Saab ustabile motorer?
Moderator: Moderatorer
Saab ustabile motorer?
Ser titt og ofte på finn.no at det er flere 9-3 og 9-5 2.0 turbo foreks som har fått 'ny' motor..
Begynner og bli meget skeptisk til disse nå, hvorfor byttes det så ofte motorer i disse bilene?
Regner med og få som svar 'oilsludge' nå men er det bare det?
Begynner og bli meget skeptisk til disse nå, hvorfor byttes det så ofte motorer i disse bilene?
Regner med og få som svar 'oilsludge' nå men er det bare det?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Saab ustabile motorer?
Det er stort sett det ja, om man ser bort fra dette så er det gode motorer.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Saab ustabile motorer?
Et annet problem i mine øyne er jo registerkjeden og balanseakselkjedet. Her konstruerte man kun et enkelt kjede som faktisk ikke er tykkere enn kjedet på en tråsykkel, og disse to kjedene er et problem på både B2x4 og B2x5. Mercedes har med noen svært få unntak kun laget motorer med doble kjeder, og de holder flere hundre tusen km - ikke 150-200 000 km som disse Saab-firerne.
At en turbo ryker etter 150-200 000 km er faktisk ikke så uvanlig i dag, mange biler har så små og lite dimensjonere turboer så det ser jeg ikke på som uvanlig, men registerkjede skal være konstruert slik at man slipper å skifte det - allikevel er det regelrett elendig.
...for ikke å snakke om sludge-problematikken...
At en turbo ryker etter 150-200 000 km er faktisk ikke så uvanlig i dag, mange biler har så små og lite dimensjonere turboer så det ser jeg ikke på som uvanlig, men registerkjede skal være konstruert slik at man slipper å skifte det - allikevel er det regelrett elendig.
...for ikke å snakke om sludge-problematikken...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Saab ustabile motorer?
Og de forp. stempelringene...
I grove trekk; Ja, det er drittmotorer.
- Saabentusiast
I grove trekk; Ja, det er drittmotorer.
- Saabentusiast

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab ustabile motorer?
2- og 2,3 liters firere som tåler å trimmes til 300-450 hk uten å åpnes er i høyeste grad "ustabile". Kjøp noe annet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 okt 2009, 16:50
- Medlemsnummer: N1945
- Navn: Kjetil
- Bil: 9-5 2005 + 99 turbo 1980 http:
- Sted: Sandefjord
Re: Saab ustabile motorer?
Når prisen på en komplett motor koster kun 36.500.- og denne er med alt elektrisk, turbo, innsug, +++++
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 68677.html
og montering koster ca 15.000.- så skal det ikke mye til før det forsvarer og bytte komplett motor,
når ny turbo koster- 10-15.000.-, reg kjede - ca 15.000.-(verkstedpriser)
Men nå har min 9-5 -05 passert 250.000km og jeg har hverken byttet turbo eller reg kjede, eller det er noen ulyder i motor,
så det har veldig mye og gjøre med kjørestil tror jeg.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 68677.html
og montering koster ca 15.000.- så skal det ikke mye til før det forsvarer og bytte komplett motor,
når ny turbo koster- 10-15.000.-, reg kjede - ca 15.000.-(verkstedpriser)
Men nå har min 9-5 -05 passert 250.000km og jeg har hverken byttet turbo eller reg kjede, eller det er noen ulyder i motor,
så det har veldig mye og gjøre med kjørestil tror jeg.
Saab 9-5 Vector 2005
Saab 99 Turbo 1980 http://www.garaget.org/?car=274817
Not for everyone. Essential to a few.
Saab 99 Turbo 1980 http://www.garaget.org/?car=274817
Not for everyone. Essential to a few.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 02 jul 2008, 18:20
- Medlemsnummer: N1413
- Navn: Gunnar Lia
- Bil: Saab 9-5 1.9 Tid 2006
- Sted: Elverum, Hernes
Re: Saab ustabile motorer?
Taugbøl Bil på Kongsvinger har hele tiden fastholdt på 15000km oljeskift på de bilene de har fast service på, og de sier at de ikke har hverken sludgeproblemer eller unormal balanseakselkjedeslitasje.
