Sentrallås (igjen)

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Sentrallås (igjen)

Legg inn av Andreas N1194 » 10 aug 2009, 08:55

Jeg har et spørsmål ang de originale Saab sentrallåsmotorene. På min og900 så er den utstyrt med giver i førerdøra og 4 motorer i de andre dørene og bakluka.

Dersom jeg ønsker at førerdøra også skal få en motor (jeg velger å holde meg til originale saab-sentrallåsmotorer) samtidig som den skal ha nøkkelmuligheten inntakt (dvs jeg legger til en motor sammen med giveren) for at alt skal kunne åpnes ved alarm-remote og nøkkel, hvordan bør jeg da gjøre dette? Bør jeg koble den ekstra motoren opp mot alarmen slik at fjernkontrollen kun drar igang -en- motor som igjen fyrer opp giveren og åpner alle dørene?

Eller bør jeg koble alt til sentrallåshjernen, og koble de to ledningene ut fra alarmhjernen til sentrallås over på nevnte sentrallåshjerne også? Da vil jeg i såfall ha to ledninger (fra den ekstra motoren) "til overs" i forhold til ledningsnettet i bilen, da førerdøra kun har giverkontakt med 3 ledninger). Ble mye tekst for to enkle problemstillinger dette her da men...
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Sentrallås (igjen)

Legg inn av Frode N073 » 10 aug 2009, 09:06

bør vel holda at alarmen styre motoren i førardørå.

e litt usikker på koss eg kobla min alarm men meine at alarmen styre "hjernen" te sentrallåsen. altså eg har fjerna den givaren som stod i dørå og lar alarmen øveta for den.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 10 aug 2009, 09:47

Frode N073 skrev:bør vel holda at alarmen styre motoren i førardørå.

e litt usikker på koss eg kobla min alarm men meine at alarmen styre "hjernen" te sentrallåsen. altså eg har fjerna den givaren som stod i dørå og lar alarmen øveta for den.
Ja, det er det som er ideellt (sett fra alarmen min), men da jeg har sveiset igjen nøkkelhullene på førerdørene mine så vil jeg ha redundans i forhold til nøkkelstyring på bakluka dersom remote-styringen skulle dø på seg... ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST

Legg inn av Frode N073 » 10 aug 2009, 15:53

ka slags alarm e det du ska setta i?

eg slite med at min ikkje alltid låse opp/igjen dørene. ellår bare låse opp/igjen førardørå.
trodde det va bilbatteriet som forårsaka det siden det ikkje va heilt topp. har bytta det uten hell.
bytta og batteriet i fjernkontrollen men det hjalp hellår ikkje.

sjølve alarmen går alltid av og på då.
2017 Huyndai Ionic

na_X
Overload!!!
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 11 aug 2009, 01:56

Sjekka boksen under knepanelet? Kan være dårlig kontakt imot den, eller at den ikke fungerer helt bra. Til meg står den av og til å klikker (klikker også i den når man låser og låser opp) uten at det skjer noe ellers, også fungerer sentral-låsen best i fint vær og sjelden når det regner. Så min er tydeligvis humørsyk og trives best i finvær. :mrgreen:

Står forresten skjema og feilsøking i Bentleyen. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST

Legg inn av Frode N073 » 11 aug 2009, 10:01

na_X skrev:Sjekka boksen under knepanelet? Kan være dårlig kontakt imot den, eller at den ikke fungerer helt bra. Til meg står den av og til å klikker (klikker også i den når man låser og låser opp) uten at det skjer noe ellers, også fungerer sentral-låsen best i fint vær og sjelden når det regner. Så min er tydeligvis humørsyk og trives best i finvær. :mrgreen:

Står forresten skjema og feilsøking i Bentleyen. ;)
har vurdert den som syndar mer enn ein gang. ellår bare at den og alarmen ikkje snakke sama språket alltid.
min erfaring Òg e at alt virke så lenge det e fint vær (les:varmt). men med ein gang skyene komme og det dryppe litt så blir det tull i feilen.

får ta ein sjekk. e bare så vanvittigt drittlei av å ta ner knepanelet :upset:
2017 Huyndai Ionic

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 11 aug 2009, 10:14

Frode N073 skrev:ka slags alarm e det du ska setta i?

eg slite med at min ikkje alltid låse opp/igjen dørene. ellår bare låse opp/igjen førardørå.
trodde det va bilbatteriet som forårsaka det siden det ikkje va heilt topp. har bytta det uten hell.
bytta og batteriet i fjernkontrollen men det hjalp hellår ikkje.

sjølve alarmen går alltid av og på då.
Har montert alarm, det er en Defa-klone som har to ledninger dedikert til sentrallås-enheten. Tror det står 12 v på den ene, men er ikke sikker på stående fot. Den opprinnelige planen var å koble disse to inn på sentrallåshjernen, men det må kanskje revurderes når jeg har 2 ledninger "til overs" når jeg setter inn en ekstra motor..

Andreas N1194
Overload!!!
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 13 aug 2009, 11:19

Ingvar N629 skrev: Alarm med fjernbetjening av sentrallåsen monterte jeg i går, så jeg får ha bilen i fred. Siste innbruddsforsøk var for mindre enn en uke siden, så nå er jeg lei. Alle låsene skal plukkes ut, og hullene sveises og sparkles igjen i fbm lakkering til sommeren. Ved montering måtte jeg lage brakett for å feste en s-låsmotor på giveren til låsen i førerdøra, er jo ingen s-låsmotor der orginalt! Brukte en motor fra defa, 200 kr!! Samme hull for innfesting som orginale s-låsmotorer, så hvis noen skal skifte en defekt motor er dette tingen!! Tror de koster 1800 på Saab, og brukt koster de også mer enn 200,-!!
Fant igjen det jeg lurte på i Ingvar sin gamle og900-tråd, så da skal det vel la seg gjøre! Det blir hvertfall både giver og motor på døra, så skal jeg se om det blir alarmen som drar igang systemet (som jeg tror er definitivt det enkleste) evt å lure alarmen inn på sentrallås-systemet som er der i dag. Tror det var her jeg opprinnelig fikk ideen om å fjerne nøkkelhullene mine også, etter å ha sett Ole i Situne gjøre det samme på en Mercedes for mange år siden.. :whistle:

Svar