Rubbe bilen?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Mye mulig, men styr unna Turtle Premium Wax som inneholder samme! Varer ca en uke!SaabcabN370 skrev:I Meguiars voksen er det såkalt Carnauba (eller hva det nå heter) voks, og etter hva jeg har lest i forskjellige tråder om polish på nettet er dette å foretrekket.
Jepp!!SaabcabN370 skrev: Er det AG Super Resin polishen du anbefaler først, Ingvar?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
AG Super resin polish synes jeg selv er toppers, har brukt hagmans glansvoks på motorsykkelen i lengre tid, gir en utrolig god shine (som holder en stund også). Hagmans er bang-for-bucks.
Måtte ty til rubbing etter at en gammel mann hadde satt(!) seg på panseret utenfor statoil en dag. Stressa som jeg var ba jeg han bare om å løfte på ræve og reise en viss plass. Når sola kom frem dagen etterpå så til min store fortvilelse at det var flust av riper der han satt. Så da var det frem med hagmans rubbing, sonax voks og hele pakken. Lakken ble seende helt ny ut. Men det var jo tross alt bare på høyre skjerm fremme at bilen hadde ny lakk.
Måtte derfor ta motsatt side med rens og voks. For et slit. Fikk ikke tak i mannen som gjorde det heller. Overvåkningsbildene fra statoil ble slettet den dagen jeg ringte for å få de.
Hadde jeg fått tak i mannen skulle han fått spandere en full shine på meg.
Polish skal i sirkelbevegelser, men rubbing og rens i rette linjer altså?
Har plenty av "sprekker" i lakken nedenfor pyntelistene på dørene, og lakken er ikke jevn for fem flate øre. Lurer på om noen har rustbehandlet dårlig og lakkert om igjen (da like dårlig).
Måtte ty til rubbing etter at en gammel mann hadde satt(!) seg på panseret utenfor statoil en dag. Stressa som jeg var ba jeg han bare om å løfte på ræve og reise en viss plass. Når sola kom frem dagen etterpå så til min store fortvilelse at det var flust av riper der han satt. Så da var det frem med hagmans rubbing, sonax voks og hele pakken. Lakken ble seende helt ny ut. Men det var jo tross alt bare på høyre skjerm fremme at bilen hadde ny lakk.
Måtte derfor ta motsatt side med rens og voks. For et slit. Fikk ikke tak i mannen som gjorde det heller. Overvåkningsbildene fra statoil ble slettet den dagen jeg ringte for å få de.
Hadde jeg fått tak i mannen skulle han fått spandere en full shine på meg.
Polish skal i sirkelbevegelser, men rubbing og rens i rette linjer altså?
Har plenty av "sprekker" i lakken nedenfor pyntelistene på dørene, og lakken er ikke jevn for fem flate øre. Lurer på om noen har rustbehandlet dårlig og lakkert om igjen (da like dårlig).
25 Year anniversary of Saab 9000
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det er visstnok eit problem med enkelte fargar på 9000 at lakken sprekk opp slik akkurat nedom pyntelisteme. Men det kan naturligvis være dårlig jobb også då...sweetnoise skrev:Har plenty av "sprekker" i lakken nedenfor pyntelistene på dørene, og lakken er ikke jevn for fem flate øre. Lurer på om noen har rustbehandlet dårlig og lakkert om igjen (da like dårlig).
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Stemmer perfekt med min, desverre.. Har nå også observert den typiske rusten på dørene nede, og "steinsprut" lignende skader på taket Har lyst på hellakkering, men det blir vel litt flikking når garasjen har fått gulvLars E. N378 skrev:ihvertfall på enkelte ambassadeblå.. ser ut som et stor-bitete puslespill under lista..
Tips tilslutt: Var på bilxtra og fikk tak i en boks Multona lakk, brukte fargekode, men det stemte bare ikke! Så vær forsiktig ved kjøp av lakk!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det har eg gitt opp.GunR N326 skrev:Tips tilslutt: Var på bilxtra og fikk tak i en boks Multona lakk, brukte fargekode, men det stemte bare ikke! Så vær forsiktig ved kjøp av lakk!
Kjøp SAAB original lakkstift, då er en sikra rett farge. Kostar ikkje all verden heller, sosant at en ikkje skal lakke store flater....
Noen som har tips for påføring? Har lest mye forskjellig rundt omkring (bl.a. at enkelte anbefaler fiiiint sandpapir for å få vekk antydninger til rust i sårene). Fint om noen har erfaring med lakkstift for metallic-lakk - hvordan få nok lakk i, og få det jevnt på overflaten.Hjelle, N6 skrev:Det har eg gitt opp.GunR N326 skrev:Tips tilslutt: Var på bilxtra og fikk tak i en boks Multona lakk, brukte fargekode, men det stemte bare ikke! Så vær forsiktig ved kjøp av lakk!
Kjøp SAAB original lakkstift, då er en sikra rett farge. Kostar ikkje all verden heller, sosant at en ikkje skal lakke store flater....
Takk takk!
Medlem nr. N482
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Fikk eit tips her om dagen;
Masker rundt steinspruten, legg i lakk. Finn ein "pussekluss" av isopor. Gnikk denne over til det vert jamt. etter det kan en rive av maskeringa og polere.
Har ikkje prøvd dette sjølv, men tenkte eg skulle finne ut om dette var ei OK metode på 90-en
Ellers brukar eg berre å bruke ein tannpirkar eller lignandes og legge lakk i hakket. Avsluttar med polering. Eg har aldri filla med metallic, eg har berre bilar med solide fargar
Masker rundt steinspruten, legg i lakk. Finn ein "pussekluss" av isopor. Gnikk denne over til det vert jamt. etter det kan en rive av maskeringa og polere.
Har ikkje prøvd dette sjølv, men tenkte eg skulle finne ut om dette var ei OK metode på 90-en
Ellers brukar eg berre å bruke ein tannpirkar eller lignandes og legge lakk i hakket. Avsluttar med polering. Eg har aldri filla med metallic, eg har berre bilar med solide fargar
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Som Hjelle sier må du pusse først, ellers sitter det ikke! Du kan også med fordel legge på ørlite grunning først, så sitter det enda bedre. Kommer vel an på hva du gidder, men du slipper iallfall å gjøre det flere ganger.oddgeir skrev:Noen som har tips for påføring? Har lest mye forskjellig rundt omkring (bl.a. at enkelte anbefaler fiiiint sandpapir for å få vekk antydninger til rust i sårene). Fint om noen har erfaring med lakkstift for metallic-lakk - hvordan få nok lakk i, og få det jevnt på overflaten.Hjelle, N6 skrev:Det har eg gitt opp.GunR N326 skrev:Tips tilslutt: Var på bilxtra og fikk tak i en boks Multona lakk, brukte fargekode, men det stemte bare ikke! Så vær forsiktig ved kjøp av lakk!
Kjøp SAAB original lakkstift, då er en sikra rett farge. Kostar ikkje all verden heller, sosant at en ikkje skal lakke store flater....
Takk takk!
Påføring av selve lakken er en tålmodighetsjobb hvis du skal få det pent, da du bør legge maaaaaaaaaange lag oppå hverandre til du har rett tykkelse, og ikke ett tjukt lag. Det kommer til å dette av igjen, og det er vanskelig å få det like tjukt.
Jeg har fått det til fint på denne måten, men stort sett gidder jeg ikke. Jeg tar vanligvis og legger en dråpe lakk i alle småsår etter en grundig vask før jeg skal polere. Så utsetter jeg poleringa en dag.
Nå venter hellakkering...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan