Å kjøpe 9-5 Sedan 2L 99-mod

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Navigon
Innlegg: 1
Registrert: 23 aug 2014, 11:52

Å kjøpe 9-5 Sedan 2L 99-mod

Legg inn av Navigon » 23 aug 2014, 14:40

Vær hilset Saab'ere!

Det er en stund siden jeg bestemte meg for å kjøpe Saab. Men det er forholdsvis nylig jeg har blitt klar over de meget omtalte problemene med veivhusventilering/ smøring på motorer produsert i perioden 98-03. Bilen jeg har blinket ut (finnkode 50819148) har ny motor fra -09, så jeg antar den problematikken er borte(??)
Videre har jeg fått inntrykk av at to- literene er utstyrt med reg. kjede og ikke reim.. Derfor stusser jeg på en salgsmelding for denne bilen, som sier at reim ble byttet ved 170K. -Kan det være kjedet de sikter til, eller er det tolitere med reim også??
Selvfølgelig er jeg også interessert i råd og tips generellt ifht til denne modellen

Mvh Frank

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Å kjøpe 9-5 Sedan 2L 99-mod

Legg inn av Helge » 23 aug 2014, 19:57

Er ikke reim på noen av bensinmotorene.
Hvis motoren er byttet må du finne ut hva de byttet til.
Fabrikkny? Overhalt? Kjøpt på høggeri?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Anders B.
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 21 mar 2007, 16:01
Medlemsnummer: N1693
Navn: Anders Boklund
Bil: -08 9-5 estate 2.0t biopower
Sted: Skien

Re: Å kjøpe 9-5 Sedan 2L 99-mod

Legg inn av Anders B. » 23 aug 2014, 22:50

Generelt er det da mye bil for pengene hvis motoren er byttet til en uten oil-sludge problemer.
Ang. reim, kan det være multireima det siktes til? den må jo også byttes innimellom.
Det står forøvrig i annonsen at bilen har el. sete u. memory, men begge setene er manuelle på bildene i hvertfall.
Ellers, hvis aut.kassen har fått oljeskiftet sitt (ved 150', er det ikke?), så ser det jo ikke verst ut, gaffatape-speilet går det jo an å bytte ut:)
Info-displayet er som regel noen piksler i manko på de første årsmodellene, men går også fint an og få tak i nytt, evt. reparere.
Det må jo også nevnes at for ikke så fryktelig mange tusenlapper mer får du en >-02-mod. med en del oppgraderinger. Lykke til med kjøp:)
-08 9-5 estate vector 2.0t biopower aut.

Svar