg også en aggresiv clay, og da blir det gjerne ekstra riper, men de er jo ikke dypere enn eksisterende swirls og vaskeriper, så da har det ikke noe å si..
Jeg begynte også å polere refleks/lykteplata på bakluka, men tida rant fra meg og jeg måtte avslutte før jeg var ferdig
Baklykta er ikke rørt til sammenligning.
Her brukte jeg en mindre pad og roterende maskin. Skal bruke en liten ullpad på alt av plast når jeg kommer så langt.
Det var alt for denne gang.
Brukere her som er på detailersclub eller andre tilsvarende forum/klubber kan nok mye heller lese en "Show and shine" der da dette slettes ikke kommer til å bli noen "skrytetråd" som viser hvor dårlig det var på forhånd og hvor bra det ble - her var utgangspunktet faktisk veldig bra, men bilen er jo ikke ny og da finner en alltids ting å jobbe med.
Med denne tråden vil jeg egentlig forsøke å vise/forklare hvordan jeg gjør det, og håper det kanskje kan være til inspirasjon for andre
Bilen er ikke ferdig enda, og kommer til å oppdatere her underveis. Når jeg er ferdig gjør jeg sikkert noen endringer på denne posten og oppsummerer ca timeforbruk, hvilket utstyr som er brukt etc.
Vi starter med vask
Når bilen kom var den i utgangspunktet ikke særlig skitten, men når en skal polere er det viktig at det er så rent som overhode mulig, så punkt èn var selvfølgelig en grundig vask.
Jeg har kjøpt endel nytt utstyr i det siste, og tenkte at dette måtte være en perfekt anledning for å teste litt av det
I og med at det var sol ute startet jeg like godt inne i garasjen!
Aller først brukte jeg prick-bort. Dette er en helt fantastisk avfetting, men vær obs på at den gjør ikke jobben alene.
Det er ugunstig om den tørker (som alt annet), og dette var hovedgrunnen til at jeg la det på i garasjen. (Stor fordel om den får virke 5-10 minutter).
Deretter var det utprøving av første "nye dings", Tornador foam.
Denne er ikke primært laget for utvendig vask - igrunnen er den vel ikke laget for utvendig vask i det hele tatt, og jeg hadde bare avfetting i form av Surfex HD.
Mange hevder at skummet blir for tørt og ikke renner av - jeg skal ikke være veldig uenig, MEN blandingsforhold har helt klart mye å si, og jeg synes dette ble helt greit.
Sett fra en annen vinkel ser en at skummet har løst opp endel skitt
Her er vel tatt like før jeg begynte med handvasken.
Kom plutselig på at jeg hadde glemt av tanklokket, så la litt skum der og børstet.
Korrosol sprayet på felgene.
Utgangspunktet var som nevnt ikke så verst, og den fant ikke mye å jobbe med!
Dette produktet "spiser jern", dvs. piggstøv etc, og det inneholder et stoff som gjør at det "blør lilla" der det finner noe å jobbe med. Mine egne felger er/var MYE værre enn disse for å si det sånn....
Bilen ble tørket og kjørt inn i garasjen igjen og nå var den klar for en ordentlig inspeksjon.
En ting som kan være veldig greit å vite:
Forbrukerprodukter for "polering" inneholder ikke slipemidler men "fillere" som legger seg i lakken og "skjuler" småriper, swirl etc ganske godt.
Etter en slik vask som jeg tok strippes lakken for alt slikt og en ser hva en har å jobbe med.. Når en skal polere "på ordentlig" innebærer det at en sliper i lakken, dog er det uhyre lite som fjernes!
Dette var heller ikke det verste jeg har sett, og jeg tør vedde mye penger på at bilene til minst 90% av brukerne her inne ser akkurat slik ut (eller værre) om en stripper helt for voks og "polisher" med fillere.
Tok en pause utvendig da denne også skulle tas innvendig.
Mye av grunnen til at jeg gjør det i denne rekkefølgen er at det er greit om bilen er ren når jeg begynner innvendig, men i og med at det blir litt slanger og ledninger inn/ut av bilen er det greit å være ferdig med det før en begynner å polere så en ikke ødelegger nypolert lakk med støvsugerslangen f.eks..
