Tør ikke kjøpe Saab.
Moderator: Moderatorer
Tør ikke kjøpe Saab.
Hei!
Jeg er en gutt på 25år, som har holdt på med bil så lenge jeg kan huske. Utdannet bilmekaniker, bygd opp biler, bygd rallycross motorer osv.
Primært har jeg holdt på med gammel Volvo og noe BMW. Nå solgte jeg nettopp prosjektbilen min som jeg har eid i nesten 7år. En herlig gammel Volvo med turbo..
Tenkte nå at det var på tide å gå til innkjøp av "voksen bilen". I mange år har jeg siklet på Saab 9-5 (fra 02 og nyere) å tenkte nå at jeg skulle handle "drømmebilen".
Jeg står nå i en situasjon hvor det er litt skummelt å legge for mye penger i bil, men ca 60.000kr er hva jeg akter å bruke. Da blir det gjerne privatmarkedet som er aktuelt.
Problemet er at jeg er kjent med oilsludge problemene på Saab. Er også klar over at det i 2004 ble noe bedre. Hører også mye om trøbbel med automatkassene (et must for fruen i huset, helt greit for meg).
Ønsker meg en bil hvor det skal skiftes slitedeler og vedlikeholdes. Ikke en bil hvor jeg blir nødt til å låne meg verksted for å reparere.
Jeg sitter på Finn, autodb etc. 24/7 å leter etter biler. Har aldri kjørt 9-5 eller Saab i det hele tatt! Eneste erfaringen med Saab er at jeg satt på i en 2001mod 9-3 i 2007. Å jeg har enda ikke glemt opplevelsen!
Bil etter bil blir solgt uten at jeg tørr å slå til. Det jeg lurer på er om jeg bør kjøpe Saab i det hele tatt..? Hvor stor risiko er det å kjøpe en Saab med stempler i servicehefte og generell godt vedlikehold?
Jeg leter hele tiden etter alternativer. Volvo V70, Opel Vectra, Mazda 6, Ford Mondeo, BMW 3 eller 5 serie. Men jeg har ikke lyst på noen av dem!
Bilen må bli 9-5 nyere enn 2002. 9-3 nyere enn 2003 er også aktuelt.
Synspunkter? Bør jeg legge Saab drømmen på hylla å kjøpe en kjedelig bil?
Har så lyst på 9-5 at jeg får helt vondt
Skal nevnes at de eneste bilene jeg har erfaring med av de jeg nevnte, så er det Volvo V70 og BMW...
Jeg er en gutt på 25år, som har holdt på med bil så lenge jeg kan huske. Utdannet bilmekaniker, bygd opp biler, bygd rallycross motorer osv.
Primært har jeg holdt på med gammel Volvo og noe BMW. Nå solgte jeg nettopp prosjektbilen min som jeg har eid i nesten 7år. En herlig gammel Volvo med turbo..
Tenkte nå at det var på tide å gå til innkjøp av "voksen bilen". I mange år har jeg siklet på Saab 9-5 (fra 02 og nyere) å tenkte nå at jeg skulle handle "drømmebilen".
Jeg står nå i en situasjon hvor det er litt skummelt å legge for mye penger i bil, men ca 60.000kr er hva jeg akter å bruke. Da blir det gjerne privatmarkedet som er aktuelt.
Problemet er at jeg er kjent med oilsludge problemene på Saab. Er også klar over at det i 2004 ble noe bedre. Hører også mye om trøbbel med automatkassene (et must for fruen i huset, helt greit for meg).
Ønsker meg en bil hvor det skal skiftes slitedeler og vedlikeholdes. Ikke en bil hvor jeg blir nødt til å låne meg verksted for å reparere.
Jeg sitter på Finn, autodb etc. 24/7 å leter etter biler. Har aldri kjørt 9-5 eller Saab i det hele tatt! Eneste erfaringen med Saab er at jeg satt på i en 2001mod 9-3 i 2007. Å jeg har enda ikke glemt opplevelsen!
Bil etter bil blir solgt uten at jeg tørr å slå til. Det jeg lurer på er om jeg bør kjøpe Saab i det hele tatt..? Hvor stor risiko er det å kjøpe en Saab med stempler i servicehefte og generell godt vedlikehold?
