Hva er den beste Saaben?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

Hva er den beste Saaben?

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 26 feb 2006, 18:57

Hvis man summerer alle positive og negative med alle bilene Saab har laget,hvilken bil er best?
Tenker da på utseende,komfort,driftsikkerhet,sikkerhet,motor/prestanda,trim-vennlighet osv.
Selv er jeg redd for at svaret er 9000...... :D Er ikke det en tankevekker?Iogmed at det var et samarbeidsprosjekt mellom Alfa,fiat,lancia og P.605???????

Hadde 9-5 kun blitt levert med TID-motorer så hadde den blitt min vinner!Litt for mange som rammes av Oil-sludge desverre,selv og i mange tilfeller er mangelen på service fra eierne som er årsaken.
Men hvor ble det av den gamle gode motoren fra Saab?Det var jo den som var varemerket til Saab tidligere....bunnsolid med enormt potensiale 8)
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: Hva er den beste Saaben?

Legg inn av Henrik N449 » 26 feb 2006, 20:36

Mats Erik Aasegg skrev: Men hvor ble det av den gamle gode motoren fra Saab?Det var jo den som var varemerket til Saab tidligere....bunnsolid med enormt potensiale 8)
muligens den forsavnt sammen med nye kravene til avgass utslipp?
Men jeg skjønner godt hva du mener...!

jeg tenkte også 9000 først, når jeg leste spørsmålet.
Men så nevnte du at det er jo en slags samarbeidsbil,
eneste saaben uten tenningslåsen mellom setene :S

jeg vil våge å si at og900 er den beste saaben!
har liksom fått inntrykket av at det er den klassiske saaben,
og at det er og900 som på en måte kjennetegner saab.
Men nå var jo faktisk spørsmålet om hvilken saab som var "best" da:P
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 26 feb 2006, 21:25

Er vel ikke noe å lure på, 9000 er vinneren min iallefall!

Gamle CC'er er mye bil for pengene, CS/E er dyrere, men ser nyere ut.

Finnes med et knippe bra motorer, meget høy comfort, billig å holde i orden!!

og 900 er ikke dårlig, men som bruksbil er 9000 uslåelig!

en "ny" 9-5 er jo bra, men koster greit med penger...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 26 feb 2006, 22:07

Min stemme går til 9-3ss. Utrolig lekker i aero-drakt, sikker, først og fremst VELKJØRENDE originalt. Derimot er det kanskje litt tidlig å si noe om driftssikkerhet osv da den er såpass ny. Stort pluss at den ikke har oil-sludge-problem.
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 26 feb 2006, 23:26

jeg kan ikke svare, for meg virker spørsmålet egentlig umulig å besvare, å kommer heeelt an på hva en vektlegger. vanskelig å sammenligne en trofast 99/900 med en helt ny 9-3/9-5 liksom :roll: :)

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 26 feb 2006, 23:38

Må si at jeg går for min og900, kostet ingenting og starter alltid :)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 26 feb 2006, 23:49

Min favoritt er og900turbo16. Den siste ekte Saaben. Slitesterk, driftssikker, enkel å reparere, (relativt) billig i drift, bra kjøreegenskaper, går bra nok, og jeg synst den ser bra ut. Selv om jeg snart er voksen, er det fremdeles gøy å gire ned i 3. og kjøre forbi...

Anders

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Hva er den beste Saaben?

Legg inn av Gunnar N326 » 27 feb 2006, 00:56

[quote="Mats Erik Aasegg"]Hvis man summerer alle positive og negative med alle bilene Saab har laget,hvilken bil er best?
Tenker da på utseende,komfort,driftsikkerhet,sikkerhet,motor/prestanda,trim-vennlighet osv.
Selv er jeg redd for at svaret er 9000...... :D Er ikke det en tankevekker?Iogmed at det var et samarbeidsprosjekt mellom Alfa,fiat,lancia og P.605??????

Det er IKKE noe Peugot 605 i samarbeidet som endte med Saab 9000! :x :roll: :!: Samarbeidet var mellom Saab, Fiat og Alfa Romeo, som var statseid ved begynnelsen på prosjektet, dersom jeg husker riktig. Halvveis blir Alfa solgt til Fiat, og må begynne om igjen, de hadde opprinnelig tenkt å bygge med bahjulsdrift, men Fiat, som ny eier, viste hvem som var sjefen, og ga beskjed om at det ble for dyrt, Alfa fikk bygge forhjulsdrift som de andre.(Høres det ut som en lederstil vi kjenner? :wink: ) Lancia var allerede eid av Fiat, og med som en del av Fiat konsernet. P****ot hadde heldigvis ingenting med dette å gjøre! Herregud, det skulle tatt seg ut, svensker, italienere OG franskmenn :shock:
9000 modellen skiller seg ut blandt disse, etter sigende er ikke engang de platene som ligner like, svensken har tykkere gods! 8)
9000 er nok den største suksessen til Saab, og min favoritt, men 900 er mere Saab`sk, og er nok den flest kjenner igjen som typisk Saab...
Neimen om jeg vet hvem som er "all time high" :-k
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 27 feb 2006, 09:29