Her kommer Tornador Foam mer til sin rett.
Skumblandinga består nå i hovedsak av vann og Meguiars APC, men også "en dært" Surfex HD.
Lar skummet ligge i noen minutter, så går en på med børste.
Og våtsuger.
Alternativt kan en bruke en rensemaskin, men da en uansett må skrubbe litt og først legge såpe, så skyllevann har jeg ikke brydd meg med å investere i rensemaskin da hovedforskjellen på denne og en våtsuger er at den har mulighet til å pumpe ut væske.
Bare for ordens skyld:
Det ble gått over med "skyllevann" flere ganger etter skummet, selvfølgelig med våtsuging mellom hvert trinn.
På bildet er det vel første suginga som vises i og med at væska som kommer opp ikke er helt ren..
Når dette var gjort tok jeg en rens av skinnet i bilen, men dette har jeg dessverre ikke bilder av.
Brukte Swissvax Leather-cleaner, som jeg er meget godt fornøyd med.
Bilen ble så "satt til tørk" i et døgn med en liten kupevarmer og vinduene på gløtt.
Nå tror jeg faktisk ikke jeg har tatt flere bilder av interiøret, så dere får ta meg på ordet
Siste runde med skyllevann var forøvrig vann og en liten skvett ValetPro Enzyme Odor eater for å hjelpe til å fjerne lukt.
(Det var ikke noe stygg lukt i bilen, men det lukter alltid "noe" i en gammel bil, og de fleste synes vel det er bedre uten lukt.)
Etter tørkinga tok jeg også en runde med Ozon, som er voldsomt mye bedre enn andre kjemikalier når det kommer til luktfjerning.
NB! Ozon er ikke noe en leker med!! Det kan være svært helseskadelig, og om resultatet skal bli bra, er det viktig at så mye som mulig av kilden til lukt er borte før en ozonerer.
Da var vi komet til lakken igjen
Her har jeg tapet opp et område for å teste hvilken polish/pad/maskin jeg skulle bruke for å få bukt med mest mulig.
Forøvrig samme området som er avbildet lenger oppe her, da uten tape.
(Originalen, på min nykalibrerte skjerm viser forskjellen ganske godt, men ser at det ikke kommer så godt frem i den komprimerte jpg-fila... )
Jeg trodde jeg traff blink på første forsøk, forøvrig en DAS6-Pro DA-maskin med burgunder Meguiars pad (grov) og Würth P20 polish.
Senere skulle det vise seg at lakken var "noget komplisert", og selv med kraftig roterende maskin (Flex), noen av de groveste pad'ene som er å få tak i (grønn 3M og hvit Menzerna), og GROV polish (3m Fast Cut Plus), til slutt kjørt så hardt at jeg tok livet av en pad og det nesten luktet svidd i garasjen, kom jeg ikke ned i de dypere ripene.
Jeg aner ikke hvordan dette henger sammen, for produktene jeg har brukt er av det groveste som finnes og det eneste de ikke har klart å fjerne av defekter på alle andre biler jeg har prøvd det på, er skader som er så store at en uansett må lakkere.
(Kan nevne at om en kjenner ripa med neglen kan en si at en ikke kan fjerne den med polering - redusere den kan en gjøre, og den vil ikke være på langt nær så synlig....)
Måtte bare ta bilde
Begynner å få opp glansen og fargen! Her var vel grovkorrigeringa gjort.
Etter dette går jeg over med 2-3 finere polisher på DA-maskin (jeg valgte på et tidspunkt å droppe DA på første steg og går heller for roterende da det er mer effektivt og behagelig, MEN krever mer etterarbeid med DA..)
Når fineste polish er kjørt legger jeg en sealer med maskin, og avslutter med en god voks. Denne får nok Swissvax Viking tenker jeg
Tenkte også jeg kunne vise hvordan en kan fjerne slikt:
Her er det tydeligvis noe lakk/maling fra ett eller annet som har satt seg, og dette er MYE jobb å vaske eller polere bort, så da bruker en clay.
