LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 17 jan 2011, 11:20

Hei,

flott forum! Fint med så mange SAAB-entusiaster! :D

Har en SAAB 9-5 2.0t 2000-mod. Har lyst til å oppgradere lydanlegget. Det originale anlegget er temmelig beskjedent (type AS1 :?: - kun cd-spiller, 2 stk høyttalere i dash og 2 stk i bakdørene). Cd-spilleren er defekt, bare radio som fungerer. Kunne gjerne tenke meg litt mer lyd og gjerne litt bass i bagasjerommet. :P Noen tips til hvordan jeg kan fikse dette? Såvidt jeg har forstått er det ingen enkel sak å bytte cd-spilleren (må avkodes, innkodes etc.). Kan jeg sette en ny separat cd-spiller og forsterker i hanskerommet? Eventuelt kjøpe en ny original cd-spiller (som fungerer), få den innkodet og koble den (via en forsterker?) til nye høyttalere/bass.

På forhånd takk for alle tips! Ser ut som folk har peilig på SAAB her inne..... :D

:)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av ottorasmussen N242 » 17 jan 2011, 11:34

Du kan fint fjerne den originale cdspilleren og erstatte den med for eksempel en dvdspiller.
Denne vil passe fint: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Dette har jeg selv gjort i to 9-5'er etterhvert.
Det funker knall! :)
Denne vil gi deg linjeutganger som du kan bruke til å koble på en forsterker.
Om du vil bruke det originale ledningsnettet må du oppgradere til originalstereo med forsterker, as2 eller as3.
Det vil koste masse penger og er generelt vanskeligere enn å installere en ordinær forsterker og nye høyttalere.
Det går ledninger til høyttalere i dørene, så der kan du koble deg innpå.
I hattehyllen er det plass til høyttalere også.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 17 jan 2011, 17:35

Takk! :) Har ikke lyst til å ødelegge de fine linjene i interiøret, vil ikke sette inn noen tilfeldig cd-spiller. Men den dvd-spilleren så fin ut, må den også innkodes på et vis, eller er det bare å sette den rett inn? Hva skal til for å oppgradere til AS2 / AS3? Er det mulig å kode inn en ny cd-spiller (AS2/3, den med kassett :?: ), koble den til en forsterker og legge opp til nye høyttalere? På den måten bevarer man jo det fine SAAB-designet. 8)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 jan 2011, 17:49

En ny "ikkje-SAAB"-spelar treng ikkje kodast inn. Du treng heller ikkje kode ut din gamle om du ikkje har tenkt å bruke den i en annen bil.
På AS2 og AS3 er det forskjellig forsterkar, AS1 har forsterkaren innebygd i headuniten. Skal du bytte til AS2 eller AS3 med OK resultat må du bytte headunit, bytte ut alle eksisterande høgtalarar (ulik impedans), kjøpe en AS2 eller 3 forsterkar og legge opp kabel til dei nye høgtalarane.

Det beste og rimligaste (foruten å kjøpe ei ny AS1 enheit) resultatet i mine auge vil du oppnå med å skifte til en dobbel-DIN-spelar og skift ut høgtalararane. Dette fordrar at du brukar forsterkaren som er integrert i den nye spelaren din. Sjølvsagt kan du oppgradere med en forsterkar osv, alt etter kva du har tekt å legge i dette.
Vil du beholde rattkontrollane må du kjøpe ei boks som gjer dette mulig. Er ikkje sikker på kva som virkar opp mot Kenwooden, men det kan sikkert andre svare på. Sjølv har eg en Pioneer-spelar, der leverar Pioneer adapter som går å bruke.

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 17 jan 2011, 18:13

Det er altså mulig å kjøpe en brukt (det er rimeligere :? ) AS2/3-spiller + forsterker, men da må alle høyttalere skiftes og spilleren må innkodes? (Hvor bør isåfall forsterkeren sitte?) :|

Men det er enklere å kjøpe en "SAAB-fremmed" spiller (som passer til interiøret) og legge opp nye høyttalere til den? Dette virker rimeligere også. :)

Setter pris på flere gode tips! :D

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 jan 2011, 19:26

Det vil ihvertfall ikkje låte heilt bra, all den tid det er forskjellig impedans på høgtalarane i dei forskjellige AS-trinna.
Originalt sit forsterkaren nederst nede på "A-stolpen" på passasjersida. Brettar en tilsides matta vil en få innsyn dit den skal sitte. Ellers må vel også en original forsterkar giftast inn om eg ikkje huskar feil?

Spør du meg får du meir valuta for pengane med å sette inn noko uoriginalt. Einaste fordelen med originalt spør du meg er at en bevarar originallooken.
Er det sedan eller estate du har?
Sjølv har eg plassert forsterkaren i bagasjerommet, under "hattehylla" på min sedan. Der heng den fint, eg har laga ei krybbe og skrua krybba fast i nokre originale gjenga hol som var der.

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 17 jan 2011, 19:41

Jeg har sedan.

