Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
900T16V N479
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 46
- Registrert: 24 aug 2004, 01:00
Legg inn
av 900T16V N479 » 20 des 2005, 23:05
Måtte ha med meg TopGear nå sist De skulle jo til Oslo
La merke til at han Clarkson snakket om den Mercedes Mclaren han kjørte
Med gasspedalen i bunn ville han bruke 95 liter drivstoff i løpet av 19 min.!
(Går rimelig fort da .... 300 ++ men må finne en bensinstasjon etter 25 min

)
Men, jeg fikk også med meg at kompressoren "brukte" ca. 125 Hk for å levere totalt 560 Hk. ?
Hvor mye "stjeler" en Turbo løsning?
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 20 des 2005, 23:13
next to nothing tror eg
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Legg inn
av ottorasmussen N242 » 21 des 2005, 00:05
Turboen bruker jo bare den energien som motoren kvitter seg med, for så å bruke denne til å komprimere luft.
En kompressor, derimot, er jo koblet på motoren. Jeg er ikke helt sikker på hvor, men den bruker ikke overflødig energi iallefall.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
-
kenny n277
- 1,5 bar

- Innlegg: 470
- Registrert: 25 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n 277
- Navn: Ken Roger Bjørgo
- Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
- Sted: Arendal
Legg inn
av kenny n277 » 21 des 2005, 00:07
en kompressor har vel gjerne rem drift mener jeg.

9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod
-
ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Legg inn
av ottorasmussen N242 » 21 des 2005, 00:10
Og da ligger den og stjeler hester på lik linje med ac-kompressoren.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
-
Lars E. N378
- 2.0 bar

- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
Legg inn
av Lars E. N378 » 21 des 2005, 07:45
men en verdig innvestering på en benz allikevel...
om noen skulle være så uheldig å ha en benz i utganspunktet, mener jeg

2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 21 des 2005, 11:23
Kompressor er tøft på gamle corvetter der de stikker 1/2 meter over panseret

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 21 des 2005, 11:25
Vel og merke så jeg en Volvo 240 her om dagen, med akkurat det...
Var mindre pent vil jeg påstå, men sikkert artig og kjøre...var tross alt V8'er i den. ( Kjenner igjen vromlinga

)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 21 des 2005, 12:37
Kompressor på nyere biler er svindyrt hvis det ryker. Billig med turbo alikevel da

-
Audun N346
- 1,5 bar

- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Audun N346 » 21 des 2005, 14:34
Corrado G60 har en kompressor som må byttes nå og da, og den koster i overkant av 30' (itte sikker på intervallen da men innbille me det va rundt 100')
Og turboen tæk litt effekt den å, ved å hindre eksosen i å kåmmå så lett ut, men dog sikkert i mindre grad.
Mercedes skal forresten gå over fra kompressor til turbo i f.eks. c180, fordi de negative sidene ved turboen var så godt som borte på grunn av utviklingen:) (raskere spool-up og mer trykk ved lavere turtall)
Sist redigert av
Audun N346 den 21 des 2005, 16:44, redigert 1 gang totalt.
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 21 des 2005, 15:15
audun N346 skrev:Corrado G60 har en kompressor som må byttes nå og da, og den koster i overkant av 30' (itte sikker på intervallen da men innbille me det va rundt 100')
Eller 15000 hvis du velger riktig verksted..
Styrer med DAB og AUX
-
Audun N346
- 1,5 bar

- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Audun N346 » 21 des 2005, 16:40
Uansett er det billig morro med en turbo til godt under 10'

Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor)

If it aint broke, modify it!
-
9000 Geir N371
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Legg inn
av 9000 Geir N371 » 21 des 2005, 22:51
Men det e clutch på AC-kompressoren sant? Den ligger vel ikkje inne og laster når ikkje den e slått på....?
(Med tanke på sånne som meg som ikkje har mer gass på AC'en...

Geir
-91 9000 CD 2.3i
-
ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Legg inn
av ottorasmussen N242 » 22 des 2005, 00:30
AC-kompressoren kan man slå av og på, ja.
Bare ikke trykk på knappen, så går det bra.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 22 des 2005, 00:38
ottorasmussen N242 skrev:AC-kompressoren kan man slå av og på, ja.
Bare ikke trykk på knappen, så går det bra.
Har ingen ting å si om man trykker på knappen... Det sitter ei trykkvakt montert slik at om systemet er tomt for gass så vil ikke pumpa gå.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor