Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
bugbox
- Innlegg: 9
- Registrert: 12 okt 2010, 14:20
Legg inn
av bugbox » 12 okt 2010, 14:23
Hei,har en 94mod 900s som skal på eu imorgen.
men her forrige dagen så røk plutselig sikringen,og nå ryker den medengang hele tiden..vet ikke hva jeg skal se etter,om feilen ligger i vinduspusserene eller bak med ryggelysene!
noen som har vært borti dette og kan hjelpe meg...fort

-
bugbox
- Innlegg: 9
- Registrert: 12 okt 2010, 14:20
Legg inn
av bugbox » 12 okt 2010, 14:33
Prøvde starte bilen med giren i fri..da funket pusserne uten at sikringen gikk,så må ha noe med ryggelysene å gjøre da.
-
Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
-
Kontakt:
Legg inn
av Andrew N1328 » 12 okt 2010, 17:11
Da er det en idé å starte i den enden... åpne lyktene, ta ut pærer osv, sjekke at det ikke er kommet vann/fukt inni lykta f. eks... om alt er normalt der må man begynne å sjekke kabling.
Har faktisk vært bort i(på 230v installasjon vel og merke) at en pære som gikk var nok til å slå ut sikringen, og det er jo såpass enkelt å sjekke at det er verdt d

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 12 okt 2010, 17:18
Kortslutning i ryggelysbryteren tipper jeg, ikke uvanlig feil på saab'ene våre...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
bugbox
- Innlegg: 9
- Registrert: 12 okt 2010, 14:20
Legg inn
av bugbox » 12 okt 2010, 18:26
Tor N12 skrev:Kortslutning i ryggelysbryteren tipper jeg, ikke uvanlig feil på saab'ene våre...
Hvor ligger den bryteren da?er den lett å komme til?har prøvd med andre pærer..sikringen ryker ikke når pæren er ute.så nå har jeg pussere men ikke ryggelys.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 12 okt 2010, 22:08
Den sitter på girkassa, lett å komme til
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
bugbox
- Innlegg: 9
- Registrert: 12 okt 2010, 14:20
Legg inn
av bugbox » 12 okt 2010, 23:13
Tor N12 skrev:Den sitter på girkassa, lett å komme til
kor da?den du ser når du ser rett på kassen? eller er den inne med girspaken?
-
bugbox
- Innlegg: 9
- Registrert: 12 okt 2010, 14:20
Legg inn
av bugbox » 13 okt 2010, 10:57
Bump..noen som vet hvor bryteren sitter?og om den er lett å skifte?
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 13 okt 2010, 14:53
bugbox skrev:Bump..noen som vet hvor bryteren sitter?og om den er lett å skifte?
Øhh.. du har jo fått svar på det...
Den sitter på girkassa IKKE på giroverføringa
Den er også lett å skifte, ikke bare lett å komme til
Ei stund siden jeg har sett på akkurat de kassene der men jeg mener den sitter vendt bakover ut mot førersiden.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 13 okt 2010, 15:11
Tor N12 skrev:
Ei stund siden jeg har sett på akkurat de kassene der men jeg mener den sitter vendt bakover ut mot førersiden.
Det er helt korrekt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
bugbox
- Innlegg: 9
- Registrert: 12 okt 2010, 14:20
Legg inn
av bugbox » 13 okt 2010, 17:27
Fant den.det var en kontakt med to ledninger som gikk inn der.men er det bryteren som er skrudd fast i kassen som må byttes eller kontakten som går inn?
jeg trakk ut kontakten og nå ryker ikke sikringen i det hele tatt.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 13 okt 2010, 22:43
Selve bryteren som må skiftes, i og med at du sier at sikringen ikke ryker nå når du har koblet den av så er det garantert selve bryteren som er synderen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
MortenW
- 1.2 bar

- Innlegg: 207
- Registrert: 22 mai 2009, 20:56
- Medlemsnummer: N2328
- Navn: Morten
- Bil: 9-3 SE -02
-
Kontakt:
Legg inn
av MortenW » 14 okt 2010, 09:06
Du kan jo prøve med å koble over i den kontakten, og se om sikringen holder og ryggelysene lyser.
Sånn i tilfelle kortslutning noe sted bakover ... enkel & kjapp test ...
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
-
bugbox
- Innlegg: 9
- Registrert: 12 okt 2010, 14:20
Legg inn
av bugbox » 14 okt 2010, 13:57
MortenW skrev:Du kan jo prøve med å koble over i den kontakten, og se om sikringen holder og ryggelysene lyser.
Sånn i tilfelle kortslutning noe sted bakover ... enkel & kjapp test ...
Skjønte ikke helt den,mener du at jeg skal bytte ut kontakten? kan jo være synderen det og.men jeg har ikke peiling på sånt.

-
bugbox
- Innlegg: 9
- Registrert: 12 okt 2010, 14:20
Legg inn
av bugbox » 14 okt 2010, 14:02
Men takker for alle svar.Helt konge dette:)
Fikk anmerkning på eu på slitt bærekule venstre foran..Sånn som jeg har forstått det så må hele bærearmen byttes ikke sant?