Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 23 jan 2006, 22:43
Har sett på en del filmer at noen kan få til turbotrykk ved å bare ruse opp motoren, altså uten å slurre på clutchen! men hvis man gjør det på en vanlig turbomotor, så får man ikke til overtrykk. Bilen må ha en viss motstand for at den skal lade...!
Hva gjør de egentlig for å klare det??

-
Vorpenes N459
- 1.2 bar

- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Vorpenes N459 » 23 jan 2006, 23:12
Det er vel juksetrykk... kobler barmåleren til vakum på motoren en plass? men en barmåler skal vel ha trykk og ikke vakum! men dette er bare noe jeg har hørt!
Finnes vel noen smarte triks

Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003
Lasse N459
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 23 jan 2006, 23:23
når jeg holdt på med justering av apc så hadde jeg justert det veldig feil og da ladda turbon kanskje 0.4bar bare ved og ruse opp motoren i fri.
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 23 jan 2006, 23:25
Pancho N497 skrev:når jeg holdt på med justering av apc så hadde jeg justert det veldig feil og da ladda turbon kanskje 0.4bar bare ved og ruse opp motoren i fri.
Skal ikke ha noe med APC`n å gjøre det!

Grunntrykket er jo ca. 0,4 bar selv om ikke APC systemet er koblet inn...!
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 23 jan 2006, 23:27
Griffin N430 skrev:Pancho N497 skrev:når jeg holdt på med justering av apc så hadde jeg justert det veldig feil og da ladda turbon kanskje 0.4bar bare ved og ruse opp motoren i fri.
Skal ikke ha noe med APC`n å gjøre det!

Grunntrykket er jo ca. 0,4 bar selv om ikke APC systemet er koblet inn...!
det kom etter jeg hadde tukla med apcen.. fikk det bort når jeg tukla litt mer

men kan godt være at det ikke har noe med det å gjøre.

-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 24 jan 2006, 01:21
hvis en stenger wastegaten, så skal jo turboen blåse mer, men hvor mye veit jeg ikke.. Apc er den enheten som kontrollerer turbotrykket og åpner wastegate staget, hvis trykket blir for høyt eller at den senser knack.. Det er jo klart at når man kjører, så får man en mere fyldig eksos til å drive turbin.