"Vänta bara två år så kommer ni att förstå"-Nesbit

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

"Vänta bara två år så kommer ni att förstå"-Nesbit

Legg inn av Magnus N592 » 07 mai 2006, 21:37

DETTE kaller jeg gode nyheter, og det er gøy at Saab endelig satses på!!! :D :D :D

Bare les her :

General Motors chefsdesigner Brian Nesbitt, som bland annat låg bakom succékonceptet Aero X, utlovar tuffare Saab-modeller. "Vänta bara två år så kommer ni att förstå" säger Nesbitt.

I tillegg så er det jo unektelig morro å skal gå å se i butikken om noen få år å se Saab som BANKER Volvo, MB, BMW osv i hva gjelder nybil..
9-5 er jo unektelig gammel nå, i tillegg mangler den bl.a. 4-hjulstrekk, noe nyplattformen til 9-5 støtter. I tillegg mangler den en "klassediesel" som er mer "premium" enn de som er i dag, og gjerne en kombinasjon av diesel/4-hjulstrekk. Vil kapre MANGE kjøpere på det!

I tillegg blir det kanskje ENDELIG 4-hjulstrekk til en ordentlig SAAB-TURBO!! DET har jo bare vært konge!!! :D

Kommer vi någonsin att se en Saab som lever upp till Aero X konceptet?
"Absolut. Vi behöver den där fräscha känslan av överraskning som Aero X har. Ni kommer att få se något liknande på en show om två år, när den globala arkitekturen är fastlagd."


Alt kan sees her :
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=32776

Mvh
Magnus


(p.s. den godtar av en eller annen grunn ikke to T´er i Nesbitt i overskriften, selv om det går greit å skrive det inn og vise det i "Forhåndsvisning". Forsvinner ihvertfall når jeg har lagt til innlegget..)
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Re: "Vänta bara två år så kommer ni att förstå"-Ne

Legg inn av Rune N35 » 07 mai 2006, 21:47

Macnus skrev: (p.s. den godtar av en eller annen grunn ikke to T´er i Nesbitt i overskriften, selv om det går greit å skrive det inn og vise det i "Forhåndsvisning". Forsvinner ihvertfall når jeg har lagt til innlegget..)
Hei!
Overskriften blir ett tegn for lang med to t'er, derfor blir den siste borte..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: "Vänta bara två år så kommer ni att förstå"-Ne

Legg inn av Ingvar N629 » 08 mai 2006, 15:58

Macnus skrev:gjerne en kombinasjon av diesel/4-hjulstrekk. Vil kapre MANGE kjøpere på det!
Bare det ikke blir en volumselgermodell som går passat en høy gang, men at de virkelig vil satse på Saab som den sære, fine bilen vi kjenner fra "før i tiden", med personlighet og annerledes løsninger.

Kall meg gjerne konservativ, men mye var bedre før!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 08 mai 2006, 16:16

Håper da ikke saab blir såååå sært som franske biler :S :P
Hehe
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 08 mai 2006, 19:22

sært er bra :)

Jeg setter min lit til Nesbitt, og venter i spenning!!! :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 mai 2006, 19:33

TurboLars N383 skrev:Håper da ikke saab blir såååå sært som franske biler :S :P
Hehe
Bilen din er da sær nok!

Mange løsninger fra og900 er faktisk geniale, bare se på den buede framruta, A-stolpene som er vinklet innover mot føreren for å gi maksimalt synsfelt, dørene som åpner helt inn til stolene, vacuumstyrt ventilasjonsanlegg, kombicupekarosseriet, nøkkelplasseringa med girlås...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 08 mai 2006, 20:48

Mange løsninger fra og900 er faktisk geniale, bare se på den buede framruta, A-stolpene som er vinklet innover mot føreren for å gi maksimalt synsfelt, dørene som åpner helt inn til stolene, vacuumstyrt ventilasjonsanlegg, kombicupekarosseriet, nøkkelplasseringa med girlås...
Og det er jo DETTE som er bra med Saab, de satser på "sære" ting, men i motsetning til franskt, så er det stort sett en funksjonstanke bak det sære til Saab!

