Saab som førstebil!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ursaab
Innlegg: 2
Registrert: 06 jun 2014, 13:03

Saab som førstebil!

Legg inn av Ursaab » 09 jun 2014, 00:39

Hei!

Jeg har sett mye på biler på finn ol. i det siste, og jeg har kommet fram til at jeg vil ha Saab, enten 9-3 eller 9-5, men jeg har da et par spørsmål rundt dette da jeg har sett flere som sier de ikke er så driftssikre mens andre sier det motsatte også videre. Det jeg har sett på, er biler fra 20.000 til 30.000. Har forstått at turboen på de eldre T7 motorene er litt så som så, men jeg vil gjerne høre deres tanker og (helst) erfaringer rundt dette.

- Hvor driftssikre er Saab?
- Hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe og hvilke spørsmål bør jeg spørre?
- Er det dumt å kjøpe en billig Saab?
- Er de dyre å eie?

Her en jeg har sett for meg, men jeg stusser litt på prisen, da den har gått relativt lite i forhold til de andre Saab'ene som ligger ute samtidig som den er ganske billig.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true

Takker for svar!
- Ursaab

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Saab som førstebil!

Legg inn av Helge » 09 jun 2014, 00:58

Når biler med T7-motor stopper er det bensinpumpe, tennkassett, veivakselføler eller havarert motor som er årsaken.
Min første 9-5 hadde gått 150.000 når jeg kjøpte den.
Den ble begravd i forrige uke og hadde da passert 340.000. Hadde den i nesten 6 år.
Jeg hadde 4 stopp på den tiden.
3 stk havarerte bensinpumper og en stk havarert motor.
At bensinpumpen røk 3 ganger er kun min egen feil. Satte i brukt første gangen. Den holdt i 1 år. Andre gangen satte jeg i en fra Biltema. Den holdt i 2 år før den røk i forrige uke. Da kastet jeg bilen og satte i motoren i en 03 Vector jeg hadde stående.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Ursaab
Innlegg: 2
Registrert: 06 jun 2014, 13:03

Re: Saab som førstebil!

Legg inn av Ursaab » 09 jun 2014, 01:16

Helge skrev:Når biler med T7-motor stopper er det bensinpumpe, tennkassett, veivakselføler eller havarert motor som er årsaken.
Min første 9-5 hadde gått 150.000 når jeg kjøpte den.
Den ble begravd i forrige uke og hadde da passert 340.000. Hadde den i nesten 6 år.
Jeg hadde 4 stopp på den tiden.
3 stk havarerte bensinpumper og en stk havarert motor.
At bensinpumpen røk 3 ganger er kun min egen feil. Satte i brukt første gangen. Den holdt i 1 år. Andre gangen satte jeg i en fra Biltema. Den holdt i 2 år før den røk i forrige uke. Da kastet jeg bilen og satte i motoren i en 03 Vector jeg hadde stående.
Hehe, så anbefaler eller anbefaler du ikke å kjøpe en eldre Saab 9-3 eller 9-5 som førstebil? Det ble litt uklart :wink:
EDIT: Kan du forresten forklare hva T7 motorer og slikt er, hva betyr det? har bare sett T7, T5 og T8 rundt omkring selv.

Takk for svar!

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Saab som førstebil!

Legg inn av Helge » 09 jun 2014, 12:27

Kjøp deg for all del Saab.
Fantastiske biler. Driftsikre. Men på årsmodellene mellom 98 og 03 var de veldig plaget med oil-sludge og motorhavari. Etter 04 fikk de bukt med noe av problemet.
Kjøp deg en bil med kjent historikk og hyppige oljebytter. Se opp for biler med veldig lav km som bare har byttet olje annenhvert år. Disse er veldig utsatt for havari.

T5 er betegnelsen på styresystemet. T5 ble brukt på 900 og 9000. I 1998 kom 9-5. Da kom det også en videreutvikling av systemet kalt T7. Dette ble også levert i 93 mellom 98 og 02.
Motorene er forholdsvis like. Men det finnes forskjeller i toppen. T5-motorene er heller ikke utsatt for oil-slugde. Og de tåler mere effekt uten fare for havari.

Noe som er populært i dag er å benytte T5 bunndel og T7 topp for montering i 9-5 og 9-3. Da eliminerer du oil-sludge-problematikke og får en motor som uten forsterkninger tåler 350 hk++.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar