AC i og900 cab

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

AC i og900 cab

Legg inn av Ingvar N629 » 14 apr 2014, 08:50

Jeg har en MY94 og900 cab stående, denne har jeg nå tatt ut motor og girkasse på pga ulyd i kassa. Bilen har AC, noe som ikke akkurat er en spesielt elegant installasjon, og skru-vennligheten fant jeg ut at ikke akkurat bedres med dette montert. Jeg har aldri prøvd dette anlegget, da det ikke var spesielt varmt da bilen ble hentet fra Oslo i fjor, og jeg har enda ikke fått skilt på den (US-import). Jeg veier nå for og imot å fjerne hele anlegget, bortsett fra resirk-funksjonen som biler uten AC mangler. Dere som har og900 (cab) med AC; er anlegget effektivt, og blir det brukt i det hele tatt i en cabriolet i Norge?? Vil noen bry seg om dette ved et eventuelt salg av bilen en gang i fremtiden? Den kommer uansett ikke til å være original i motorrommet, da jeg planlegger en relativt kraftig ombygging.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: AC i og900 cab

Legg inn av Frode N073 » 16 apr 2014, 10:47

nå hadde jo ikke jeg cab. men kan gi deg mitt synspunkt.

det er jo den gamle gassen i det anlegget så skal det beholdes så bør det bygges om til den nye gassen. ser for meg dt er mye klatt samt koster mer enn det smaker. dessuten er det trangt nok å bytte bare 2 reimer. 3 medfører mye banning.
jeg hadde bestemt meg for å hive ut greiene når det måtte etterfylles gass. nå solgt jo jeg før det skjedde.

dette blir vel stort sett en finværsbil ser jeg for meg. og da er jo taket nede uansett. trenger jo ikke AC da :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: AC i og900 cab

Legg inn av TiaZzz » 16 apr 2014, 11:12

Eneste må være om man blir overrasket av regn og vil holde frontruta fri for dugg?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AC i og900 cab

Legg inn av Ingvar N629 » 16 apr 2014, 14:45

Frode N073 skrev:nå hadde jo ikke jeg cab. men kan gi deg mitt synspunkt.

det er jo den gamle gassen i det anlegget så skal det beholdes så bør det bygges om til den nye gassen. ser for meg dt er mye klatt samt koster mer enn det smaker. dessuten er det trangt nok å bytte bare 2 reimer. 3 medfører mye banning.
jeg hadde bestemt meg for å hive ut greiene når det måtte etterfylles gass. nå solgt jo jeg før det skjedde.

dette blir vel stort sett en finværsbil ser jeg for meg. og da er jo taket nede uansett. trenger jo ikke AC da :wink:
AC-anlegget er jo det samme om du har cab eller ikke. Er det god effektivitet på dette anlegget? Hvis det ikke er all verdens bra i tillegg til at det er en kronglete installasjon, så blir jo valget om å fjerne det eller ikke mye enklere. Men det er som du sier, bilen vil nok gå med taket nede så lenge det ikke regner. Cabrioletutgaven er egnetlig ikke så stas med taket på, stor forskjell fra 3/5-dørs. Mye dårligere sikt og mer støy. Med taket nede føles derimot hele bilen mer riktig.

Det er R12 anlegg ja, men det er ingen stor sak å bygge om.
Ser for meg å ha bilen som bruksbil i sommerhalvåret, så lenge jeg ikke skal ha med hele familien.

Dugg i og900 er ikke noe problem, ventilasjonsanlegget er rikelig dimensjonert slik at det er ikke noe problem å holde framruta fri uten å tørke lufta med AC'n.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: AC i og900 cab

Legg inn av Frode N073 » 16 apr 2014, 17:09

Jeg kan jo bare sammenligne med ACC i 9-5. Og da er det ikke bra. Jeg brydde meg nesten aldri med å bruke ac da jeg kjørte med vinduet nede og hørte på T16 god lyden.

Det blir sikkert ikke siste gangen du skal ut/inn med motoren. Så får du demontert ac helt så er det jo bare å montere igjen ved neste anledning.

Du sparer jo også noen kg med å fjerne det ;)
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Svar