Side 1 av 1

servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 16 mai 2013, 12:07
av glenn72
har nå akkurat kjøpt min andre 9-5 på Østlandet og er litt forundra..man spør og grev så godt man kan før man drar og ser på bil..i begge tilfellene var det opplyst om komplett servicehefte og att det nylig var utført service..men lurer på om service på en bil på øslandet innebærer kun oljeskift?for meg er service bytte av plugger og luftfilter i samme slengen som ett minimum...greit olja var fin og ny..men pluggene var så slitt att det var flere mm gap på de, så vidt det var elektrode igjen og luftfilter så innifan møkkete att det var jævlig...er bare litt forundra over hva enkelte legger i ordet service...

Re: servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 16 mai 2013, 12:10
av glenn72
selfølgelig blir det litt i overkant å bytte plugger hver 10000 km, men disse bør i alle fall sjekkes ved en service..etter min mening da.

Re: servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 16 mai 2013, 13:30
av Ingvar N629
Tipper at verkstedet som utførte servicen legger i ordet service å utføre punktene på serviceplanen... Hva man gjør hjemme i garasjen er noe helt annet.

Re: servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 16 mai 2013, 13:38
av glenn72
jo er vel noe i det, men tror att det skjer att bensinstasjoner osv som tar kun oljeskift av og til stempler heftene....

Re: servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 16 mai 2013, 19:29
av Tomten
glenn72 skrev:jo er vel noe i det, men tror att det skjer att bensinstasjoner osv som tar kun oljeskift av og til stempler heftene....
Kjøper selv aldri biler hvor ikke servicehefte er stemplet av anerkjente verksted/merkeverksted. Sjekker da også all medfølgende dokumentasjon, kvitteringer osv.på utført. Ikke "kun" stempel. Nok av hjemmemekk og bensinmekk i vårt lange land ja..
Hadde aldri turt å dra avsted med eldre Saab 9-5 hvor ikke dette var på stell, som du beskriver..men det gjorde du? Dette lukter jo umiddelbart av kommende problemer/utgifter?

Re: servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 16 mai 2013, 19:43
av Ingvar N629
tomten skrev: Kjøper selv aldri biler hvor ikke servicehefte er stemplet av anerkjente verksted/merkeverksted. Sjekker da også all medfølgende dokumentasjon, kvitteringer osv.på utført. Ikke "kun" stempel. Nok av hjemmemekk og bensinmekk i vårt lange land ja..
Hadde aldri turt å dra avsted med eldre Saab 9-5 hvor ikke dette var på stell, som du beskriver..men det gjorde du? Dette lukter jo umiddelbart av kommende problemer/utgifter?
Da kommer du aldri til å kjøpe bil av meg!

Verdien av stempel i boka er lav spør du meg, det som betyr noe er bilens faktiske tilstand, og det er MYE som aldri sjekkes på service. De bilene jeg ikke vil ha har full servicebok, og en eier som aldri gjør noe selv. DET lukter av kommende problemer og utgifter!

Re: servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 16 mai 2013, 19:48
av Paradigm N558
Finnes ikke servicehefte til min bil en gang.
Med unntak av kanskje feil kombo av dempere/fjærer, så er jeg sikker på at min bil er svært mye bedre velholdt enn en som KUN har fulgt servicene.

Re: servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 16 mai 2013, 19:51
av saab9000aero
Vanlige mennesker uten store kunskap leverer bilen på verksted i god tro at service blir utført etter boken.
Luftfilter og plugger skal skiftes hver 60000 km.

Et stempel blir plassert i hefte og det er komplett i deres øyne. Ikke alle som er guru på bilene de kjører rundt i.
Er nok sikkert ikke bare saab det blir slurvet med service. Er slikt med nesten alt som går på veien

Re: servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 16 mai 2013, 19:56
av Tomten
Da kommer du aldri til å kjøpe bil av meg!

Verdien av stempel i boka er lav spør du meg, det som betyr noe er bilens faktiske tilstand, og det er MYE som aldri sjekkes på service. De bilene jeg ikke vil ha har full servicebok, og en eier som aldri gjør noe selv. DET lukter av kommende problemer og utgifter!
Det var det jeg mente med viktigheten av og sjekke ALL dokumentasjon, kvitteringer på utført arbeid osv.da "hvemsomhelst" kan signe i boka. Har man stempler fra merkeverksted på alle servicer også, er det IMO den beste forsikringen man kan få.
Hvis man da ikke kjenner til eier.. Jeg kunne nok kjøpt bil av deg Ingvar pga ditt gode navn&rykte, -men jeg ville fått problemer med å selge til en uforstående senere.