En uoriginal spiller kan man altså sette rett inn, uten å innkode den? Har jeg forstått det riktig? :)

Ja, du har rett med tanke på originallooken, men en touch-skjerm vil jo ta seg bra ut, bare fargene passer. :D

Takk igjen for råd! :P

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 jan 2011, 20:11

Ja, en uoriginal går rett inn, uten innkoding.

Sjølv har eg en Pioneer F700BT, med modelltilpassa monteringsrame ser det ikkje so ille ut. Men spelaren er uhorvelig treig i menyane, hadde nok vurdert Kenwood om eg skulle kjøpe att.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av Pål N526 » 17 jan 2011, 22:51

hei D.U.P

Her har du en side med MASSER av info ang ASX anleggene til saab:)

Om du søker litt på forumet, så tror jeg du også treffer på en del tråder ang dette :)

http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 18 jan 2011, 07:45

Dersom man erstatter den originale spilleren med en ny, uoriginal spiller (med innebygd forsterker) og bytter høyttalere, kan man benytte kablene som ligger til høyttalerne, eller er disse for dårlige? Å skifte disse er vel en temmelig gedigen jobb? :?

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 18 jan 2011, 08:28

Jeg tror jeg har funnet en (økonomisk) løsning. Dersom jeg skifter ut den eksisterende spilleren med en ny, uoriginal 2-DIN enhet, kan jeg koble denne opp mot de eksisterende høyttalerne og sette inn to nye (litt bedre) høyttalere bak i hattehylla, samt eventuelt en bass (med egen forsterker :?: ) i bagasjen. (De eksisterende høyttalerne er kanskje ikke av beste klasse, men med to nye bak må det vel fungere? Dette kan også gjennomføres for en rimelig billig penge) Men er fortsatt åpen for forslag :D

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av Andrew N1328 » 18 jan 2011, 16:06

ottorasmussen N242 skrev:Du kan fint fjerne den originale cdspilleren og erstatte den med for eksempel en dvdspiller.
Denne vil passe fint: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Dette har jeg selv gjort i to 9-5'er etterhvert.
Det funker knall! :)
Denne vil gi deg linjeutganger som du kan bruke til å koble på en forsterker.
Om du vil bruke det originale ledningsnettet må du oppgradere til originalstereo med forsterker, as2 eller as3.
Det vil koste masse penger og er generelt vanskeligere enn å installere en ordinær forsterker og nye høyttalere.
Det går ledninger til høyttalere i dørene, så der kan du koble deg innpå.
I hattehyllen er det plass til høyttalere også.
Var dette på biler med AS1 eller AS 2/3 ?
Vurderer å bytte spiller i min, og høyttalere senere(blir for dyrt å ta alt samtidig), og lurer da på om man kan få bra resultat ved bruk av uoriginal spiller mot original AS 2/3 forsterker ?
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av ottorasmussen N242 » 18 jan 2011, 22:29

Nå skal jeg greie ut om et par ting her.
Dette er enkle saker.
Vil du ha ny spiller, kjøp en dobbel din og monter den.
Ferdig. Kontaktene passer og det vil virke med én gang.
Husk at den ledningen som etter bruksanvisningen skal på håndbrekket egentlig kun skal ha jord. :)
Dette gjelder dvdspillere.

Vil du ha nye høyttalere i tillegg kan du legge nye ledninger fra spilleren opp til høyttalerne.
Da får du kjøpt én dertil egnet kontakt hos for eksempel biltema.
Eller det kan brukes en forsterker.

Det går også å oppgradere originalstereoen.
Har du as2 har du samme spilleren som as3 og du vil da trenge én as3 forsterker, litt ledning
Og ni harman kardon høyttalere.
Det er liten tvil om at dette blir dyrt og tidkrevende, men det vil være verdt det.
As3 har kongelyd.
Jeg har selv alt dette liggende og skal i løpet av våren gjennomføre denne oppgraderingen.
I tillegg tenker jeg også å lure inn en titommer eller to i bagasjerommet da ingen av originalanleggene er bra på bass.

Uansett, skal du ikke bytte originalforsterkeren er dette like lett som å koble anlegg i hvilken som helst bil.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 19 jan 2011, 09:19

Mange av 2 DIN-anleggene som er å finne har 4 høyttalerutganger på 50 W. Har det noen betydning om høyttalerne er sterkere, har 2stk 250W høyttalere jeg kunne tenke meg å sette inn i hattehylla. (Kan jeg oppnå grei lyd uten å koble en separat forsterker til spilleren?) :)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av ottorasmussen N242 » 19 jan 2011, 09:27

D.U.P. skrev:Mange av 2 DIN-anleggene som er å finne har 4 høyttalerutganger på 50 W. Har det noen betydning om høyttalerne er sterkere, har 2stk 250W høyttalere jeg kunne tenke meg å sette inn i hattehylla. (Kan jeg oppnå grei lyd uten å koble en separat forsterker til spilleren?) :)
Da må du ha forsterker, ellers vil lyden bli veldig dårlig.
Men det trenger ikke bli veldig dyrt.
Du kan lete på finn.no:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... ATEGORY=90
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Svar