Jeg leter hele tiden etter alternativer. Volvo V70, Opel Vectra, Mazda 6, Ford Mondeo, BMW 3 eller 5 serie. Men jeg har ikke lyst på noen av dem!
Bilen må bli 9-5 nyere enn 2002. 9-3 nyere enn 2003 er også aktuelt.
Synspunkter? Bør jeg legge Saab drømmen på hylla å kjøpe en kjedelig bil?
Har så lyst på 9-5 at jeg får helt vondt
Skal nevnes at de eneste bilene jeg har erfaring med av de jeg nevnte, så er det Volvo V70 og BMW...
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
Siden du er mekaniker så er det jo bare å peise på
Nei finn en 9-5, etter 2002 som du nevner, og se etter de små detaljene.
Er det en gammel gubbe på 80 (sorry alle gamlinger der ute..) som skal selge bilen, kjørt bare 90.000 og har full servicehostorikk, er ikke akkurat det bare gull og grønne skoger.
Finn noen som beviselig har tatt vare på bilen sin. Byttet oljen i mellom servicene, helst hver 10.000 km eller oftere, noen som har utbedret de små feilene etterhvert som de har kommet. Klassiker er jo defekt setevarmer, steinsprangskader osv. Selv om den har kanskje gått mye mer, så kan det være et vel så trygt kjøp, om ikke bedre.
Peis på, 9-5 blir du ikke skuffet over.
Nei finn en 9-5, etter 2002 som du nevner, og se etter de små detaljene.
Er det en gammel gubbe på 80 (sorry alle gamlinger der ute..) som skal selge bilen, kjørt bare 90.000 og har full servicehostorikk, er ikke akkurat det bare gull og grønne skoger.
Finn noen som beviselig har tatt vare på bilen sin. Byttet oljen i mellom servicene, helst hver 10.000 km eller oftere, noen som har utbedret de små feilene etterhvert som de har kommet. Klassiker er jo defekt setevarmer, steinsprangskader osv. Selv om den har kanskje gått mye mer, så kan det være et vel så trygt kjøp, om ikke bedre.
Peis på, 9-5 blir du ikke skuffet over.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 02 sep 2011, 09:20
- Medlemsnummer: N2334
- Navn: Arne Kristian Åmellem
- Bil: M98 9-5 SE+ Estate 2.3
- Sted: Notodden
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
Er jo ikke noe prob å utbedre veihusventilasjonen.
Med siste utgave så skal det ikke vært noe særlig problem med sludge.
Sent from my iPad
Med siste utgave så skal det ikke vært noe særlig problem med sludge.
Sent from my iPad
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
Du får veldig mye bil for pengene om du går klar av sludge, rust på problemstedene og/eller utslitt understell.
Skal du ha maksimalt for pengene så finner du deg en billig 9-5 i meget god stand, men med havarert motor. Så bestiller du deg en spill ny 2,3 liters motor for 13.500,- ferdig på døra. Det er verd å tenke på uansett om bilen man finner er/blir plaget med sludge. 9-5en er så lavt priset for tiden at selv med kostnaden av en ny motor så er det ikke et veldig dårlig kjøp - spesielt om man kan skru sjøl.
Skal du ha maksimalt for pengene så finner du deg en billig 9-5 i meget god stand, men med havarert motor. Så bestiller du deg en spill ny 2,3 liters motor for 13.500,- ferdig på døra. Det er verd å tenke på uansett om bilen man finner er/blir plaget med sludge. 9-5en er så lavt priset for tiden at selv med kostnaden av en ny motor så er det ikke et veldig dårlig kjøp - spesielt om man kan skru sjøl.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
Det er sant, men det hjelp lite å plastre eit sterkt blødande sår...streamak skrev:Er jo ikke noe prob å utbedre veihusventilasjonen.
Med siste utgave så skal det ikke vært noe særlig problem med sludge.
Har bilene allereie sludge hjelp det lite med ny veivhusvent for å seie det med klare ord.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 34
- Registrert: 02 sep 2011, 09:20
- Medlemsnummer: N2334
- Navn: Arne Kristian Åmellem
- Bil: M98 9-5 SE+ Estate 2.3
- Sted: Notodden
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
Det er jeg enig i.
