Problem med vifte til varmeapparat - 9-5
Moderator: Moderatorer
Problem med vifte til varmeapparat - 9-5
Da jeg starta opp bilen i kveld fungerte ikke vifta til varmeapparatet. Det var ingen lyder eller ulyder å høre. Kjørte 15 km, og plutselig starta vifta igjen, uten ulyder. Temperaturen ute var ca 0 grader.
Noen som har en ide om hva det kan være?
Ex
SAAB 9-5 Estate 2.0t MY99
Noen som har en ide om hva det kan være?
Ex
SAAB 9-5 Estate 2.0t MY99
SAAB 9-5 Estate 2.0t BSR@1
H&R - Bilstein Sprint
SAS- stag
Powerflex her og der
H&R - Bilstein Sprint
SAS- stag
Powerflex her og der
- Jossva N1079
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1079
- Navn: Jostein
- Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
- Sted: Stjørdal
Re: Problem med vifte til varmeapparat - 9-5
Det har også skjedd meg tre ganger i løpet av tiden som jeg har hatt bilen, dvs samme bil. Min har rullet 154' km nå, men jeg har ikke opplevd det det siste året. Hos meg kuttet den helt en gang slik at jeg trodde den hadde dødd helt, dvs jeg startet og stoppet bilen flere ganger og det var ingen endring. Men etter at bilen hadde stått i ro en stund da jeg var og handlet, startet den som om ingenting hadde skjedd ..? De to andre gangene kom den av seg selv etter å ha kjørt en stund. Alle gangene har vært på sommeren i en varm periode, dvs AC har vel jobbet endel for å kjøle samtidig.
Jeg har litt tro på en kombinasjon av slitasje og evt dårlig kontakt en eller annen plass. Jeg har ikke noe svar siden jeg også lurer på hva det kan være.
Sikkert noen andre her som har vært borti noe lignende og evt funnet en feilkode eller en kur.
Jeg har litt tro på en kombinasjon av slitasje og evt dårlig kontakt en eller annen plass. Jeg har ikke noe svar siden jeg også lurer på hva det kan være.
Sikkert noen andre her som har vært borti noe lignende og evt funnet en feilkode eller en kur.
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU
Tenkte faktisk "dårlig kontakt" jeg også. Varmeapparatet startet opp igjen da jeg svingte av E18 og kom inn på en litt mer humpete vei.Jossva N1079 skrev: Jeg har litt tro på en kombinasjon av slitasje og evt dårlig kontakt en eller annen plass. Jeg har ikke noe svar siden jeg også lurer på hva det kan være.
Men hvor kan evnt denne kontakten være???

Ex
SAAB 9-5 Estate 2.0t BSR@1
H&R - Bilstein Sprint
SAS- stag
Powerflex her og der
H&R - Bilstein Sprint
SAS- stag
Powerflex her og der
-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Nedslitte børster var det på min. Går an å bytte ut om man er hendig. Børstenes størrelse er 8*9mm og ca 15-20mm lange
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Kvar kan ein få kjøpt børster? Saab-forhandleren i Arendal vil kun selge heile motoren..
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Har dere noe som kan kalles bil-elektro, så hør der 

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Takk for tips - Batteri Elektro AS i Arendal hadde børster. Kosta meg hundrelappen.
Var lett å bytte. Vifta bråker litt no, tenker det går seg til når børstene former seg etterkvart som dei blir slitt.
Var lett å bytte. Vifta bråker litt no, tenker det går seg til når børstene former seg etterkvart som dei blir slitt.
Har for øyeblikket ingen SAABer

2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N2328
- Navn: Morten
- Bil: 9-3 SE -02
- Kontakt:
Vifta til KMT er sikkert blitt stille nå.
Men et generelt råd når man skifter børster på en likestrømsmotor:
Om man kommer til komutatoren (den som børstene går inn på), puss av den med smergellerret (el sandpapir) så alle grader (riper og striper) blir borte. Ellers vil de nye børstene slites ned med rekordfart.
Legg en runde med smergellerret på kommuntatoren med slipesiden ut, monter børstene og dra rundt 1/2 - 1 omdreining. Dermed passer de nye børstene perfekt til komutatoren, og motoren kan gå med full kraft og full fart.
Litt plundrete på små motorer, helt avgjørende på større motorer.
Er det mulig å få en dråpe olje inn på lagrene (eller foringene) i hver ende, så er dette en passende anledning.
Men et generelt råd når man skifter børster på en likestrømsmotor:
Om man kommer til komutatoren (den som børstene går inn på), puss av den med smergellerret (el sandpapir) så alle grader (riper og striper) blir borte. Ellers vil de nye børstene slites ned med rekordfart.
Legg en runde med smergellerret på kommuntatoren med slipesiden ut, monter børstene og dra rundt 1/2 - 1 omdreining. Dermed passer de nye børstene perfekt til komutatoren, og motoren kan gå med full kraft og full fart.
Litt plundrete på små motorer, helt avgjørende på større motorer.
Er det mulig å få en dråpe olje inn på lagrene (eller foringene) i hver ende, så er dette en passende anledning.
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
- Jossva N1079
- 0.7 bar
Jeg låner denne tråden litt.
Det ser ut som at min kupevifte har takket for seg, og da har jeg tenkt å bytte børstene hvis mulig. Jeg lurer dermed på hvor jeg evt kan skaffe slike børster her i Trondheimsregionen? Noen som har tips?
Edit:
Romnes Trondheim AS har visstnok slike børster her i Trondheim. Har ikke rukket å sett om de lar seg tilpasse, men de koster ca. 120,- totalt.
Kommer tilbake om hvordan det gikk da jeg skal bytte i kveld.
Det ser ut som at min kupevifte har takket for seg, og da har jeg tenkt å bytte børstene hvis mulig. Jeg lurer dermed på hvor jeg evt kan skaffe slike børster her i Trondheimsregionen? Noen som har tips?
Edit:
Romnes Trondheim AS har visstnok slike børster her i Trondheim. Har ikke rukket å sett om de lar seg tilpasse, men de koster ca. 120,- totalt.
Kommer tilbake om hvordan det gikk da jeg skal bytte i kveld.
- Jossva N1079
- 0.7 bar
Børstene fra Romnes Trondheim var lett å tilpasse og jeg brukte bare litt sandpapir og så passet de. De var lagervare på 8*10mm og 19,5 mm lange. Må i samme slengen få nevne deres gode service og kan trygt anbefale dem.
Så nå er kupeviften i live igjen!
PS. Takk til Ingvar for hjelp da jeg stod fast et par ganger i demonteringen/monteringen samt feilsøkingen.
Så nå er kupeviften i live igjen!

PS. Takk til Ingvar for hjelp da jeg stod fast et par ganger i demonteringen/monteringen samt feilsøkingen.
Har tydeligvis samme problemet på min bil. men hva er disse børstene dere snakker om? er det vanskelig å bytte på egenhånd. er ikke så veldig bilkyndig