LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av audun-eg N228 » 25 jan 2011, 09:25

D.U.P. skrev:Dersom jeg skal koble til en aktiv sub i bagasjerommet, hvor er det enklest å legge opp ledninger uten å måtte plukke fra hverandre hele interiøret? Trenger sub'en egen ledning til strøm/ev. eget batteri? :o
Ja, den trenger egen strøm for å drive forsterkeren. På 9-5'en har jeg hentet strøm fra sigarettenneruttaket i baksetet. Kabelen legger jeg under matta og under baksetet til bagasjerommet. Jording har jeg koblet under sidepanel i bagasjerommet. Det medfører naturlig nok at det vil ligge noe kabel åpent/synlig, så det kommer jo an på hvor "proft" du vil ha det. Fordelen med å gjøre det slik, er jo at det er veldig enkelt å demontere og fjerne hvis man ønsker det.

Du må jo også ha lydsignal inn på suben. Skifter du spiller, er det vel phono-utgang til sub (sannsynligvis) og da er det jo også et spørsmål hvor man skal føre den kabelen. Jeg har original sub i bagasjerommet så jeg henter signal fra høytallerkabel som ligger bak dit, da min sub har den muligheten for å hente lydsignal fra høyttaler-linje.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av EdHunter N815 » 25 jan 2011, 16:41

Jeg skal ikke dømme noen her, og for all del, det er selvsagt lov å prøve og lære av sine feil. Likevel synes jeg det er viktig å poengtere at om man ikke har noen kunnskap om elektronikk og bilstereo så er det som regel veldig greit å få hjelp av noen som kan litt når dette skal monteres.

Du sparer mye tid og krefter, og resultatet blir som regel en god del bedre også. Ikke minst så kan du føle deg trygg på at oppkoblingen ikke er brannfarlig. Selv om man bare har 12V i en bil er det ikke noe å spøke med, mang en bilbrann har startet i garasjemekket bilstereo...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av audun-eg N228 » 25 jan 2011, 20:52

EdHunter N815 skrev:Jeg skal ikke dømme noen her, og for all del, det er selvsagt lov å prøve og lære av sine feil. Likevel synes jeg det er viktig å poengtere at om man ikke har noen kunnskap om elektronikk og bilstereo så er det som regel veldig greit å få hjelp av noen som kan litt når dette skal monteres.

Du sparer mye tid og krefter, og resultatet blir som regel en god del bedre også. Ikke minst så kan du føle deg trygg på at oppkoblingen ikke er brannfarlig. Selv om man bare har 12V i en bil er det ikke noe å spøke med, mang en bilbrann har startet i garasjemekket bilstereo...
Regner med det er meg du sikter til, og du har nok rett ifht. at det jeg har gjort kan være litt jalla, så hvis man vil være på den sikre siden, er det beste å hente strøm fra batteriet (som beskrevet i instruksjonen til den evt. suben du kjøper), legge kabler der de skal være osv.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av EdHunter N815 » 25 jan 2011, 22:35

audun-eg N228 skrev:Regner med det er meg du sikter til, og du har nok rett ifht. at det jeg har gjort kan være litt jalla, så hvis man vil være på den sikre siden, er det beste å hente strøm fra batteriet (som beskrevet i instruksjonen til den evt. suben du kjøper), legge kabler der de skal være osv.
Det var egentlig ment som et generelt råd til trådstarter og andre som måtte lese tråden, men når du er inne på det så er det nok ikke noen idèell løsning du har valgt. Å koble seg inn på eksisterende kretser i ledningsnettet kan være risikabelt, i og med at hver enkelt krets er dimensjonert for et bestemt formål. Nå er vel ikke sigarettenneren det verste valget da, siden den kretsen ikke benyttes til noe annet med mindre man plugger i noe. Jeg har sett eksempler på folk som har hentet strøm til forsterker fra de rareste steder, for eksempel baklykter og bensinpumpe...

