Side 1 av 1
Hvordan identifisere en original Aero?
Lagt inn: 20 mar 2003, 08:42
av Gjest
Har vært vært bort i ett par tilfeller i det siste der og900 har blitt avertert som Aero, men som viser seg å være biler med ettermntert styling.
MEN finnes det f.eks koder i understellsnr e.l. som kan verifisere at det er en original bil?
Lagt inn: 20 mar 2003, 09:49
av Aero
Kan ikke finne annet enn modelltypen via VIN bare såvidt jeg vet, mer info om det har du her
http://www.secret-secret.com/turbo/DIY/vin.html#86on
Det beste er vel å skrive ned VIN nummeret og ringe Saab for å få bekreftet/avkreftet det du måtte tro.
Ellers er det jo endel småting man kan se etter, som f.eks den elektriske antennen etc.
Lagt inn: 20 mar 2003, 10:31
av Kristian N70
Elektrisk takluke fantes vel bare på aeroene?
Er usikker men er stabstag foran standard på turbo og aero?
En annen ting (som jeg OGSÅ, hehe) er usikker på er at i vognkortet på min aero står det under merkemodell: SAAB Turbo, (altså ingenting om 900) noen som vet om dette også står på "vanlig" 900turbo og?
Dette blei jo mer spørsmål enn svar dette.....
Lagt inn: 20 mar 2003, 12:08
av Rune N35
På min -85 T16 var det ikke no stab.stag foran, men det var det på en -85 Aero ihvertfall.Men på lavtrykker'n fra 93 er det stab.stag.(muligens pga at det er en cab..)
Mener bestemt at det er no muffens med chassinr på Aeroene, men er ikke sikker..Ikke lett å få svar på detta..
Lagt inn: 20 mar 2003, 13:01
av Kristian N70
På min 85 aero er det stabstag foran, el takluke, og antenne...
Lagt inn: 20 mar 2003, 19:38
av Svein N13
Instruksjonsboken har normalt en kodeoversikt som kan brukes mot chassinummer for å angi type. Dette viser hvertfall min 9-5 Aero.
På 9-5 er det forøvrig bare størrelsen på fremre bremseskiver som avslører Aero fra utsiden i forhold til biler med sportspakke. På 2000 modellen viser også turbotrykkmåleren at det er Aero. På 2001 modellen ble trykkmåler og standard på 2,3t versjonen. 900 vet jeg dessverre ikke nok om, selv om jeg har hatt 3 stk 900 Turbo mellom 1981 og 1988. Den beste var 1987 modell 155 hk med stabstag og burgunder velurinteriør.
Svein
Lagt inn: 20 mar 2003, 19:42
av Hjelle, N6
Kristian N70 skrev:Elektrisk takluke fantes vel bare på aeroene?
Er usikker men er stabstag foran standard på turbo og aero?
En annen ting (som jeg OGSÅ, hehe) er usikker på er at i vognkortet på min aero står det under merkemodell: SAAB Turbo, (altså ingenting om 900) noen som vet om dette også står på "vanlig" 900turbo og?
Dette blei jo mer spørsmål enn svar dette.....
Eg har el.luke på T16-enen min, so det er ikkje noko særlig godt skiljeteikn. Om eg huskar rett var det _standard_ på Aero og tilval på vanlig 900 T16. 900 turbo hadde el.luke standard frå M85-M88, seinare vart det tilval. Men frå M89-M93 kan du sjå om det finns el.antenne.
Dette er visstnok kun forbeholdt Aero-ane, det var standard der, og du kunne ikkje velje det til på vanlige 900 modellar.
På M91-M93 var det standard med el.stolar på Aero, det var tilval på 900.
Krengingshammarar er standard på Aero frå M88-M93, på 900 T16 vart det standard frå M89-M93. På vanlige 900i-bilar vart det standard på M92-M93. Lavtrykkturboen (900S) hadde også krengingshammarar som standard.
Det eg brukar å gjere er å legge isaman heilheits inntrykket mitt (eg får alltid ein spesiell følelse når eg ser ein Aero), og so mailar eg chassisnummer til SAAB for å få bekrefta/avkrefta teorien min.
Ofte har eg fått svar frå SAAB Car Museum, det kan kanskje vere verdt å sende mail direkte dit. Den skjeldnaste bilen eg har funne er faktisk ein 900 Special Edition. Angrar på at eg ikkje kjøpte den. Fikk tilog med tilbud om å kjøpe den frå to forskjellig personar også...
Aero
Lagt inn: 07 apr 2003, 14:45
av Trond N047
De første modellene av 900 aero fra 84 til 86 hadde følgende standardutstyr utover 900 t16:
Skinnseter, senket sportchassis, krengningsstabilisatorer, el takluke, AC, elektrisk antenne og aerostyling.
I Norge og en del andre land ble de markedsført som 900 t16S, på det amerikanske kontinent het de SPG.
Lagt inn: 07 apr 2003, 21:46
av Svein N13
1987 900 Turbo (155 hk) hadde og krengningsstag som standard. Den lå strøkent på veien. (Så det var ikke bare Aero.....)
Svein
Lagt inn: 08 apr 2003, 10:55
av Gjest
Jeg er ikke sikker på om jeg har det på min ... er en Aero fra første halvdel av 88 (Det mest fornuftige halve året spør du meg, håndbrekk bak, samt bedre turbokjøling og bremser, og ingen katalysator og 175hk)
Lagt inn: 08 apr 2003, 10:56
av Morten N106
Og jeg glemmer alltid å logge meg på når jeg snikspammer fra jobb
(og det er stabstag jeg snakker om)