Hei Kjøpe saab 9-5

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
matsknudsenhaugen
Innlegg: 9
Registrert: 09 okt 2015, 10:53
Navn: Mats Haugen Knudsen
Bil: Har ikke saab.....

Hei Kjøpe saab 9-5

Legg inn av matsknudsenhaugen » 09 okt 2015, 11:00

Hei jeg er ute etter å kanskje kjøpe meg en saab 9-5 fra 2002 og opp til 2005 med hvordan er motorene på dissse på forbuk og driftsikker. tenker å kjøpe en med automat har er det gode girkasser?. har hørt opp saab sitt oil sludge problem og veihusventalisjon eller er det fikset ?

Brukeravatar
Anders B.
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 21 mar 2007, 16:01
Medlemsnummer: N1693
Navn: Anders Boklund
Bil: -08 9-5 estate 2.0t biopower
Sted: Skien

Re: Hei Kjøpe saab 9-5

Legg inn av Anders B. » 09 okt 2015, 12:10

Her fins det mange tråder om emnet, anbefales og søke litt på forumet, og motormessig har det jo litt og si om du tenker bensin/diesel.
Når det gjelder bensinmotor b205: grovt sagt er oil-sludgeproblematikken bedret fra modellår -04, da veivhusventilasjonen ble oppgradert. Automatkassene går for og være gode de, det går vel et skille fra 4-trinns- til 5-trinns på et tidspunkt, var det -02/-03?
Driftsikkerhetsmessig er det viktig om olja er skiftet hyppig nok, helst oftere enn hver 20' km som det står i servicehefte. Turboen er jo en slitedel som ryker før eller siden, tennkassetten likeså, har selv byttet turbo og tennkassett på mine 9-5.
Det ligger mange fine 04/05-modeller på finn.no som er mye bil for pengene, kjøp vector-utgaven, da får du en del utstyr og ikke minst svært gode seter, ikke la deg skremme av evt. høy km-stand dersom den er godt vedlikeholdt og/eller langkjørt, ville heller kjøpt en slik enn en som har kjørt kort og slurvet med oljeskift.
Forbruksmessig kan man nok ikke si at 9-5 med bensin og automat er noen gjerrig bil, men så er det heller ikke pga. drivstofføkonomien man kjøper akkurat denne bilen:) blandet kjøring blir fort over litern. Langkjøring er jeg nede i ca 0.8 inkl. en og annen turboassistert forbikjøring.
Lykke til med bilkjøp.
-08 9-5 estate vector 2.0t biopower aut.

Svar