Men det er jo så billig for ny motor
Greit å slippe å bytte så klart.
Sent from my iPad
Men det er jo så billig for ny motor
Greit å slippe å bytte så klart.
Sent from my iPad
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 293
- Registrert: 28 feb 2012, 15:13
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
Du skal IKKE ha en kjedelig bil. Du skal ha en 9-5 Vektor, 02-05 modell. Bør la seg gjøre å finne et greit eksemplar i din prisklasse. Lurt av deg å spørre på forumet her.
Men det holder ikke å se på Saab i annonser. Ut å prøvekjør.
Den kan ikke måle seg mot BMW ved aktiv kjøring i svinger, men komforten blir du fornøyd med.
Automatkassa skal du ikke bekymre deg så mye for. Ikke mer trøbbel på Saab enn andre biler. Girer den greit, og olja ikke lukter brent, bør det være ok. Ellers er det svært vanlig at en dårlig foring i momentstaget kan gi litt rykk når du veksler mellom P-R-N-D. Foringen skifter du lett selv til powerflex, ca. 300kr.
Ryggesensorer er kjekt. Vanlig et en begynner å fuske etter x antall år.
Se etter rust nederst på hjulbue foran bakhjul, og bunnen av bakluke.
Er den, eller har vært trimmet, bør du vite hvem som har gjort det, og hva som er gjort.
Spør eier om sludge. Hør etter rasling fra registerkjede. Spør om oljeforbruk, se etter blårøyk. Er du i tvil om sludge, kan en titt under toppdeksel hjelpe deg. Uvanlig ved kjøp av bil, ja
04-05 modell kan ha klart seg greit med oljeskift hver 20-30k. Ingen garantier dog. 02-03 med samme skiftintervall, vil jeg kalle risiko. Småkjøring er verre enn langkjøring. 02-03 bør ha oppgradert veivhusventilasjon, som gir lavere risiko for sludge.
Ikke mer å lure på, nå får du kunnskap til å unngå katta i sekken, kjøp SAAB!
Men det holder ikke å se på Saab i annonser. Ut å prøvekjør.
Den kan ikke måle seg mot BMW ved aktiv kjøring i svinger, men komforten blir du fornøyd med.
Automatkassa skal du ikke bekymre deg så mye for. Ikke mer trøbbel på Saab enn andre biler. Girer den greit, og olja ikke lukter brent, bør det være ok. Ellers er det svært vanlig at en dårlig foring i momentstaget kan gi litt rykk når du veksler mellom P-R-N-D. Foringen skifter du lett selv til powerflex, ca. 300kr.
Ryggesensorer er kjekt. Vanlig et en begynner å fuske etter x antall år.
Se etter rust nederst på hjulbue foran bakhjul, og bunnen av bakluke.
Er den, eller har vært trimmet, bør du vite hvem som har gjort det, og hva som er gjort.
Spør eier om sludge. Hør etter rasling fra registerkjede. Spør om oljeforbruk, se etter blårøyk. Er du i tvil om sludge, kan en titt under toppdeksel hjelpe deg. Uvanlig ved kjøp av bil, ja
04-05 modell kan ha klart seg greit med oljeskift hver 20-30k. Ingen garantier dog. 02-03 med samme skiftintervall, vil jeg kalle risiko. Småkjøring er verre enn langkjøring. 02-03 bør ha oppgradert veivhusventilasjon, som gir lavere risiko for sludge.
Ikke mer å lure på, nå får du kunnskap til å unngå katta i sekken, kjøp SAAB!