Jeg tror ikke Saab blir et typisk "mainstream" merke, men noe spesielt for de som vet å sette pris på det smarte ved bilene! Og dermed at statusen stiger enda mer. Det blir litt som en båt : Det er mange fine båter, og Windy (les:MB) er et eksempel på en meget fint et som sådan. Men når man har brukt en båt noen sesonger, så finner man ut at den nok allikevel ikke er så gjennomtenkt som den ser ut, men at et mindre og mer tradisjonsrikt merke (les:Saab) er bedre tilrettelagt og har løsninger man lurer på hvorfor i alle dager ikke Windy (les:MB) har tenkt på før! Derfor selger norske "småprodusenter" bra med båter som enkelte ganger har en basis på 20 år, fordi det bare er så mye mer genialt og tilrettelagt for hvordan man faktisk BRUKER båten!

Muligens en dum sammenligning, men tanken bak er ihvertfall den, at når jeg satte meg bak rattet i 9-5´en, så falt alt så mye bedre på plass enn andre biler.. Så med et "killer" design og med de geniale løsningene som Saab har (..og kanskje flere løsninger som kommer i tillegg), så blir Saab det statusmerket det skal være i fleres øyne enn våre! Og så lenge MB, BMW, Audi osv lager sine ting, så blir det ikke bare Saab på veiene, men Saab blir enda mer i dag et bilmerke som er noe spesielt, og som alle vet hva er..

Langt innlegg, dere får ha meg unnskyldt..

Og husk : Faceliften på 9-5´en er nok også for å "tilvenne" oss til det nye designet som kommer, en mykere overgang til noe annet. Bare se på Alfa Romeo 156, 156 facelift og så 159 som kom nå!

Jeg aner linjer fra Aero X i fronten til siste 9-5, bare se på fronten, og hvordan det blir om man fjerner skiltet og forener de linjene som tas igjen under på fangeren. I tillegg er nok "brillene" der for å markere en bredere linje med mer intergrerte og dypere lykter ála Aero X. -tror jeg da..

Mvh
Magnus
:D
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 08 mai 2006, 21:45

Ingvar N629 skrev:
TurboLars N383 skrev:Håper da ikke saab blir såååå sært som franske biler :S :P
Hehe
Bilen din er da sær nok!

Mange løsninger fra og900 er faktisk geniale, bare se på den buede framruta, A-stolpene som er vinklet innover mot føreren for å gi maksimalt synsfelt, dørene som åpner helt inn til stolene, vacuumstyrt ventilasjonsanlegg, kombicupekarosseriet, nøkkelplasseringa med girlås...
Jepp , men dette du nevner er jo bare som du sier praktisk , mye av de franske greiene er bare dumt og unødvendig . Hehe
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 08 mai 2006, 23:45

Enig med Macnus. :nod: :handshake: :clap:
Dette fortjener Saab, og vi også! :D
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 09 mai 2006, 13:15

Macnus skrev:
Mange løsninger fra og900 er faktisk geniale, bare se på den buede framruta, A-stolpene som er vinklet innover mot føreren for å gi maksimalt synsfelt, dørene som åpner helt inn til stolene, vacuumstyrt ventilasjonsanlegg, kombicupekarosseriet, nøkkelplasseringa med girlås...
Og det er jo DETTE som er bra med Saab, de satser på "sære" ting, men i motsetning til franskt, så er det stort sett en funksjonstanke bak det sære til Saab!

Jeg tror ikke Saab blir et typisk "mainstream" merke, men noe spesielt for de som vet å sette pris på det smarte ved bilene! Og dermed at statusen stiger enda mer. Det blir litt som en båt : Det er mange fine båter, og Windy (les:MB) er et eksempel på en meget fint et som sådan. Men når man har brukt en båt noen sesonger, så finner man ut at den nok allikevel ikke er så gjennomtenkt som den ser ut, men at et mindre og mer tradisjonsrikt merke (les:Saab) er bedre tilrettelagt og har løsninger man lurer på hvorfor i alle dager ikke Windy (les:MB) har tenkt på før! Derfor selger norske "småprodusenter" bra med båter som enkelte ganger har en basis på 20 år, fordi det bare er så mye mer genialt og tilrettelagt for hvordan man faktisk BRUKER båten!

Muligens en dum sammenligning, men tanken bak er ihvertfall den, at når jeg satte meg bak rattet i 9-5´en, så falt alt så mye bedre på plass enn andre biler.. Så med et "killer" design og med de geniale løsningene som Saab har (..og kanskje flere løsninger som kommer i tillegg), så blir Saab det statusmerket det skal være i fleres øyne enn våre! Og så lenge MB, BMW, Audi osv lager sine ting, så blir det ikke bare Saab på veiene, men Saab blir enda mer i dag et bilmerke som er noe spesielt, og som alle vet hva er..
Er vel også en eller annen syk tanke bak de franske detaljene. Men hva kan man si, de er franske? En annen ting er, om Saabs små patenter (om man ser vekk fra geniale koppholdere) er så sykelig smarte, hvorfor er det ikke flere som faller for dette? Er da en grunn til at Saab sluttet å lage kombi cupe? Om jeg ikke husker feil så utalte de seg noe som ”vi har monopol på et marked som ikke eksisterer”. Når man først sammenligner 9-5 med E-klasse. Så er da ikke Saaben større eller bedre på noen måte? Saaben virker i hvert fall mye mindre inni. Det hele går ikke bare på ”smarte” løsninger men også på hvordan bilen er å kjøre. Teknikk og fremskritt er ikke akkurat Saabs sterke side. Men så har de heller ikke kapital. Så det blir feil å sammenligne Saab med de tyske, man sammenligner da ikke Windy med en Scand?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 mai 2006, 14:32

Nja, er vel en grunn til at nye 9-3 ikke ble en kjempeslager før SC kom. Kombicupekarosseriet gir jo masse bagasjeplass. Mener å huske grunnen til at nye 9-3 ble en sedan var at GM ville det slik, fordi de ville konkurrere direkte i klassen A4, C-klasse og 3-serie (men alle disse selges jo mye som trang stasjonsvogn). Tror det var derfra kommentaren om "monopol på et marked som ikke eksisterer" kom fra. Nå er vel Norge også et sært marked, ingen andre steder har vel stasjonsvogner en så stor markedsandel.

Ikke alle franske særheter er unyttige, bare se på f eks Citroën DS, hvem var først ute med svingbare frontlykter??

At Saab ikke har vært ledende på teknikk alltid, kommer av midler. De har alltid hatt dårlig råd. Men likevel har det kommet noen nyvinninger, mye pga sterkt personlig initiativ fra de ansatte.

Bl. a. den aller første Sonett, som så vidt jeg husker begynte som et garasje-prosjekt. Karosseri i glassfiberarmert plast og aluminium i 1956 var ikke hverdagskost!

Turbosatsingen kom også som en følge av dårlig økonomi, de ville ha en sterk motor for å stille opp mot konkurrentenes seksere, noe de ikke hadde råd til å utvikle selv. Var ikke mye av utprøvingen der stort sett et enmannsarbeide, utført av (nå har jeg glemt navnet) som kjørte rundt i Italia, angivelig på ferie?

Eller ta Black Panel, Safeseat og motoren med variabel kompresjon, en 1,6-liter med over 200 hk og meget lavt forbruk! Synd den ikke ble mer enn et konsept, kunne virkelig ha blitt en slager om holdbarheten hadde vært bedre!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 09 mai 2006, 16:39

for ikkje å snakka om støtfangarane som rette seg ud sjøl. Om de ikkje va fyst så va de blandt de fyste.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 10 mai 2006, 07:56