(Går forsåvidt over hele bilen med clay før polering, men ikke like iherdig som en må på slike flekker..)
Sprayer på litt clay-lube, i dette tilfellet Meguiars quick detailer på lakken og clay-baren, så er det bare å "gnikke".
Dette satt godt, så det måtte ett par minutter til for å få det slik:
Og etter enda ett par minutter så det slik ut:
Som en ser, lager clay mikroskopiske riper og en bør/må polere opp området etterpå. Her brukte jeg også en aggresiv clay, og da blir det gjerne ekstra riper, men de er jo ikke dypere enn eksisterende swirls og vaskeriper, så da har det ikke noe å si..
Jeg begynte også å polere refleks/lykteplata på bakluka, men tida rant fra meg og jeg måtte avslutte før jeg var ferdig
Baklykta er ikke rørt til sammenligning.
Her brukte jeg en mindre pad og roterende maskin. Skal bruke en liten ullpad på alt av plast når jeg kommer så langt.
Det var alt for denne gang.
Sist redigert av wanvik den 17 mai 2013, 22:06, redigert 1 gang totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Vårshine av Saab 9000
Meget pen bil du har fått å jobbe med
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Vårshine av Saab 9000
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Vårshine av Saab 9000
Heldigvis har det blitt tradisjon at også min bil får pleie av Wanvik nå på våren!
Venter bare på tlf nå så kommer jeg kjørende..
Venter bare på tlf nå så kommer jeg kjørende..
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Vårshine av Saab 9000
Hehe trodde du og Anders hadde handla utstyr og starta selv jeg?
Skal alltids hjelpe deg ja.
Dessverre ingen oppdatering på 9000'en i dag, blir på lørdag kveld.
Skal alltids hjelpe deg ja.
Dessverre ingen oppdatering på 9000'en i dag, blir på lørdag kveld.
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Vårshine av Saab 9000
Kommer med en liten oppdatering.
Hadde planer om å bli ferdig med maskinkjøringa i dag, men omprioriterte litt, og fikk ryddet bort MYE rot og rammel i garasjen, ommøblert litt ++ slik at det ble vesentlig bedre plass til å jobbe med bilen
Det jeg har gjort med bilen i dag er grovkorrigeringa på høyre side der hvor jeg kommer til med standard pad.
Mindre områder hvor jeg må bruke spotpad tas i morgen, forhåpentligvis får jeg også tatt finpolering på resten av bilen da (Var uheldig og mistet begge de spotpaddene jeg tenkte å bruke i gulvet, og en trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne at det ikke er gunstig å bruke de på bilen etterpå Nå er det 6 padder i vaskemaskina, når de er ferdig har jeg en dunge microfiberkluter som skal få seg en vask
Føler jeg har fått litt mer dreisen på denne lakken nå, men fremdeles får jeg ikke bort alt da - da må det nok dessverre våtsliping og lakk til
Her er halve høyre bakdør tatt, såkalt "50-50 bilde" for å vise forskjellen.
Hele døra "ferdig" (mangler jo finpolering mm.
"Klassisk eksempel" på hologrammer.
Dette er noe herk, men nesten ikke til å unngå når en grovkorrigerer... For å fjerne disse må jeg bruke finere polish, finere pad og mindre varme.
Her har jo planen alltid vært å gå på med finere polish på DA-maskin (som forøvrig er MYE snillere mtp hologrammer), men legger det ut "til skrekk og advarsel" for å vise hva som fort kan skje om en kun kjører på med roterende maskin og kjører litt hardt.
Like før jeg avsluttet for dagen la jeg også en ny runde med Leather Milk på setene. Lurer litt på om førersetet skal få seg en vask til, men vi får se...
Hadde planer om å bli ferdig med maskinkjøringa i dag, men omprioriterte litt, og fikk ryddet bort MYE rot og rammel i garasjen, ommøblert litt ++ slik at det ble vesentlig bedre plass til å jobbe med bilen
Det jeg har gjort med bilen i dag er grovkorrigeringa på høyre side der hvor jeg kommer til med standard pad.
Mindre områder hvor jeg må bruke spotpad tas i morgen, forhåpentligvis får jeg også tatt finpolering på resten av bilen da (Var uheldig og mistet begge de spotpaddene jeg tenkte å bruke i gulvet, og en trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne at det ikke er gunstig å bruke de på bilen etterpå Nå er det 6 padder i vaskemaskina, når de er ferdig har jeg en dunge microfiberkluter som skal få seg en vask
Føler jeg har fått litt mer dreisen på denne lakken nå, men fremdeles får jeg ikke bort alt da - da må det nok dessverre våtsliping og lakk til
Her er halve høyre bakdør tatt, såkalt "50-50 bilde" for å vise forskjellen.
Hele døra "ferdig" (mangler jo finpolering mm.
"Klassisk eksempel" på hologrammer.
Dette er noe herk, men nesten ikke til å unngå når en grovkorrigerer... For å fjerne disse må jeg bruke finere polish, finere pad og mindre varme.
Her har jo planen alltid vært å gå på med finere polish på DA-maskin (som forøvrig er MYE snillere mtp hologrammer), men legger det ut "til skrekk og advarsel" for å vise hva som fort kan skje om en kun kjører på med roterende maskin og kjører litt hardt.
Like før jeg avsluttet for dagen la jeg også en ny runde med Leather Milk på setene. Lurer litt på om førersetet skal få seg en vask til, men vi får se...
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Vårshine av Saab 9000
Blir det 9000 på festival iår då eller Tor?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Vårshine av Saab 9000
Det er tanken ja Men må kjøre niofemman selv for å få med campingvogna så jeg er avhengig av en sjåfør til.Hjelle, N6 skrev:Blir det 9000 på festival iår då eller Tor?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Vårshine av Saab 9000
Liten oppdatering igjen.
Nå er det kun øvre del av frontfanger, deler av bakluke/vinge og bakfanger som mangler korrigering!
Panser, tak, hele venstre side over listene er også ferdig finpolert.
Som en ser av ene bildet ligger det endel rot like utenfor garasjeporten, og det er "fullt arbeid" utenfor garasjen også, så jeg fikk hverken flyttet eller vasket bilen (Har leieboere som også pusser opp huset mitt, og når de endelig var så godt igang ville jeg ikke avbryte alt for å få flyttet litt på bilen...)
Dersom jeg hadde hatt mulighet i dag hadde jeg nok tatt ut bilen for en vask, og da hadde det muligens blitt en glaze for litt mer glans, sealer og voks på den også, men dette får vente til i morgen eller overmorgen.
(Må også en tur på Værnes for å hente dama og datra mi, så hadde ikke mye mer tid igjen i dag uansett...)
Galleriet mitt har fått litt hikke også (får ikke lastet opp bilder av en eller annen grunn), så inntil videre legger jeg dagens bilder opp på bildr, så får dere klikkbare thumbnails her isteden..
Ikke mer hologram!
Det gjør seg med litt finpolish!
Håpløst å ta bilde inn i middels dårlig opplyst garasje fra solskinnet Om ikke alt for lenge er det solskinn på innsida, da jeg har "litt" lys som skal monteres
"Selvfølgelig" glemte jeg å ta bilder, men skinnet fikk nok en runde Leather Milk også.
Førersetet fikk en ekstra grundig rens først. Det er ikke 100% strøkent, men jeg tror nesten en må si at nok er nok, skal det bli bedre må det farges opp. (Når det er sagt er det ikke noe galt med setet altså! Det er bare ikke helt strøkent.)
Alt som virkelig er tidkrevende er ferdig nå, stort sett bare kosearbeid som gjenstår.
Nå er det kun øvre del av frontfanger, deler av bakluke/vinge og bakfanger som mangler korrigering!
Panser, tak, hele venstre side over listene er også ferdig finpolert.
Som en ser av ene bildet ligger det endel rot like utenfor garasjeporten, og det er "fullt arbeid" utenfor garasjen også, så jeg fikk hverken flyttet eller vasket bilen (Har leieboere som også pusser opp huset mitt, og når de endelig var så godt igang ville jeg ikke avbryte alt for å få flyttet litt på bilen...)
