Baklysa lyser ikke?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kingdale
Innlegg: 15
Registrert: 11 feb 2010, 18:07
Bil: Saab 9-3 2.0t 2001
Sted: Østlandet

Baklysa lyser ikke?

Legg inn av kingdale » 20 apr 2010, 21:11

Hei.
Fant (helt tilfeldig) ut at baklysa mine ikke virker som de skal. De tennes når jeg bremser, men lyser ikke til vanlig slik de skal. Bytta sikring på en krets som het "Rear breaklight"(#12 eller noe), uten at det hjalp. Prøvde også å trykke på den knappen på venstresida av rattet som så ut som en oval sirkel med noen streker ved siden av, da lyste "midtre baklys" på den ene sida.

Vet ikke hvor lenge det har vært slik, men jeg har en anelse om at det skjedde i forbindelse med installering av nye høytalere i bilen. Under denne installasjonen (som ble utført hos en bedrift) ble det noe surr på strømnettet som førte til at bilen ikke ville låses, pluss at airbaglampa begynte å lyse. Dette ble senere fikset opp i, men det kan virke som at baklysene gikk også.

Skal ikke si det helt sikkert, da jeg ikke vet hvor lenge det har vært slik.

Hva bør gjøres? Er det noe jeg kan gjøre selv (er ikke så veldig flink med bil), eller bør jeg ta den med på verksted

Bilen det er snakk om er en Saab 9-3 (2.0t) 2001-modell.

I tillegg har jeg et annet problem jeg har lurt litt på.
Har i det siste merket en klorlukt inne i bilen som jeg ikke aner hvor kommer fra.. Noen som har noe forslag på hva dette kan komme av?

- Kingdale

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Baklysa lyser ikke?

Legg inn av Børre N17 » 21 apr 2010, 17:03

At det lyser på indre venstre(?) lykt når du trykker på knappen er normalt, det er tåkebaklyset.
Kan være så enkelt som at pærene er gått?
Om det ikke er det bør du, så lenge det ble utført av en bedrift bør du kontakte dem og si ifra, og deretter få merkeverksted til å fikse det på bedriftens bekostning.
Høres ikke ut som at de har særlig peiling på strøm om de klarer å rote til el.systemet på bilen din slik bare for en stereo montasje...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Runek
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 705
Registrert: 15 jan 2009, 14:37
Medlemsnummer: N1828
Navn: Rune H. Karlstad
Bil: Saab 9-3
Sted: Løten V/ Hamar

Re: Baklysa lyser ikke?

Legg inn av Runek » 21 apr 2010, 19:19

Burde sjekke pærene og hvis dem er hele så drar du dit du fikk installert høyttalerne og får dem til å se på det.
Hvilket firma brukte du?

Brukeravatar
kingdale
Innlegg: 15
Registrert: 11 feb 2010, 18:07
Bil: Saab 9-3 2.0t 2001
Sted: Østlandet

Re: Baklysa lyser ikke?

Legg inn av kingdale » 22 apr 2010, 13:19

Ah okei, ja da vet jeg hva den knappen er til i alle fall.

Men det er da besynderlig dersom det er pærene sin skyld, siden de tennes når jeg bremser?

Det som skjedde, var at de klarte å svi av en kontrollboks eller noe som sitter under setet (på en eller annen måte). Hverken de eller Saab kunne forklare hvordan dette hadde skjedd, men etter litt leting fant de en ny en som de satte inn og fikk omprogrammert nøklene til den nye boksen slik at det funket.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Baklysa lyser ikke?

Legg inn av Eirik N396 » 22 apr 2010, 13:27

kingdale skrev:Men det er da besynderlig dersom det er pærene sin skyld, siden de tennes når jeg bremser?
Det er vel ikke så besynderlig, det kan være en grei plass å begynne. Bremselyspærer som også fungerer som kjørelys bak, har to glødetråder. I praksis er det som å ha to pærer i en, den ene lyser svakt hele tiden(kjørelys) , den andre lyser sterkt når du bremser :)

Brukeravatar
kingdale
Innlegg: 15
Registrert: 11 feb 2010, 18:07
Bil: Saab 9-3 2.0t 2001
Sted: Østlandet

Re: Baklysa lyser ikke?

Legg inn av kingdale » 22 apr 2010, 13:45

Aha, da beklager jeg..
Får se meg om etter noen nye pærer i første omgang og se hvordan det går da :)

Brukeravatar
kingdale
Innlegg: 15
Registrert: 11 feb 2010, 18:07
Bil: Saab 9-3 2.0t 2001
Sted: Østlandet

Re: Baklysa lyser ikke?

Legg inn av kingdale » 22 apr 2010, 19:35

Ok nå har jeg byttet ut de aktuelle pærene - ingen forskjell. Det jeg dog la merke til, var at den ene pæra i lampa (dette gjaldt for alle lampene) ikke ble tent, så da later det til at feilen sitter litt dypere.

Svar