Varsellampe til stegmotor målere

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Varsellampe til stegmotor målere

Legg inn av Timon » 08 jun 2010, 19:52

Jeg har stegmotor målere fra Speedparts, vanntemp og oljetemp. Noen som vet hvor jeg får tak i varsellampe til å koble på? Står at det må kjøpes separat.

Om man går over satt max verdi på måleren, lager selve måleren lyd da, eller må man montere på noe i tillegg som lager lyd? Og i så fall hva?

Funker denne? Ryggealarm, 12 V/20 W
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Varsellampe til stegmotor målere

Legg inn av Aleks_ » 08 jun 2010, 22:40

Timon skrev:Om man går over satt max verdi på måleren, lager selve måleren lyd da, eller må man montere på noe i tillegg som lager lyd? Og i så fall hva?
På mine(før jeg kobla vekk lyden), så pep de ved oppstart. De tok en åpningsrunde, i tillegg til et pip.
Når du overstiger satt max-verdi på målerene så blinker hele måleren rødt og den piper(om du har lyden koblet på).
Har du koblet vekk lyden vil de bare blinke rødt.

Du kan jo enkelt sjekke dette selv ved å sette både vanntemp og oljetemp varslinga til feks max 60 grader. :wink:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Varsellampe til stegmotor målere

Legg inn av Timon » 08 jun 2010, 23:10

Ja det kan jeg jo prøve. Har satt verdiene ganske høyt tror jeg.. :reading:

Et annet spm, hva bør maks vanntemp og maks oljetemp være egentlig? Noen forslag?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Varsellampe til stegmotor målere

Legg inn av Edward N812 » 09 jun 2010, 09:32

Jeg har gjort som alex og bare skrudd av alle lyder, herregud så vanvittig plagsomme de er. Målerne vil uansett blinke rødt når du går over max verdier, umulig å ikke lege merke til ;) Du har jo vanntemp måler i dashbordet ditt da, det holder i massevis å følge med på den..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Varsellampe til stegmotor målere

Legg inn av Aleks_ » 12 jun 2010, 13:55

Oljetemperatur og vanntemperatur vil jo variere litt fra bil til bil og motor til motor, men på min 9-5 2,3t ligger olja på en driftsvarm temperatur på like over 90 grader, og vanntemperaturen på ca 87-89 grader.
Før jeg byttet oljetermostat lå oljetemperaturen på drøye 70 grader, noe som er for lite. Og ifølge WIS skal kjølevannstermostaten min åpne på 88 grader, om jeg husker rett. Så slike målere er jo flotte for å følge med på om termostaten din funker eller ikke. :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Varsellampe til stegmotor målere

Legg inn av Edward N812 » 12 jun 2010, 18:43

ja, oljetemp kan vel være kjekt å ha. i hvertfall på en 9-5 så vidt jeg har forstått, hehe. vanntemp blir jo smør på flesk. man vet jo at vanntempen er helt flott når nåla er vannrett :P og får at det ikke skulle skli ut og bli helt off topic, så er jo vanntempmåleren som sitter i bilen originalt sannsynligvis mye bedre plassert enn der den nye havner, i og med at man sitter og følger med litt på turtall og hastigheter til vanlig.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Varsellampe til stegmotor målere

Legg inn av Timon » 12 jun 2010, 23:31

Aleks_ skrev:Oljetemperatur og vanntemperatur vil jo variere litt fra bil til bil og motor til motor, men på min 9-5 2,3t ligger olja på en driftsvarm temperatur på like over 90 grader, og vanntemperaturen på ca 87-89 grader.
Før jeg byttet oljetermostat lå oljetemperaturen på drøye 70 grader, noe som er for lite. Og ifølge WIS skal kjølevannstermostaten min åpne på 88 grader, om jeg husker rett. Så slike målere er jo flotte for å følge med på om termostaten din funker eller ikke. :)
Oljetempen på min bil ligger på ca 70 grader.. Høyere ved belastning da, men mulig termostaten bør byttes. Vet du hvor oljetermostaten sitter? Lett å bytte?

Vet sånn ca hva vanntempen bør ligge på, men er litt usikker på hva som bør settes som "alarmverdi" på måleren mtp når det går galt. Har målt tempen på kokende vann en gang, og høyeste målte temperatur var 97 grader. Og da fosskokte det godt.
Edward N812 skrev:ja, oljetemp kan vel være kjekt å ha. i hvertfall på en 9-5 så vidt jeg har forstått, hehe. vanntemp blir jo smør på flesk. man vet jo at vanntempen er helt flott når nåla er vannrett :P og får at det ikke skulle skli ut og bli helt off topic, så er jo vanntempmåleren som sitter i bilen originalt sannsynligvis mye bedre plassert enn der den nye havner, i og med at man sitter og følger med litt på turtall og hastigheter til vanlig.
Tror du og jeg bruker bilene våre litt forskjellig.. Om du skal en liten tur på butikken så blir det som du sier smør på flesk med en stegmotor måler for vanntemp. Men har aldri opplevd at temperatur er noe stort problem på vei til butikken eller til jobb. (Med mindre noe er galt med bilen.)

Om man derimot nettopp har byttet motor++ fordi man ikke klarte å følge med på annet enn turtelleren under banekjøring hvor man både må prøve å unngå å bli truffet av M3en som ligger breit ved siden av, og samtidig prøve å kjøre forbi audien foran som har 100hk mer, så vet man at det kan være greit med en måler som lager lyd og blinker om tempen blir for høy :wink:
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Varsellampe til stegmotor målere

Legg inn av Edward N812 » 13 jun 2010, 00:40

Hehe, forstår. Får håpe for din del at bilen ikke brukes til butikken og da ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Varsellampe til stegmotor målere

Legg inn av Timon » 13 jun 2010, 01:00

OK? Du håper for MIN del at jeg ikke bruker bilen til butikken? Skjønner ikke helt hva du mener. Hva mener du kommer til å skje om jeg bruker bilen til butikken?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Varsellampe til stegmotor målere

Legg inn av Edward N812 » 13 jun 2010, 08:44

De uler jo med øredøvende antall dB i tre skunder hver eneste gang du vrir om nøkkelen, uavhengig av om noe er galt eller ikke ;) Ikke bare kan du bli lei av det, men du skremmer vettet av passasjerer, hehe. Går jo an å skru av lyden mellom hver gang man er på banen med bilen, men da må du stille inn disse max/min verdiene på nytt tror jeg...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Varsellampe til stegmotor målere

Legg inn av Timon » 13 jun 2010, 13:26

Hehe ja det har du rett i. Men det gjelder jo for oljetempmåleren også, om man ikke har vanntempmåler. Jeg har oljetrykk og turbotrykk i A-stolpen (ikke stegmotor) og oljetemp og vanntemp i en holder oppå dashbordet. Tenkte å montere en bryter på +ledningen sånn at de ikke nødvendigvis slås på hver gang man skrur på tenninga. Tror det er den beste løsninga om man ikke vil skru av lyden på de.

Kan jo alternativt ta på øreklokker før man vrir om tenninga da, men vet ikke helt.. Mulig passasjerene bare blir enda mer skremt da.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Varsellampe til stegmotor målere

Legg inn av Aleks_ » 13 jun 2010, 22:27

Timon skrev:
Aleks_ skrev:Oljetemperatur og vanntemperatur vil jo variere litt fra bil til bil og motor til motor, men på min 9-5 2,3t ligger olja på en driftsvarm temperatur på like over 90 grader, og vanntemperaturen på ca 87-89 grader.
Før jeg byttet oljetermostat lå oljetemperaturen på drøye 70 grader, noe som er for lite. Og ifølge WIS skal kjølevannstermostaten min åpne på 88 grader, om jeg husker rett. Så slike målere er jo flotte for å følge med på om termostaten din funker eller ikke. :)
Oljetempen på min bil ligger på ca 70 grader.. Høyere ved belastning da, men mulig termostaten bør byttes. Vet du hvor oljetermostaten sitter? Lett å bytte?

Vet sånn ca hva vanntempen bør ligge på, men er litt usikker på hva som bør settes som "alarmverdi" på måleren mtp når det går galt. Har målt tempen på kokende vann en gang, og høyeste målte temperatur var 97 grader. Og da fosskokte det godt.
Kjølevannstermostaten din åpner på 82 eller 89 grader8avhengig av hvilken du har), så temperaturen skal vel ligge ca der ved vanlig kjøring. På min så stiger vanntemperaturen opp imot 100 grader på varme dager når den står på tomgang. Dette mye pga lite sirkulasjon på vannet når den har lavt turtall. Jeg har vanntemp i SID'n, så har ingen alarm på en viss temperatur der. Men skulle jeg hatt det ville det vel kanskje vært 105-110. Men det avhenger jo av bilen. :)

Oljetermostaten din sitter like ved oljefilteret ditt.
Om den ligger på 70 grader etter en kjøretur bør den nok byttes ja. Oljetemperaturen min steg ca 20 grader etter at den ble byttet, og jeg ble kvitt åndingen ut av påfyllingsrøret. Veeeldig enkel å bytte. Sitter gjemt bak en bolt. Skru ut bolten, så kommer termostaten ut sammen med ei fjær og en pakning. Bytt både pakning og fjær når du er i gang. Tror dette følger med ved kjøp av ny termostat. :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Svar