Saab 9-2 2L turbo

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 21 aug 2013, 19:31

Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av dagcr » 21 aug 2013, 19:37

Heisann :)
Jeg er helt fersk på forumet og har et lite spm:

Skal se på en Saab 93 2L Turbo i morgen, 2000 model.
Bilen har fulgt alt av servicer, og byttet en mengde slitedeler for nesten 30.000 kr på 156.00 km. Bilen har nå gått 220.000 km.
Bilen skal også på NAF test i morgen, prisen på selve bilen er 35.000 kr.

Er dette et godt kjøp for en student? Eller er det ting jeg bør være obs på og spørre NAF om?
Feks turboen.

Står også at bilen har 185 hk, men de fleste 2.0L jeg har sett har 150 hk.

MvH
Dag.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av Paradigm N558 » 21 aug 2013, 19:58

185 hester er ikke så uvanlig nei.
Synnes fortsat at bilen var litt dyr da, vet det har gått 9-5er som har vært billigere. Og 9-5 er jo en mye bedre bil spør du meg :)
Men når det er sagt, den 9-3'an der, er jo skuddsikker. Den vil gå i mange, mange år til før det blir kluss.
Se etter turbo og hør når bensinpumpe er byttet.
Har den rød eller svart tenningsmodul?
(den som står på toppen av motoren)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 21 aug 2013, 19:31

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av dagcr » 21 aug 2013, 20:22

Takk for svar :)

Rød / Svart tenningsmodul? Hva er det, og hva er forskjellen?

Brukeravatar
Kristian N2360
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 13 mar 2012, 12:52
Medlemsnummer: N2360
Navn: Kristian
Bil: Saab 93 SE 2002

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av Kristian N2360 » 21 aug 2013, 22:32

Kort versjon: Svart = Nyere. Rød = eldre.

Lang versjon:

Hva som er best kan debateres, men forskjellene er at den svarte tennkassetten/tenningsmodulen er ett nyere(-ish)(Nyeste på og9-3 hvertfall) tenningssystem, også kjent som Trionic 7. Den røde er en eldre versjon som ikke er fullt så avansert, kjent som Trionic 5.

Visst ikke jeg tar helt feil så hadde Trionic 7 motorer også lavfriksjonsstempler som skulle forbedre drivstofføkonomi, noe som det kanskje gjor, men i prosessen forverret oljen ved å la mer eksos og dritt komme seg ned til oljen.

Andre forskjeller er plassering av dumpventil, LMM(luft menge måler) og litt andre ting.

Sikkert masse jeg har glemt... Noen for kanskje hjelpe meg?

NB! : Jeg er ikke utdannet bilmekaniker.
Saab 93 SE 2.0t -02

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av Paradigm N558 » 22 aug 2013, 00:58

Den står på toppen av motoren. Umulig å se.
Er det rødt der, har du Trionic 5.
Ser du ingenting rødt på motoren din, så er det Trionic 7 ;)
T5-motorer tåler mye mer juling enn T7-motorer ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 21 aug 2013, 19:31

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av dagcr » 22 aug 2013, 01:01

Skjønner skjønner, skal sjekke ut i morgen.

Men sett at jeg skal ha bilen i 3 år, er det et godt kjøp til den prisen? Bør jeg regne med at feks turbo kan rase eller at dyre deler må skiftes ut ?

Brukeravatar
odin1899
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 jan 2013, 19:46
Bil: 9000 CSE '97 2.3T Anni LPG
Sted: Lier

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av odin1899 » 22 aug 2013, 01:58

Saab 9-2 (x):
Bilde

Saab 93:
Bilde

:wink:

Saab 9000 CSE Anni '97 2,3T
Ex: Daihatsu Charade '84 RHD (solgt) - Saab 96 (demontert) - Saab 99 '70 (solgt) - Saab 96 (byttet) - Saab 96 '79 Kermit (solgt) Saab 9000 CSE '98 2,3t (solgt) Saab 9000 CSE Anni '97 2,0t (solgt)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av Jørgen N237 » 22 aug 2013, 09:05

Denne bilen vil med godt vedlikehold holde i mange år dersom det er en Trionic 5 ihvertfall. Men turbo vil jo alltid kunne være en slitedel på denne.. Fjærbein må sjekkes, og ac-kompressor dersom du har klima.
Styrer med DAB og AUX

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 21 aug 2013, 19:31

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av dagcr » 23 aug 2013, 15:57

Noen som kan legge opp et bilde av Trionic rød og Trionic svart? Så jeg vet hva jeg skal se etter :) Finner ikke selv

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1365
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av Atzz » 23 aug 2013, 16:06

Rød tennkasett, Trionic 5:

Bilde


Svart tennkasett, Trionic 7:

Bilde

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 21 aug 2013, 19:31

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av dagcr » 23 aug 2013, 16:08

ah ok. Den er helt svart, så da er det Trionic 7 da?

Er det noe jeg bør være påpasselig med da?

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 21 aug 2013, 19:31

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av dagcr » 23 aug 2013, 16:18

Er 2.0 L med 185 HK, gått 220k og fulgt servicer. sist service var ifjor på 212k km.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av Jørgen N237 » 23 aug 2013, 16:23

Denne var vel egentlig aldri levert som 185 hk om jeg husker rett, denne var vel i 150 og 205 hk utgave på 9-3 Korriger meg om jeg har rett. Denne bør ha oppgradert veivhusventilasjon. Hyppige oljeskift, selv om 9-3 later til å ikke ha like stort problem med oilsludge som 9-5 (uten at jeg kan gi et godt savr på hvorfor). En annen ting er å sjekke om den er trimmet og eventuelt hvem som har trimmet den..
Styrer med DAB og AUX

dagcr
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 21 aug 2013, 19:31

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av dagcr » 23 aug 2013, 16:31

Selges av forhandler, og star I kortet at den har 185 hk. Snakk om denne bilen : http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=43379159

Koster det mye å oppgardere veivhusventilasjonen? Kommer til å ha bilen I toppen 3 år. Hadde den på NAF test, og de fant litt rust på bakre bremserør og venstre fremre bærekule matte byttes. Dette gjør forhandler før jeg tar over bilen. Skifter også olje, filter og kupeefilter.
Jeg syntes bilen var thight og fin å kjøre, og den dro veldig godt. Testsjåføren fra NAF syntes også den var fin og kjøre.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-2 2L turbo

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2013, 16:44

dagcr skrev:ah ok. Den er helt svart, så da er det Trionic 7 da?

Er det noe jeg bør være påpasselig med da?
Bruk søkefeltet oppe til høyre og skriv oilsludge, så får du vel litt å lese på.

185 hk er levert som original trimsats fra Saab.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar