Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 04 mai 2010, 16:39
Hei, jeg lurer kort og greit på hvordan tilkoblingene på brtyter merket "EXTRA" er.
Noen som vet, eller må jeg bruke prøv og feil metoden?

-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 04 mai 2010, 17:58
Bare å bruke multimeter med piper og måle gjennom.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 04 mai 2010, 18:40
Joda, det funker det også, men greia var det at jeg ikke hadde noe multimeter tilgjengelig nå.
-
andredob
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 95
- Registrert: 21 feb 2010, 17:01
- Bil: SAAB 9-3 2.2 TiD SE, 2002
- Sted: Stavanger
Legg inn
av andredob » 04 mai 2010, 23:11
Jeg brukte en knapp fra en annen SAAB (fra 900) i dag og da manglet jeg multimeteren selvsagt. Måtte bare prøve og feile. Den aller siste kombinasjonen passet. Typisk!

SAAB 9-3 2.2 TiD SE, 2002
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 09 mai 2010, 22:11
Atzz N1868 skrev:Hei, jeg lurer kort og greit på hvordan tilkoblingene på brtyter merket "EXTRA" er.
Noen som vet, eller må jeg bruke prøv og feil metoden?

To av polene er til instrumentbelysningen og med det lyset i bryteren. De to andre er til styrestrøm (+ eller -) til et relé.
Er du heldig så er det en innebygd motstand i belysningen slik at det lyser kraftigere når bryteren er på. (Er ikke alle bryterne som har den funksjonen)

-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 09 mai 2010, 22:37
Jim S. N1578 skrev:
Er du heldig så er det en innebygd motstand i belysningen slik at det lyser kraftigere når bryteren er på. (Er ikke alle bryterne som har den funksjonen)

I de sprekkene som er inni der, så kan jeg så vidt skimte en motstand. Kanskje jeg er heldig
Jeg har en annen bryter som egentlig er til tåkebaklys som det ikke er innbygd slik motstand på, her meg jeg vel mekke til noe

Denne skal jeg bruke til tåkelys i andre enden på bilen

-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 09 mai 2010, 23:00
Ser at i standardtåkelysbryteren for 95 9000 Aero (tror det er samme tåkelysbryter på alle 9000), er det både en motstand og en diode koblet inn mellom pin 4 (+)(Brun/hvit 0,75□ ledning) og pæra. Pin 5 (-)(Svart 0,75□ ledning)
Legger ved skjema

-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 09 mai 2010, 23:04
Joda, men greia er det at den bryteren jeg har er fra en -88 900 og den er egentlig til tåkebaklysene. Her er det et lys i instumentpanelet som lyser opp når man trykker inn bryteren i stede for i selve bryteren.
Den "Extra"-bryteren har jeg henta fra en 9000, men skal brukes i en 900

(planlegger extralys på fangeren til vinteren + Tåkelys fremme)
-
Jim S. N1578
- 1,5 bar

- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
-
Kontakt:
Legg inn
av Jim S. N1578 » 09 mai 2010, 23:14
Oki

Men å mekke noe selv på de bryterne er lettere sagt enn gjort, bare sånn at det er sagt. Bedre da å finne en bryter på en 9000 på et opphuggeri. Koster ikke mange kronene. Dersom du forsøker med egenmekk, kan det hende du må på huggeren for å finne deg en ny bryter okke som. Snakker av erfaring

(pærebytte på setevarmerregulatoren på 9000)
-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 10 mai 2010, 11:58
Skjønner jo at det er vanskelig å fikse noe i selv bryteren. Tanken var at jeg skulle ha ei diode eller noe i dashen en plass
