Turbotrykk ved opprusing av motor??

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Turbotrykk ved opprusing av motor??

Legg inn av Griffin N430 » 23 jan 2006, 22:43

Har sett på en del filmer at noen kan få til turbotrykk ved å bare ruse opp motoren, altså uten å slurre på clutchen! men hvis man gjør det på en vanlig turbomotor, så får man ikke til overtrykk. Bilen må ha en viss motstand for at den skal lade...!

Hva gjør de egentlig for å klare det?? :?

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 23 jan 2006, 23:12

Det er vel juksetrykk... kobler barmåleren til vakum på motoren en plass? men en barmåler skal vel ha trykk og ikke vakum! men dette er bare noe jeg har hørt!

Finnes vel noen smarte triks :wink:
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 23 jan 2006, 23:23

når jeg holdt på med justering av apc så hadde jeg justert det veldig feil og da ladda turbon kanskje 0.4bar bare ved og ruse opp motoren i fri.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 23 jan 2006, 23:25

Pancho N497 skrev:når jeg holdt på med justering av apc så hadde jeg justert det veldig feil og da ladda turbon kanskje 0.4bar bare ved og ruse opp motoren i fri.
Skal ikke ha noe med APC`n å gjøre det! :? Grunntrykket er jo ca. 0,4 bar selv om ikke APC systemet er koblet inn...!

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 23 jan 2006, 23:27

Griffin N430 skrev:
Pancho N497 skrev:når jeg holdt på med justering av apc så hadde jeg justert det veldig feil og da ladda turbon kanskje 0.4bar bare ved og ruse opp motoren i fri.
Skal ikke ha noe med APC`n å gjøre det! :? Grunntrykket er jo ca. 0,4 bar selv om ikke APC systemet er koblet inn...!
det kom etter jeg hadde tukla med apcen.. fikk det bort når jeg tukla litt mer :D men kan godt være at det ikke har noe med det å gjøre. :)
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 24 jan 2006, 01:21

hvis en stenger wastegaten, så skal jo turboen blåse mer, men hvor mye veit jeg ikke.. Apc er den enheten som kontrollerer turbotrykket og åpner wastegate staget, hvis trykket blir for høyt eller at den senser knack.. Det er jo klart at når man kjører, så får man en mere fyldig eksos til å drive turbin.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar