Side 1 av 2

Turbo eller Kompressor?

Lagt inn: 20 des 2005, 23:05
av 900T16V N479
Måtte ha med meg TopGear nå sist De skulle jo til Oslo :-)

La merke til at han Clarkson snakket om den Mercedes Mclaren han kjørte

Med gasspedalen i bunn ville han bruke 95 liter drivstoff i løpet av 19 min.!
(Går rimelig fort da .... 300 ++ men må finne en bensinstasjon etter 25 min :wink: )

Men, jeg fikk også med meg at kompressoren "brukte" ca. 125 Hk for å levere totalt 560 Hk. ?

Hvor mye "stjeler" en Turbo løsning?

Lagt inn: 20 des 2005, 23:13
av Frode N073
next to nothing tror eg

Lagt inn: 21 des 2005, 00:05
av ottorasmussen N242
Turboen bruker jo bare den energien som motoren kvitter seg med, for så å bruke denne til å komprimere luft.
En kompressor, derimot, er jo koblet på motoren. Jeg er ikke helt sikker på hvor, men den bruker ikke overflødig energi iallefall.

Lagt inn: 21 des 2005, 00:07
av kenny n277
en kompressor har vel gjerne rem drift mener jeg. 8)

Lagt inn: 21 des 2005, 00:10
av ottorasmussen N242
Og da ligger den og stjeler hester på lik linje med ac-kompressoren.

Lagt inn: 21 des 2005, 07:45
av Lars E. N378
men en verdig innvestering på en benz allikevel... :wink:

om noen skulle være så uheldig å ha en benz i utganspunktet, mener jeg :P

Lagt inn: 21 des 2005, 11:23
av matrox N522
Kompressor er tøft på gamle corvetter der de stikker 1/2 meter over panseret :D

Lagt inn: 21 des 2005, 11:25
av matrox N522
Vel og merke så jeg en Volvo 240 her om dagen, med akkurat det...
Var mindre pent vil jeg påstå, men sikkert artig og kjøre...var tross alt V8'er i den. ( Kjenner igjen vromlinga :) )

Lagt inn: 21 des 2005, 12:37
av Morten-N146
Kompressor på nyere biler er svindyrt hvis det ryker. Billig med turbo alikevel da :D

Lagt inn: 21 des 2005, 14:34
av Audun N346
Corrado G60 har en kompressor som må byttes nå og da, og den koster i overkant av 30' (itte sikker på intervallen da men innbille me det va rundt 100')

Og turboen tæk litt effekt den å, ved å hindre eksosen i å kåmmå så lett ut, men dog sikkert i mindre grad.

Mercedes skal forresten gå over fra kompressor til turbo i f.eks. c180, fordi de negative sidene ved turboen var så godt som borte på grunn av utviklingen:) (raskere spool-up og mer trykk ved lavere turtall)

Lagt inn: 21 des 2005, 15:15
av Jørgen N237
audun N346 skrev:Corrado G60 har en kompressor som må byttes nå og da, og den koster i overkant av 30' (itte sikker på intervallen da men innbille me det va rundt 100')
Eller 15000 hvis du velger riktig verksted..

Lagt inn: 21 des 2005, 16:40
av Audun N346
Uansett er det billig morro med en turbo til godt under 10'
8)

Lagt inn: 21 des 2005, 22:51
av 9000 Geir N371
Men det e clutch på AC-kompressoren sant? Den ligger vel ikkje inne og laster når ikkje den e slått på....?
(Med tanke på sånne som meg som ikkje har mer gass på AC'en... :(

Lagt inn: 22 des 2005, 00:30
av ottorasmussen N242
AC-kompressoren kan man slå av og på, ja.
Bare ikke trykk på knappen, så går det bra.

Lagt inn: 22 des 2005, 00:38
av Tor N12
ottorasmussen N242 skrev:AC-kompressoren kan man slå av og på, ja.
Bare ikke trykk på knappen, så går det bra.
Har ingen ting å si om man trykker på knappen... Det sitter ei trykkvakt montert slik at om systemet er tomt for gass så vil ikke pumpa gå.