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
Hvor får du ny motor levert på døra for 13.500?TiaZzz skrev:Så bestiller du deg en spill ny 2,3 liters motor for 13.500,- ferdig på døra.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 14 apr 2013, 00:27
- Bil: 02' 9-5 vector 2.3t sw e85
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
takk for spørsmål om gode priser på motor + div til saab 9-5
www.neobrothers.co.uk har gode tilbud på motorer,
husk få trukket engelsk mva og betal norsk mva, pris uten mva er 1145£ x ca 9kr = ca 10.000 + mva + frakt
lurer på om det var de som kjøpte opp motor restbeholdningen til Saab, de har mange 2.3t som fort med mitsu04,
kjøling og god pust og en bruktboks fra en aero gir mye morro,
de har og brukte motorer til en billig penge og maptun for de som vil ha det,
de tar ca 500£ for full motor montering med olje og flush av girkasse, da jeg sjekket sist,
er nok prisen til de som kjøper ny motor +++ dette,
det er sånn at et skifte av registerkjede til fort 15.000 kr i Norge er helt uaktuelt,
bytt motor få med fullt oljeskift kasse/motor og sov godt
de har og godt utvalg av brukte deler, husk på at de sliter høyre forsete og seler
dfds fra danmark til england er rimlig
det kan virker som neo har god peiling på Saab
www.neobrothers.co.uk har gode tilbud på motorer,
husk få trukket engelsk mva og betal norsk mva, pris uten mva er 1145£ x ca 9kr = ca 10.000 + mva + frakt
lurer på om det var de som kjøpte opp motor restbeholdningen til Saab, de har mange 2.3t som fort med mitsu04,
kjøling og god pust og en bruktboks fra en aero gir mye morro,
de har og brukte motorer til en billig penge og maptun for de som vil ha det,
de tar ca 500£ for full motor montering med olje og flush av girkasse, da jeg sjekket sist,
er nok prisen til de som kjøper ny motor +++ dette,
det er sånn at et skifte av registerkjede til fort 15.000 kr i Norge er helt uaktuelt,
bytt motor få med fullt oljeskift kasse/motor og sov godt
de har og godt utvalg av brukte deler, husk på at de sliter høyre forsete og seler
dfds fra danmark til england er rimlig
det kan virker som neo har god peiling på Saab
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
Maptun har også nye 2.3t til ca 16.000 inkl mva.
MY07 9-5 2.0t Hirsch
1961 Vespa GL
2002 Husqvarna LT151
1961 Vespa GL
2002 Husqvarna LT151
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
Neo som har til den prisen ja. Frakt på motor og turbopakken skulle komme på £60 + moms.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 293
- Registrert: 28 feb 2012, 15:13
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
Mitt inntrykk er at trådstarter ikke ønsker å bytte motor.
Jeg tror dessverre dere har skremt ham lenger vekk fra Saab....
Jeg tror dessverre dere har skremt ham lenger vekk fra Saab....
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
Frakt av motor koster nok en smule mer tror jeg.TiaZzz skrev:Neo som har til den prisen ja. Frakt på motor og turbopakken skulle komme på £60 + moms.
Trådstarter. Kjør på med handel. Du kommer ikke til å angre. Får du problemer sitter det en del høyt kompetente mennesker klar til å gi tips/hjelp8-)
Etter som jeg har forstått på "nye" i klubben, har vi noe unikt sammenlignet med andre
Sist redigert av Pål N526 den 27 aug 2013, 21:10, redigert 2 ganger totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
Jeg spurte NeoBros hva det ville koste og de var summen de gav meg.Pål N526 skrev:Frakt av motor koster bok en smule mer tror jeg.TiaZzz skrev:Neo som har til den prisen ja. Frakt på motor og turbopakken skulle komme på £60 + moms.
Re: Tør ikke kjøpe Saab.
Da har du fått et riktig inntrykktotakt skrev:Mitt inntrykk er at trådstarter ikke ønsker å bytte motor.
Jeg tror dessverre dere har skremt ham lenger vekk fra Saab....
Jeg har kompetanse til å gjøre det, å det hadde nok ikke vært spesielt utfordrende heller.
Men jeg har til nå gått til innkjøp av biler som er nettopp slik. At man setter igang med en eller annen form for reparasjon før man kan bruke bilen.
På denne måten har jeg faktisk aldri tapt penger ved salg av bilene jeg har hatt tidligere..
Men denne gang så vil jeg kjøpe bil, gi den en helg med service, vask og polish, for deretter å kjøre dit lysta fører meg
Jeg har vel egentlig innsett at det må bli en 9-5. Det er ingen andre biler som trigger "må ha" følelsen på samme måte.
Så nå handler det egentlig bare om å finne den rette bilen.
Jeg merker det er mye uvitenhet om problemet med sludge, når jeg ser på annonser.