Dersom jeg hadde hatt mulighet i dag hadde jeg nok tatt ut bilen for en vask, og da hadde det muligens blitt en glaze for litt mer glans, sealer og voks på den også, men dette får vente til i morgen eller overmorgen.
(Må også en tur på Værnes for å hente dama og datra mi, så hadde ikke mye mer tid igjen i dag uansett...)
Galleriet mitt har fått litt hikke også (får ikke lastet opp bilder av en eller annen grunn), så inntil videre legger jeg dagens bilder opp på bildr, så får dere klikkbare thumbnails her isteden..
Ikke mer hologram!
Det gjør seg med litt finpolish!
Håpløst å ta bilde inn i middels dårlig opplyst garasje fra solskinnet Om ikke alt for lenge er det solskinn på innsida, da jeg har "litt" lys som skal monteres
"Selvfølgelig" glemte jeg å ta bilder, men skinnet fikk nok en runde Leather Milk også.
Førersetet fikk en ekstra grundig rens først. Det er ikke 100% strøkent, men jeg tror nesten en må si at nok er nok, skal det bli bedre må det farges opp. (Når det er sagt er det ikke noe galt med setet altså! Det er bare ikke helt strøkent.)
Alt som virkelig er tidkrevende er ferdig nå, stort sett bare kosearbeid som gjenstår.
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Vårshine av Saab 9000
I dag kommer det ett bilde..
Bilen er 98% ferdig nå - i morgen skal jeg ta en siste runde over bakfangeren, og litt finisharbeide.
Forsåvidt ikke noe jeg ikke kunne gjort i dag, men det er uansett greit at voksen får "svette" over natta (i den grad den gjør det i temperaturen som er her nå da..), og når jeg uansett må holde på litt i morgen, fordelte jeg litt til morgendagen også.
I dag har jeg gått over med finpolish på nedre del (3M Ultrafina SE), lagt sealer over hele bilen (3M Finishing Glaze) lagt en glaze på panseret (Meguiar's Show Car Glaze, #7), og vokset hele bilen, i tillegg tok jeg en liten runde i motorrommet.
Bilen er vokset med Swissvax Viking, skjørt, fangere og felger har Dodo-juice Supernatural da jeg har inntrykk av at den tåler hakket mer.
I dørkarmer og motorrom brukte jeg Meguiars #16, og Meguiar's Hyper Dressing på plast/gummi.
Slik ser motorrommet ut nå:
Det er ikke helt rent, men kjenner ikke motoren/motorrommet godt nok til å "dryle på" med høyttrykkspyler.
Her har det ikke gått mer enn 2 liter vann - det meste er bare fuktet, børstet og skumlagt, men brukte også Tornador Black. Til slutt spylte jeg kjapt over, tørket med trykkluft og lot motoren gå i 10-15 minutter.
Bilen er 98% ferdig nå - i morgen skal jeg ta en siste runde over bakfangeren, og litt finisharbeide.
Forsåvidt ikke noe jeg ikke kunne gjort i dag, men det er uansett greit at voksen får "svette" over natta (i den grad den gjør det i temperaturen som er her nå da..), og når jeg uansett må holde på litt i morgen, fordelte jeg litt til morgendagen også.
I dag har jeg gått over med finpolish på nedre del (3M Ultrafina SE), lagt sealer over hele bilen (3M Finishing Glaze) lagt en glaze på panseret (Meguiar's Show Car Glaze, #7), og vokset hele bilen, i tillegg tok jeg en liten runde i motorrommet.
Bilen er vokset med Swissvax Viking, skjørt, fangere og felger har Dodo-juice Supernatural da jeg har inntrykk av at den tåler hakket mer.
I dørkarmer og motorrom brukte jeg Meguiars #16, og Meguiar's Hyper Dressing på plast/gummi.
Slik ser motorrommet ut nå:
Det er ikke helt rent, men kjenner ikke motoren/motorrommet godt nok til å "dryle på" med høyttrykkspyler.
Her har det ikke gått mer enn 2 liter vann - det meste er bare fuktet, børstet og skumlagt, men brukte også Tornador Black. Til slutt spylte jeg kjapt over, tørket med trykkluft og lot motoren gå i 10-15 minutter.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2023
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Vårshine av Saab 9000
Har en über-matt rød og900 som kunne trenge en slik behandling.
Hvor lang tid bruker du på en slik behandling?
Hvor lang tid bruker du på en slik behandling?
"Alt" fra totakt til turbo
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Vårshine av Saab 9000
Vanskelig å si, kommer veldig mye an på tilstand, og selvfølgelig hva som skal gjøres.
På denne er det nok brukt 40 timer, men da har jeg stort sett vært overalt da..
Gikk også mye "ekstra" tid på å forsøke å få vekk riper som var for dype. Det gikk ca ti timer i arbeide det som ikke vises veldig godt, men klart, det hadde jo noe for seg om en skal være virkelig nøye.
For å polere opp en sliten lakk vil jeg si minimum 2 gode dagers arbeide fra bilen kommet. (Går 2 timer bare på vask først.)
På denne er det nok brukt 40 timer, men da har jeg stort sett vært overalt da..
Gikk også mye "ekstra" tid på å forsøke å få vekk riper som var for dype. Det gikk ca ti timer i arbeide det som ikke vises veldig godt, men klart, det hadde jo noe for seg om en skal være virkelig nøye.
For å polere opp en sliten lakk vil jeg si minimum 2 gode dagers arbeide fra bilen kommet. (Går 2 timer bare på vask først.)
Re: Vårshine av Saab 9000
"Perfekt" jobb for en som er utålmodig når han arbeider altså....wanvik skrev:Vanskelig å si, kommer veldig mye an på tilstand, og selvfølgelig hva som skal gjøres.
På denne er det nok brukt 40 timer, men da har jeg stort sett vært overalt da..
Gikk også mye "ekstra" tid på å forsøke å få vekk riper som var for dype. Det gikk ca ti timer i arbeide det som ikke vises veldig godt, men klart, det hadde jo noe for seg om en skal være virkelig nøye.
For å polere opp en sliten lakk vil jeg si minimum 2 gode dagers arbeide fra bilen kommet. (Går 2 timer bare på vask først.)
Er vel en grunn til at jeg ikke gjør dette!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Vårshine av Saab 9000
Da var den ferdig, og hentet
Da jeg ikke er så veldig dreven på 9000, slet jeg med å få start på bilen tidligere i dag (startsperra), så det ble ikke noe ordentlige ferdigbilder
I dag fikk bilen et ekstra lag Swissvax Viking, gikk over med Meguiars Hyper Dressing 1:3 på utvendig gummi og plast, la på ruteforsegling og tok en kjapp runde innvendig.
Skal skrive et sammendrag i morgen
Da jeg ikke er så veldig dreven på 9000, slet jeg med å få start på bilen tidligere i dag (startsperra), så det ble ikke noe ordentlige ferdigbilder
I dag fikk bilen et ekstra lag Swissvax Viking, gikk over med Meguiars Hyper Dressing 1:3 på utvendig gummi og plast, la på ruteforsegling og tok en kjapp runde innvendig.
Skal skrive et sammendrag i morgen
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Re: Vårshine av Saab 9000
Sammendrag
Timeforbruk:
Ca 40 timer totalt.
Av dette har det aller aller meste gåt med til arbeide med lakk.
Innvendig er det brukt i underkant av 10 timer (alt inkludert), ca èn time i motorrom og en time på dekk/felg.
Når jeg skriver alt inkludert i parentes på det innvendige, vil det si at jeg tar med småtteri som å sette på ozon, vifte, skinnpleie (gjort 4 ganger) etc.
Når jeg faktisk jobbet innvendig brukte jeg vel to ettermiddags/kveldsøkter.
Utstyr brukt:
Flex PE 14-2 150 roterende poleringsmaskin.
DAS 6 Pro DA poleringsmaskin (Linken viser til tilsvarende maskin hos norsk forhandler.)