Jeg har overhalt bunndelen på motoren min for 100k siden, den har nå rundet 250k på resten av delene. Ikke oljeforbruk, ikke turbohavari eller hørbar slitasje, og ingen ulyder. Oljeskift med syntetisk olje og større oljefilter er utført mellom 10-15k. En billig måte å bevare motoren på.
Så det det bunner i er for dårlig service, Saab trenger oljeskift, i kalde strøk, på minimum hver 15k.
Har bilen din eller en du vurderer å kjøpe ikke hatt det, kan det være duket for problemer.
Jeg har overhalt bunndelen på motoren min for 100k siden, den har nå rundet 250k på resten av delene. Ikke oljeforbruk, ikke turbohavari eller hørbar slitasje, og ingen ulyder. Oljeskift med syntetisk olje og større oljefilter er utført mellom 10-15k. En billig måte å bevare motoren på.
Så det det bunner i er for dårlig service, Saab trenger oljeskift, i kalde strøk, på minimum hver 15k.
Har bilen din eller en du vurderer å kjøpe ikke hatt det, kan det være duket for problemer.
Gunnar
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
06 Saab 9-5 1.9 Tid Vector
14 VW e-golf
75 VW 1303s prosjekt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,28543.0.html
65 VW 1300
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Saab ustabile motorer?
Jojo.. Bilen min kjørte i forrigårs 214.000 km, og jeg har heller ikke hatt et feilpekk på motoren, om man ser bort fra at den bruker olje...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 134
- Registrert: 30 jul 2010, 19:40
- Medlemsnummer: N2013
- Bil: 2006 Saab 9-5 Estate 2.0t
- Sted: Norge
Re: Saab ustabile motorer?
Se på både modelltype og årsmodell? Selv har jeg vel knapt sett en 2.0t MY 06 og opp som har hatt unormale issues?cmx2k skrev:Ser titt og ofte på finn.no at det er flere 9-3 og 9-5 2.0 turbo foreks som har fått 'ny' motor..
Begynner og bli meget skeptisk til disse nå, hvorfor byttes det så ofte motorer i disse bilene?
Regner med og få som svar 'oilsludge' nå men er det bare det?
Ikke oil sludge/ikke register eller annet. Forrige generasjon var jo en annen historie..
Er ihvertfall selv veldig fornøyd med min 2.0t som har vært spenstig som et dyr og problemfri i 143.000km. Men nå kjører jeg oljeskift, plugger etc. hver 10.000 da.
2006 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Automatic
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Saab ustabile motorer?
143000 km uten problemer? Hadde det vært 543000 km uten problemer hadde det vært noe å skryte av.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Re: Saab ustabile motorer?
Min har gått 300.000 km på samme motor.
Og den går fremdeles.
Og den går fremdeles.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Saab ustabile motorer?
Mente 243000...little_e skrev:143000 km uten problemer? Hadde det vært 543000 km uten problemer hadde det vært noe å skryte av.

Men ja... Ligger vel mye i at Saab har vært en så lett-trimmelig bil som det er, og mange har trimmet bilen med mer eller mindre spesiell software med mindre spennende matriser enn man skulle ønsket?
- UTEN at dette blir en trimrelatert snakkis nå.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab ustabile motorer?
Det er riktig at DBS tilsynelatende har vært leverandør av disse, men utover det er du på glatt is. Kjedet har da aldri vært noe problem på B2x4. Der holder de 2-300+ km, og de fleste bilene det er snakk om går ikke lenger i sin levetid. På biler med B2x4 er det heller ikke noe problem å gjøre jobben ganske raskt uten å ta ut motoren, altså er det ikke så dyrt.little_e skrev:Et annet problem i mine øyne er jo registerkjeden og balanseakselkjedet. Her konstruerte man kun et enkelt kjede som faktisk ikke er tykkere enn kjedet på en tråsykkel, og disse to kjedene er et problem på både B2x4 og B2x5.