Jeg kan ikke skru mye selv, men jeg kan lese litt/finne info/diskutere, og derfor passer jeg selv på at alt av nødvendig service "and then some" blir gjort av dyktige fagfolk

Re: servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 16 mai 2013, 20:19
av zero900t
Ingvar N629 skrev:
tomten skrev: Kjøper selv aldri biler hvor ikke servicehefte er stemplet av anerkjente verksted/merkeverksted. Sjekker da også all medfølgende dokumentasjon, kvitteringer osv.på utført. Ikke "kun" stempel. Nok av hjemmemekk og bensinmekk i vårt lange land ja..
Hadde aldri turt å dra avsted med eldre Saab 9-5 hvor ikke dette var på stell, som du beskriver..men det gjorde du? Dette lukter jo umiddelbart av kommende problemer/utgifter?
Da kommer du aldri til å kjøpe bil av meg!

Verdien av stempel i boka er lav spør du meg, det som betyr noe er bilens faktiske tilstand, og det er MYE som aldri sjekkes på service. De bilene jeg ikke vil ha har full servicebok, og en eier som aldri gjør noe selv. DET lukter av kommende problemer og utgifter!
Helt enig der!
Eneste jeg har bilen på verksted for er å lese ut feilkoder og eukontroll...

Re: servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 16 mai 2013, 21:32
av Ingvar N629
saab9000aero skrev:Vanlige mennesker uten store kunskap leverer bilen på verksted i god tro at service blir utført etter boken.
Luftfilter og plugger skal skiftes hver 60000 km.

Et stempel blir plassert i hefte og det er komplett i deres øyne. Ikke alle som er guru på bilene de kjører rundt i.
Er nok sikkert ikke bare saab det blir slurvet med service. Er slikt med nesten alt som går på veien
Selvsagt er det slik, folk flest vet ikke bedre enn verkstedet. Poenget mitt er at det er viktig at bileier bryr seg nok til å lette på panseret av og til og lære seg litt om det som sitter der. Sammen med servicer på verksted så får bilen da godt vedlikehold. Se f eks på båtfolk, kjenner ikke en eneste båteier som tør å legge utpå uten å ha lært seg litt grunnleggende ting selv. De klarer som minimum å lufte en dieselmotor og vet hvordan de sjekker viktige punkt, noe alle kan lære selv om de ikke er interessert og har ti tommeltotter.
Hvis panseret er noe som kun vaskes på oversiden og man ser på alt som er under som mekanikers område, da blir det fort mye å ta igjen. Har iallfall inntrykk av at det stort sett er den typen bileiere som plutselig sitter der med motorhavarier og dyre reparasjoner fordi ting oppdages alt for sent. Registerkjeder sjekkes ikke på service. Luftlekkasjer som er A&O for at motorstyringen skal fungere korrekt sjekkes ikke på service. Oljeskift på manuell kasse skal ifølge serviceplanen aldri skiftes.

Re: servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 16 mai 2013, 22:14
av Ronny_N169
Stor forskjell på verksteder når det gjelder servicer. Har inntrykk av at de fleste bare bytter olje, tømmer askebeger og sjekker ventilhettene. Noen få, som har en litt større faglig integritet, sjekker også litt mere etter vanlige feil og mangler. 2 av 3 9-5 har vel defekt hvit enveisventil, men sjekkes jo aldri. Denne har jo "litt" betydning for levetid på turbo og motor ellers.

Re: servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 17 mai 2013, 19:01
av glenn72
Tja da er mitt inntrykk kansje ikke langt unna sannheten...

Re: servicehefte tull og tøys!!

Lagt inn: 17 mai 2013, 19:22
av Saab_9-5
Man merker fort når man kjøper bruktbil om forrige eier har tatt vare på bilen. En bil som har bra lakk, historikk og kvitteringer og har hatt en eier som kjenner til hva som er gjort med bilen er jo et bra tegn.

Kjøper man bruktbil av en som er "entusiast" og gjerne håndvasker og passer godt på den, vil man se det igjen på bilen. Det er min mening :) Det gjelder å være grundig og sjekke alt nøye før kjøp ;)