Er vel også en eller annen syk tanke bak de franske detaljene. Men hva kan man si, de er franske? En annen ting er, om Saabs små patenter (om man ser vekk fra geniale koppholdere) er så sykelig smarte, hvorfor er det ikke flere som faller for dette? Er da en grunn til at Saab sluttet å lage kombi cupe? Om jeg ikke husker feil så utalte de seg noe som ”vi har monopol på et marked som ikke eksisterer”. Når man først sammenligner 9-5 med E-klasse. Så er da ikke Saaben større eller bedre på noen måte? Saaben virker i hvert fall mye mindre inni. Det hele går ikke bare på ”smarte” løsninger men også på hvordan bilen er å kjøre. Teknikk og fremskritt er ikke akkurat Saabs sterke side. Men så har de heller ikke kapital. Så det blir feil å sammenligne Saab med de tyske, man sammenligner da ikke Windy med en Scand?
Når 9-5 kom, så mener jeg (og også test i NAF eller bilnorge.no om jeg ikke tar helt feil) at den var et reelt alternativ til de tyske merkene. Dessverre så er det som du sier, at den nå ikke er et reelt alternativ lenger direkte sett, da 9-5 rett og slett er for "gammel" og "liten" nå. Men tar man pris i betraktning, så får man ikke en bedre bil enn det 9-5 tilbyr akkurat nå, noe som også har å gjøre med alderen selvfølgelig, selv om den mangler noe for å komme opp på et tysk nivå. Spesielt brukt er 9-5 et meget godt alternativ til tyske, derfor jeg kjøpte 9-5 og ikke en gammel 5-serie eller gammel e-klasse. At 9-5 virker mindre, det gjør den, men det har også litt med utformingen av dashbord o.l. å gjøre. Der går BMW motsatt vei, og fjerner cockpit-følelsen, og lager et "rett" dashbord. Jeg liker absolutt 5-serie, men JEG synes den nye ser litt "koreaner" ut inni! Så med det jeg startet med på denne tråden, så gleder jeg meg til Saab igjen kan komme med en reell konkurrent til de tyske merkene.

Og tilbake til sammenligningen min med båter, jeg forstår poenget ditt, men som båtbruker kan man selvfølgelig sammenligne en Windy og en Scand, eller Marex for den del! Ja, Windy er "nyere", har kanskje også bedre design og bedre finish, bedre sjøegenskaper og også nyere løsninger.. -som en tysk bil.. Men det gjør den ikke til en bedre bruksbåt fordet! F.eks. har Marex både dollbord (gå på utsiden av båten) og luke i vindskjermen, så det er lett å komme frempå båten, og fortøye på siden. I tillegg har Marex bedre plassering av stigtrinn for ilandstigning, bedre kalesjeløsning, bedre utnyttelse av den plassen de har, istedet for ei stor solseng bak, bedre pantry (kjøkken) osv osv. (har prøvd begge båtene..).
Over tid tror jeg man "liker" eller blir "mer fornøyd i forhold til utangspunktet (pris)" med Marex/Scand enn Windy, bruksmessig sett. (Noen vektlegger selvfølgelig annerledes)

Så du har rett i at man ikke direkte kan sammenligne Saab og de tyske på veldig mange plan, men det jeg mente er at de små detaljene for meg som bilbruker falt bedre på plass! Og når Saab kommer med mange smarte løsninger, hvorfor kjøper ikke "alle" Saab da? Vel, smaken er jo som baken, den er delt. Noen liker Huyndai, noen liker Audi, noen (les:mange) liker tydeligvis Toyota her i landet, osv..

Sånn vil det alltid være, men når Saab forhåpentligvis kommer med noe som "tar igjen" de tyske på de planene de henger etter på, så vil Saab igjen bli et reelt alternativ! Ikke bare ha smarte løsninger, da det ikke selger biler alene, om jeg har kommet til å gi uttrykk for det.. Men at Saab har noe som andre mangler, det mener jeg! Så får tiden vise om det er nok med Saabs løsninger sammen med nytt design og ny plattform, til og igjen heve seg å bli et ordentlig statusmerke. -noe som også vil komme oss med "gamle" Saaber tilgode, for med mer fokus på Saab, så vil også bruktbilene bli mer attraktive..

Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 10 mai 2006, 08:19

Det ble jo også nevnt at man så for seg Saab som en enda mer ekslusiv bil i fremtiden, et sted mellom BMW og Porsche. For den alminnelige Saab eier i dag er ikke det nødvendigvis godt nytt...

Svar