Det refereres til dette oil-sludge problemet, og at dette er så stort. Er det noen som vet hvor mange biler som er "rammet"? Og hva utgjør det i %. "Alle" kjenner jo noen, eller vet om noen som har dette problemet. Kan det tenkes at "alle" vet om samme bil!?! Jeg kjenner nemlig ingen!

Når dette er sagt, jeg har vært og er veldig fornøyd med 9-5. Har også 9-3, og har hatt og900 aero. Ingen tvil om at 9-5 er den beste bilen av disse tre.
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 27 feb 2006, 10:05

Eneste jeg kjenner med oil sludge problemet er otto her på forumet.. Andre er bare folk jeg har hørt om.. Selv vil jeg si at 9000 er den beste saaben, men er langt fra sikker.. Har ikke mye erfaring, velger utifra hva jeg har lest og de jeg har prøvd har jo stort sett vært orginal..
Styrer med DAB og AUX

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 27 feb 2006, 11:52

Tror jeg har Hjelle i ryggen (med kniv i hånden!?!?) når jeg sier at 9-2X er det fineste Saaben. :lol:

Men helt alvorlig så synes jeg 9-5 98-05 er helt pornografisk. Men ultimate Saaben i mine øyne er Viggen eller og900Aero..

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 27 feb 2006, 11:59

og900 aero cab..:) Peneste ihvertfall:) Også er jeg veldig takknemlig for kvaliteten.. har ikke brukt mye penger på å reparere ting, men så er ikke bilen kjørt spesielt langt i mitt eie heller. Glad jeg har kunnet bruke penger på trim, senk, foringer, lakk osv, og ikke på å holde bilen i gang..
:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 feb 2006, 12:30

Ja, dette kan sikkert diskuterast i det longe og breie, sidan dei fleste her har ulike preferanser for kva bil som kan kallast BEST.

9-5 er ein bra bil, når en ser vekk ifrå oilsludgeproblemet. Det er ikkje til å sjå vekk ifrå at enkelte har vore plaga med oilsludge (kjenner ingen personlig, men veit at minst to brukarar på forumet her har vore utsett for dette), men eg er av den oppfatning av at tek en sine førehandsreglar er det mulig å unngå dette. Berre det å køyre 20kkm på eit oljeskift seier vel det meste, det hadde aldri falle meg inn ihvertfall. No seier eg ikkje at alle som har hatt oilsludgeproblemet har gjordt det, men det får verte ein anna diskusjon. Eg er ihvertfall ikkje skremt ifrå å kjøpe 9-5.

Men når eg velge, er valget enkelt, sjølvsagt 900. (nei, ikkje GM900)
Det er vel det en kan kalle en trufast slitar, desverre er somkjent ikkje girkassene av dei beste. Designmessig er nok dette den siste klassiske SAAB-en, både utvendig og innvendig. Det er faktisk få andre enn dei som er interesert i SAAB eller eig ein nyare 900 som trur at bilen over 1990 modell, brorparten trur nok den er ifrå fysste halvdel av 80-talet, ein del lurer faktisk på når den vert veteran... ;) Komforten er brukbar, bilen går greit nok originalt, forholdsvis enkel mekanikk og for å ikkje snakke om at når eg set meg inn i ein 900 stemmer vireklig alt :)

Henke: Fronten på 9-2x er rå når en ser det rett frammaifrå, men om du vrir litt på nakken og ser bilen i profil, set deg inn i bilen og startar opp misser den fort plusspoenga den fikk for fronten.

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Takk!

Legg inn av Viggen-51 » 27 feb 2006, 12:51

Henke N380 skrev:Men helt alvorlig så synes jeg 9-5 98-05 er helt pornografisk. Men ultimate Saaben i mine øyne er Viggen eller og900Aero..
Takk! 8) 8) 8)
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 27 feb 2006, 17:31

Vangen skrev:Må si at jeg går for min og900, kostet ingenting og starter alltid :)
Samme her. Har vanskelig for å se for meg en annen modell som vil være så driftssikker, feilfri og enkel å reparere som en 900. Og da spesielt forgasserutgavene. I alle fall når de blir drøye 20 år...
Alle modeller er vel bra og rel pene, eller? (Har personlig ikke så mye sansen for samarbeidsprosjektet, men de er romslige og gode å kjøre..)
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Svar