Tilkobling av Bluetooth Car Kit

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tilkobling av Bluetooth Car Kit

Legg inn av Andrew N1328 » 30 jun 2008, 20:51

Kjøpte Sony Ericsson HCB-400 i dag, som er i bunn å grunn en "boks" der man tilkobler mic, høyttaler(e), strøm+styring(mute etc.) og en fjernkontroll som følger med, disse har forskjellige plugger, blant annet mic'en har mini-jack inngang.
I bilen har jeg en avlang plugg og en antenne kabel... Hvordan skjer overgangen her? må jeg lage en selv av "lednings-nett for håndfri sett" som SAAB selger, eller finnes det ferdige overganger?

Slik ser kontakten ut(beklager dårlig bilde):
Bilde
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Tilkobling av Bluetooth Car Kit

Legg inn av Børre N17 » 01 jul 2008, 07:34

Det finnes ferdig overgang (eller ihvertfall nesten, kommer an på modell/år) , hør på Saab.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Tilkobling av Bluetooth Car Kit

Legg inn av Andreas N1194 » 01 jul 2008, 08:57

Hei!

Går ut fra at du ønsker å mute musikken når telefonen ringer og slike ting? Har selv forløperen til den du nevner (HCB300) og digger den selv :D Du må selvsagt ikke tro for mye på at det står at "det skal være godkjendt montør" for å gjøre jobben i bilen din, men det skader ikke å ha tatt i en ledning eller to fra før ;)

Det du gjør, er å koble til den som heter mute-tel eller så ut fra kontakten på bildet (en ledning som ikke blir brukt, og som dermed ikke har noe sted å gjøre av seg. I tillegg til dette skal boksen din ha strøm (tvinn gul og rød tror jeg så har du strøm på dyret selv når du skrur av tenninga (sjekk maualen her, det står godt forklart) og så kobler du den aktive høyttaleren til boksen, mikken til boksen og da er du all set to go. Hvor du vil ha mikken og høyttaleren er jo noe du kan bestemme selv da, men da jeg installerte dette i min og900, så tenkte jeg at bak midtkonsollen måtte være perfekt, og der fant jeg en 15 år eldre utgave av samme høyttaleren, haha :P

Til slutt så må du la den grønne overledningen være, den skal IKKE brukes :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Tilkobling av Bluetooth Car Kit

Legg inn av Andrew N1328 » 01 jul 2008, 11:29

Andreas N1194 skrev:Hei!

Går ut fra at du ønsker å mute musikken når telefonen ringer og slike ting? Har selv forløperen til den du nevner (HCB300) og digger den selv :D Du må selvsagt ikke tro for mye på at det står at "det skal være godkjendt montør" for å gjøre jobben i bilen din, men det skader ikke å ha tatt i en ledning eller to fra før ;)

Det du gjør, er å koble til den som heter mute-tel eller så ut fra kontakten på bildet (en ledning som ikke blir brukt, og som dermed ikke har noe sted å gjøre av seg. I tillegg til dette skal boksen din ha strøm (tvinn gul og rød tror jeg så har du strøm på dyret selv når du skrur av tenninga (sjekk maualen her, det står godt forklart) og så kobler du den aktive høyttaleren til boksen, mikken til boksen og da er du all set to go. Hvor du vil ha mikken og høyttaleren er jo noe du kan bestemme selv da, men da jeg installerte dette i min og900, så tenkte jeg at bak midtkonsollen måtte være perfekt, og der fant jeg en 15 år eldre utgave av samme høyttaleren, haha :P

Til slutt så må du la den grønne overledningen være, den skal IKKE brukes :mrgreen:

Hei! først må jeg si takk for gjennomført innlegg, men tror du misforstod, bilen min har allerede opplegg til handsfree, så det er kun snakk om å koble det sammen, og ja, jeg kunne gjort dette uten overgang, men da ødlegger jeg kablene som er med + at det er jævlig trangt inni der.

skal sjekke med saab forhandleren når jeg kommer hjem i morgen...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Tilkobling av Bluetooth Car Kit

Legg inn av Andreas N1194 » 01 jul 2008, 11:52

Andrew N1328 skrev:

Hei! først må jeg si takk for gjennomført innlegg, men tror du misforstod, bilen min har allerede opplegg til handsfree, så det er kun snakk om å koble det sammen, og ja, jeg kunne gjort dette uten overgang, men da ødlegger jeg kablene som er med + at det er jævlig trangt inni der.

skal sjekke med saab forhandleren når jeg kommer hjem i morgen...
Selvfølgelig, om du vil være kjedelig å koble to kontakter sammen (les: kjøpe overgang) så går jo selvfølgelig det an, men som elektroingeniør så blir jo sånt litt i kjedeligste laget synes jeg da ;)

Ellers er jo også garantier og sånn lettere å få trumfet gjennom om man ikke har fulgt overnevnte ingniør-prinsipp også da, om man ikke er god til å prate for seg.. :whistle:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Tilkobling av Bluetooth Car Kit

Legg inn av Andrew N1328 » 01 jul 2008, 16:16

Andreas N1194 skrev:
Andrew N1328 skrev:

Hei! først må jeg si takk for gjennomført innlegg, men tror du misforstod, bilen min har allerede opplegg til handsfree, så det er kun snakk om å koble det sammen, og ja, jeg kunne gjort dette uten overgang, men da ødlegger jeg kablene som er med + at det er jævlig trangt inni der.

skal sjekke med saab forhandleren når jeg kommer hjem i morgen...
Selvfølgelig, om du vil være kjedelig å koble to kontakter sammen (les: kjøpe overgang) så går jo selvfølgelig det an, men som elektroingeniør så blir jo sånt litt i kjedeligste laget synes jeg da ;)

Ellers er jo også garantier og sånn lettere å få trumfet gjennom om man ikke har fulgt overnevnte ingniør-prinsipp også da, om man ikke er god til å prate for seg.. :whistle:
hehe, ja, ikke sant ;) som elektriker er jeg litt lei av å koble, ble nok styr med å koble ekstra forsterker i den, men det gikk! på fritiden leter jeg etter de letteste løsningene ;)

takk for alle svar ;)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Svar