Våtsuger med følgende tilbehør:
Diverse børster i alle mulige typer, stiv/myk/kort/lang ++
Tornador Black
Tornador Foam
Høyttrykkspyler med skum
Produkter:
Vask:
Korrigering av lakk:
Ca 15 microfiberkluter:
3 til tørk
3 til fjerning av voks (VELDIG myke og langhårede)
To til glass
resten til "buffing" av polish
I tillegg Swissvax bommuls"håndkle" til skinn
Samtlige microfiberkluter er vasket 2 ganger underveis, så om en skulle gjort dette på kortere tid og ikke hatt anledning til vask, måtte en hatt minst dobbelt så mange
Har også brukt en nokså aggresiv clay, husker ikke merke, men lurer på om det kanskje er bilt-hamber (samme som lager Korrosol og Surfex HD..)
Hjemme med sykt barn i dag, og nå må jeg avslutte da det ble endel sutring fra soverommet, oppdaterer flere linker etc. senere i dag..
Timeforbruk:
Ca 40 timer totalt.
Av dette har det aller aller meste gåt med til arbeide med lakk.
Innvendig er det brukt i underkant av 10 timer (alt inkludert), ca èn time i motorrom og en time på dekk/felg.
Når jeg skriver alt inkludert i parentes på det innvendige, vil det si at jeg tar med småtteri som å sette på ozon, vifte, skinnpleie (gjort 4 ganger) etc.
Når jeg faktisk jobbet innvendig brukte jeg vel to ettermiddags/kveldsøkter.
Utstyr brukt:
Flex PE 14-2 150 roterende poleringsmaskin.
DAS 6 Pro DA poleringsmaskin (Linken viser til tilsvarende maskin hos norsk forhandler.)
Våtsuger med følgende tilbehør:
- Transparent munnstykke for å se hva som kommer opp
"Møbelmunnstykke"
Munnstykke med roterende børste
Diverse små og smale munnstykker
Diverse børster i alle mulige typer, stiv/myk/kort/lang ++
Tornador Black
Tornador Foam
Høyttrykkspyler med skum
Produkter:
Vask:
- Prick-bort
Surfex HD
Korrosol
Orange Pre-wash
Meguiars NXT bilshampoo
Jif Professional bilshampoo
Meguiars Glass Cleaner
Meguiars APC (til interiør)
Meguiars Wheel Brightener
Korrigering av lakk:
- 3M Fast Cut Plus
Würth P20
- 3M Finishing Glaze (utgått produkt, finner ikke link)
Meguiars Show Car Glaze #7
Swissvax Viking
Dodo-juice Supernatural
Meguiars #16
Meguiars Last touch spray detailer
- Surfex HD (veldig lite)
Meguiars APC
Meguiars Hyper Dressing
ValetPro Enzyme Odour eater
Meguiars #16
Swissvax Leather Cleaner
Autoglym Leather Cleaner (fant en skvett jeg brukte opp for å sammenligne med Swissvax. Helt grei, men ikke helt på høyde med Swissvax..)
[urlhttp://www.scandicshine.no/index.php?route=pro ... uct_id=305]Swissvax Leather Milk[/url]
Swissvax Elefantfett
-
Turtle Vax ruteforsegling
Diverse:
Padder til poleringsmaskin- Grønn 3M
Hvit Menzerna
Burgunder Meguiars
Svart Meguiars
Rød Meguiars ull
Hex Logic gul
Blå 3M
Mindre (75mm):- Grønn 3M
Gul Turtle Was (ja, fant noen isteden for Hex Logic som jeg egentlig skulle bruke)
Monza ullpad
- Grønn 3M
- Grønn 3M
Ca 15 microfiberkluter:
3 til tørk
3 til fjerning av voks (VELDIG myke og langhårede)
To til glass
resten til "buffing" av polish
I tillegg Swissvax bommuls"håndkle" til skinn
Samtlige microfiberkluter er vasket 2 ganger underveis, så om en skulle gjort dette på kortere tid og ikke hatt anledning til vask, måtte en hatt minst dobbelt så mange
Har også brukt en nokså aggresiv clay, husker ikke merke, men lurer på om det kanskje er bilt-hamber (samme som lager Korrosol og Surfex HD..)
Hjemme med sykt barn i dag, og nå må jeg avslutte da det ble endel sutring fra soverommet, oppdaterer flere linker etc. senere i dag..