På B2x5 er det som oftest en annen historie, men det er ikke kjedet sin feil, men miljøet det sitter montert i. Oilsludge har skylda her som ellers, og drar du den tanken videre så kan du jo spørre deg hvor mange kjedeskift overlever en motor? Jeg påstår at normalen er maks ett. Dvs at ting er konstruert for å holde temmelig likt.
Mercedes sine motorer er produsert for å gå som yrkesmotorer på autobahn, noe som sluker km. Det har aldri vært forfinede greier men de holder. Jeg ser ikke den sammenhengen som særlig relevant, hadde Saabs motorer blitt bygget etter Mercedes sine prinsipper, hadde aldri motorene fått plass i bilene, og motorene hadde fått større roterende masse. Vil også gjerne se den ingeniøren hos andre enn Mercedes som får gjennomslag for å re-designe en hel motorfamilie for at registerkjedet skal overleve resten av motoren. Hos Mercedes er dette tilfelle, jeg har overhalt Mercedeser som er så dårlige at veiva har store rivingsskader. Timetallet var betydelig, men kjedet og drevene brukte jeg om igjen. Men Mercedes er sære, de har f eks puttet stive differensialer på både bak- og mellomaksling på W124 4-matic... Kost/nyttekalkylene der i gården er ikke som hos de andre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Saab ustabile motorer?
Så det jeg kan trekke ut av det du skriver om B2x5 er altså at motoren ikke er konstruert for å vare lenger enn ca 250-300 000 km?Ingvar N629 skrev: På B2x5 er det som oftest en annen historie, men det er ikke kjedet sin feil, men miljøet det sitter montert i. Oilsludge har skylda her som ellers, og drar du den tanken videre så kan du jo spørre deg hvor mange kjedeskift overlever en motor? Jeg påstår at normalen er maks ett. Dvs at ting er konstruert for å holde temmelig likt.
Mercedes sine motorer er produsert for å gå som yrkesmotorer på autobahn, noe som sluker km. Det har aldri vært forfinede greier men de holder. Jeg ser ikke den sammenhengen som særlig relevant, hadde Saabs motorer blitt bygget etter Mercedes sine prinsipper, hadde aldri motorene fått plass i bilene, og motorene hadde fått større roterende masse. Vil også gjerne se den ingeniøren hos andre enn Mercedes som får gjennomslag for å re-designe en hel motorfamilie for at registerkjedet skal overleve resten av motoren. Hos Mercedes er dette tilfelle, jeg har overhalt Mercedeser som er så dårlige at veiva har store rivingsskader. Timetallet var betydelig, men kjedet og drevene brukte jeg om igjen. Men Mercedes er sære, de har f eks puttet stive differensialer på både bak- og mellomaksling på W124 4-matic... Kost/nyttekalkylene der i gården er ikke som hos de andre.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab ustabile motorer?
Hvor har jeg skrevet det?
Du kan trekke den konklusjonen at de definitivt ikke er konstruert for å gå like langt i drosjetjeneste, i militærkjøretøy etc som gamle OM616, OM636 osv. De gikk jo ikke sjelden både 6,7 og 800 000 uten å åpnes. Ser man på de nyere fra Mercedes så ser vi at emisjonsregelverket har innhentet dem også.
Likevel er B234 og B235 konstruert for å tåle mye, Saab kjørte en durabilitetstest på sine motorer som er ganske ekstrem, og som de fleste motorprodusenter rister på hodet av. Men det er klart at under disse testene får motorene oljeskift!!
Du kan trekke den konklusjonen at de definitivt ikke er konstruert for å gå like langt i drosjetjeneste, i militærkjøretøy etc som gamle OM616, OM636 osv. De gikk jo ikke sjelden både 6,7 og 800 000 uten å åpnes. Ser man på de nyere fra Mercedes så ser vi at emisjonsregelverket har innhentet dem også.
Likevel er B234 og B235 konstruert for å tåle mye, Saab kjørte en durabilitetstest på sine motorer som er ganske ekstrem, og som de fleste motorprodusenter rister på hodet av. Men det er klart at under disse testene får motorene oljeskift!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan