Følelse i understellet

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Følelse i understellet

Legg inn av Stalfa » 08 jun 2006, 06:51

Jeg fortsetter spamen på boardet, under en litt tvilsom tittel. :)


Understellet er mykt.
Hovetingene jeg bruker å kjenne er er om bilen sklir på gummien eller om den krenger. Det gjør 9-5 i høyeste grad, sammenliknet med gammelbilen som hadde Eibach & Koni.

I tillegg er det en ny følelse mener jeg.
Akkurat som understellet "sklir" litt når jeg gir på spesielt når jeg svinger litt. Kom ekstra frem når jeg etter å ha betalt i bomringen akset fult ut av bomrigne samtidig som jeg skiftet et par filer til venstre(nærmere bestemt Ring3 vestover ved Ullevål).
For noen år tilbake leste jeg om at Saab hadde en mekanisme for å minske torquesteering, er det jobben til denne mekanismen jeg kjenner, eller er det ræsarkjørar genene som er i ferd med å visne?
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 08 jun 2006, 08:04

Kjøp H&R + Bilstein hos Speedparts! Blir kvitt mye av "vandringen" ved pådrag også, og bilen blir mye bedre!! Er ALT for myk original!! Se forøvrig her : http://saabturboclub.net/forum/viewtopic.php?t=8918

Mvh

Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 08 jun 2006, 10:22

Blir nok å gjøre det etterhvert. Kommer fra en bil med Koni og Eibach som fungerte meget bra. Den var litt vel hard i følge øvrigheten. Da var Koni demperne justert til 75% av max. Kan være med på at Mazdaen kunne være ubehagelig å sitte på med, men den var super å kjøre.

Jeg vil forsikre meg om at det ikke blir tilfelle med 9-5en.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Re: Følelse i understellet

Legg inn av Henrik N380 » 08 jun 2006, 13:08

Stalfa skrev:Kom ekstra frem når jeg etter å ha betalt i bomringen akset fult ut av bomrigne samtidig som jeg skiftet et par filer til venstre(nærmere bestemt Ring3 vestover ved Ullevål).
Eller du kan gå i anskaffelse av autopass! :P :lol:

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Følelse i understellet

Legg inn av Stalfa » 08 jun 2006, 13:09

Henke N380 skrev:
Stalfa skrev:Kom ekstra frem når jeg etter å ha betalt i bomringen akset fult ut av bomrigne samtidig som jeg skiftet et par filer til venstre(nærmere bestemt Ring3 vestover ved Ullevål).
Eller du kan gå i anskaffelse av autopass! :P :lol:
Har nå. Men brikke var ikke på plass da. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 08 jun 2006, 16:06

Som sagt i tråden jeg linket til, skal MYE til for å gjøre 9-5 ubehagelig, og jeg har den som familiebil med dame og barn, og hun synes ikke den er for stiv, selv med 18" hjul. Så stiv, ja..ubehagelig stiv eller "ekkel" og sitte på..NEI! :D

Om du ikke har gjort det, les igjennom tråden som jeg linket til.. :D
Vi som har gjort det har ikke noen negative erfaringer. Er nok forskjell på en liten Mazda, og en tyngre 9-5 der! Den blir ikke hoppende som en liten bil blir..


Mvh

Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 08 jun 2006, 18:25

Jeg suger til meg alle trådene om emnet.
Har og troen på at de 395kg i forskjell gjør at 9-5en ikke blir så stein hard. Men så er vel og komponentene for en 9-5 stivere enn de som er laget for biler som er 400kg lettere. :)

Får prøve å få til en sitt-på-tur i løpet av sommeren-høsten slik at jeg får kjenne hvordan resultatet blir. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 08 jun 2006, 18:56

Sender deg en PM i slutten av måneden her, så kan du få sitte på å føle hvordan den blir, om det er interessant.. :D


Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 08 jun 2006, 21:30

Magnus N592 skrev:Sender deg en PM i slutten av måneden her, så kan du få sitte på å føle hvordan den blir, om det er interessant.. :D
Hadde vært knall. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 08 jun 2006, 21:53

Det er ikke noen som lar seg narre av slitte dempere. Med 17 eller 18 tommers dekk trenger du visstnok ikke engang nå 100000km før demperne er utslitt...
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Morten N106
Overload!!!
Innlegg: 1207
Registrert: 21 mar 2003, 01:00
Sted: Gjøvik
Kontakt:

Legg inn av Morten N106 » 08 jun 2006, 22:30

Kommer du på grillgreia i morra kan du få prøvekjøre min også...

H&R + Bilstein på 18"
'98 9-5 2.0t
'74 V4 96

If you can’t beat them, arrange to have them beaten.-George Carlin

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 08 jun 2006, 22:31

Se hva Simco skriver om støtdempere :
Tester som er gjort, viser at de fleste støtdempere er modne for utskifting etter 60 – 70 000 kilometer, og i ekstreme tilfeller kan de ”ta kvelden” allerede etter 10 – 15 000 kilometer. Grunnen til dette er som oftest en kombinasjon av brede dekk, dårlig veibane med hull og skarpe kanter og ubrøytet eller isete veibane. Støtdempere blir gradvis dårligere og slitasjen er vanskelig å oppdage, spesielt fordi denne skjulte delen av bilen gis svært lite oppmerksomhet. Delvis på grunn av sjåførens ”tilvenning” til bilens forringede kjøreegenskaper.
Og videre :
De fleste bilister tenker ikke på – eller vet ikke hva en støtdemper egentlig driver med. Men også ved en service eller periodisk kjøretøykontroll blir slitte støtdempere sjelden ”avslørt” fordi kontrollen av støtdemperne knapt består av annet enn å se etter at de ikke svetter eller lekker. Selv om serviceintervallene er fulgt til punkt og prikke, viser det seg at de fleste biler blir kjørt det dobbelte av hva som er anbefalt før støtdemperne blir skiftet.
En medium slitt demper gir vanligvis 10% lengre bremsestrekning enn det en ny gjør, og dette kan være forskjellen mellom liv og død ved for eksempel en brå unnamanøver. I tillegg slites, og i noen tilfeller ødelegges, komponenter som fjærer, styreledd, hjuloppheng, hjullager og dekk.
Det beste kommer nå da :
- Slitte, eller feiltilpassede dempere gjør at det føles som om bilen ”velter” før fjæringen gir retur. Når dette skjer mange ganger i løpet av en sving eller på dårlig vei er det et sikkert tegn om at demperne er modne for skraphaugen. Bytter du til nye dempere kan du kjøre tryggere, hurtigere og sikrere, sier Simen Huse.
Legg spesielt merke til "tryggere, hurtigere, sikrere".. Skulle vært mottoet til klubben!! :lol:

Alt er hentet herfra :

http://www.simco.no/?ItemID=1165

Noe å tenke på for oss alle det?

Mvh

Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
fvk
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 04 apr 2006, 21:43
Sted: Stavanger

Legg inn av fvk » 14 jun 2006, 14:55

Kom også fra en liten knall hard mazda(mx3, moro aleine over fjellet, kjipt i byen med madammen i setet ved siden av.) Var livredd for at 95'n skulle bli like kompromissløs med nye fjærer/dempere, men ble akkurat passe. Bytta foringer rundt baut i samme slengen og nå er hun tight og fin. Fortsatt litt rulling i framvognen, men regner med at at et fjærbein stag vil gjøre det passe.
9-5 2,3SE

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 15 jun 2006, 06:11

fvk skrev:Kom også fra en liten knall hard mazda(mx3, moro aleine over fjellet, kjipt i byen med madammen i setet ved siden av.) Var livredd for at 95'n skulle bli like kompromissløs med nye fjærer/dempere, men ble akkurat passe. Bytta foringer rundt baut i samme slengen og nå er hun tight og fin. Fortsatt litt rulling i framvognen, men regner med at at et fjærbein stag vil gjøre det passe.
Litt OT. Hadde du K8 (1,8 V6) motoren i MX-3en? Jeg hadde KF motoren i Xedosen. Ganske så annerledes å kjøre turbo motor med max nm fra 1800 enn V6'eren som hadde max nm på 4500 og max effekt på 5500. V6en hadde en morsomt "topp end feel" som det kalles. :)

Har booket meg inn på prøvetur så nå får vi se. Uansett blir nok ferien med orginal bil. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
fvk
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 04 apr 2006, 21:43
Sted: Stavanger

Legg inn av fvk » 16 jun 2006, 15:31

Ja hadde V6'n, morro når man piska den litt hardt. Hadde en ny motor på gang, 2.5l V6 fra en Ford probe, denne skulle passe rett oppi med like fester og minimalt med justeringer, men ga f da det ble for tungt å løft bikkja inn og ut hele tiden. Glad jeg bytta til 9-5:)
9-5 2,3SE

Svar