problemer med varmeapperat i 9-5
Moderator: Moderatorer
problemer med varmeapperat i 9-5
Vi kjøpte saaben vår i 09 og oppdaget allerede da at det var problemer med varmeapparatet. Det virket som om viften hadde bare et stille. Samme hvilket nivå vi skrudde den på, verken økte eller avtok luftmengden. Ettersom vi konkluderte med at viften sikkert var slitt og moden for utbytting, skiftet vi den. Dette skulle likevel vise seg å være unødvendig, for etter å ha byttet den viste det seg nemlig at viften som stod i 9-5'n var like bra som den nye vi kjøpte, med tanke på børstene. Altså ble vi ikke kvitt problemet. Lurer derfor på om det er noen som har tips ang. hva det kan være, og evnt. hva som kan gjøres for å fikse dette? Viften går og fungerer, men kun på lavt turtall.
På forhånd, tusen takk for svar!
På forhånd, tusen takk for svar!
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Re: problemer med varmeapperat i 9-5
Hvis turtallet på viften endrer seg når du justerer den på panelet er det tett pollenfilter.
Da blåser det nemlig ikke noe særlig inn i bilen selv om viften går for fullt.
Da blåser det nemlig ikke noe særlig inn i bilen selv om viften går for fullt.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Når den nye viften var montert og fortsatt var "blottet", (altså før alle dekslene var festet på igjen) prøvde vi å justere hastigheten inne i kupeen, samtidig som en annen fulgte med på viften, men det ble ikke noe forandring i turtallet.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Det sitter en hastighetsregulator inne i kupe'en, ikke uvanlig at den kan ryke.
Flytter denne til Elektrisk
Flytter denne til Elektrisk

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Jaha-ja, hvor sitter den da?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Nesten litt vanskelig å forklare samtidig som jeg sliter med å huske forskjellen på plasseringen på og9-3 og 9-5. På den ene så sitter den i allefall litt til høyre over pedalene på førersiden mens på den andre så sitter den på pasasjersiden.volsaab skrev:Jaha-ja, hvor sitter den da?
Tar du turen innom Saabforhandleren så printer de sikkert ut bilde av plassering for deg.
Delen du i såfall skal ha heter Regulerdon kupefläkt og har delenummer 4869319
Når det er sagt så ville i allefall jeg fått tak i skjema og deretter målt om den regulerer som den skal.
Det kan også være selve klimapanelet, er jo den som gir regulatoren beskjed om hva den skal gjøre. Men jeg har aldri opplevd selv at det er panelet som er synderen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
på 9-3 sit den iaf på passasjersida, så då er det sikkert på førersida på 9-5...Tor N12 skrev:Nesten litt vanskelig å forklare samtidig som jeg sliter med å huske forskjellen på plasseringen på og9-3 og 9-5. På den ene så sitter den i allefall litt til høyre over pedalene på førersiden mens på den andre så sitter den på pasasjersiden.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Birger N372
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N372
- Navn: Birger
- Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
- Sted: Grimstad
Jeg har akkurat byttet både vifte og regulator på min 05 modell: Regulatoren sitter på passasjersiden, bak hanskerommet. Det er to typer vifteregulatorer til 9-5 avh. av modell, jeg kjøpte først feil type (men jeg tror det er den du skal ha, spørs hvor gammel bilen din er). Står info om delenumre / chassisnr. i denne posten. Du må ha opp slik at du kommer til viftemotorkontakten i motorrommet og ut med hanskerom inni bilen for å komme til regulatoren. Pass på de hvite clipsene som sitter mot nedre del av frontruten, de knekker lett, spesielt hvis du skrur i en kald garasje 

Stikker ut å "sonderer" litt nå, kanskje blir det ordning! Det er foresten 98modell..
Tusentakk for svar!
Tusentakk for svar!