Uansett er det bare en riktig måte å hente strøm til en forsterker, og det er plusskabel rett fra batteriet med passende sikring både ved batteri og rett før forsterkeren. Jord henter man fra nærmeste jordpunkt i karosseriet. Man må regne ut hvilken diameter man trenger på kabelen, hvor store sikringene skal være, og ikke minst må man plassere plusskabelen slik at den ikke blir utsatt for slitasje eller kan bli skadet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av ottorasmussen N242 » 25 jan 2011, 22:43

Her finnes det tabeller på det meste.
Bla. ledningstykkelse.
Det er også monteringsanvisninger og gode råd.
http://bilradiospes.no/index.php?aID=10&ids=artID
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av audun-eg N228 » 25 jan 2011, 22:55

EdHunter N815 skrev:
audun-eg N228 skrev:Regner med det er meg du sikter til, og du har nok rett ifht. at det jeg har gjort kan være litt jalla, så hvis man vil være på den sikre siden, er det beste å hente strøm fra batteriet (som beskrevet i instruksjonen til den evt. suben du kjøper), legge kabler der de skal være osv.
Det var egentlig ment som et generelt råd til trådstarter og andre som måtte lese tråden, men når du er inne på det så er det nok ikke noen idèell løsning du har valgt. Å koble seg inn på eksisterende kretser i ledningsnettet kan være risikabelt, i og med at hver enkelt krets er dimensjonert for et bestemt formål. Nå er vel ikke sigarettenneren det verste valget da, siden den kretsen ikke benyttes til noe annet med mindre man plugger i noe. Jeg har sett eksempler på folk som har hentet strøm til forsterker fra de rareste steder, for eksempel baklykter og bensinpumpe...

Uansett er det bare en riktig måte å hente strøm til en forsterker, og det er plusskabel rett fra batteriet med passende sikring både ved batteri og rett før forsterkeren. Jord henter man fra nærmeste jordpunkt i karosseriet. Man må regne ut hvilken diameter man trenger på kabelen, hvor store sikringene skal være, og ikke minst må man plassere plusskabelen slik at den ikke blir utsatt for slitasje eller kan bli skadet.
Til mitt noe tvilsomme forsvar bruker jeg de medfølgende kablene med sikringer, jord er hentet fra et punkt i karosseriet nær der suben står. Er likevel klar over at dette ikke er helt etter boka. :wink:

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av Andrew N1328 » 27 jan 2011, 16:00

audun-eg N228 skrev: Til mitt noe tvilsomme forsvar bruker jeg de medfølgende kablene med sikringer, jord er hentet fra et punkt i karosseriet nær der suben står. Er likevel klar over at dette ikke er helt etter boka. :wink:
Når vi er inne på dette uansett: Medfølgene kabling til forsterkere(gjelder også 1000-metringer) er ofte alt for små i forhold til hva som burde være, man må huske at ved 12V så blir det store spenningstap på korte avstander og det lønner seg ofte å gå opp et hakk. Det som skjer ved for små kabler er at spenningen under belastning blir veldig lav, f.eks. så brukte en kompis av meg medfølgende kabler til forsterker, ved batteri hadde vi 14.2V og ved forsterker(under drift på høyt volum) hadde vi 11-12V. Idéelt sett skal de være lik, men noe avvik går bra.

Selv bruker jeg formelen fra elektro-verden(siden jeg er elektriker :p ):
Finn ut strømforbruket til forsterker slik: I = P / U
I=Strøm/Ampere, P=Effekt/Watt, U=Spenning/Volt
I mitt tilfelle har jeg 500W RMS forsterker, og normalt 14V: 500W / 14V = 35,71A

Ut i fra dette velger jeg 10mm2 kabel(tåler ca 40A), men så må jeg sjekke spenningsfallet:
Ufall = (L x 0,0178 x I) / A
L=Totale lengden på kretsen(fra batteri + jording), i bilen min blir det 6m(5m fra batteri plusspol + 1m jording/minus)
I=Strøm/Ampere
A=Areal/mm2
0,0178=Rho, formel for kobber, Ohm per mm2 per meter.
I min bil blir regnestykket slik: (6m x 0,0178 x 35,71A) / 10mm2 = 0,38 V

Spenningsfall under 1V er å foretrekke og her kan man se at det går bra.
Vet det finnes lister som beskriver størrelse på kabel(AWG) i forhold til effekt på forsterker, men tenkte det kunne være kjekt å vite litt om hvordan man regner seg fram selv.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av audun-eg N228 » 27 jan 2011, 16:32

Jeg skjønner teorien bak her, men velger altså å stole på at produsentene lager produkter som holder mål og som er ment for bruk. Vil også påpeke at det her ikke er snakk om monsteranlegg, men en aktiv Pioneer subkasse i tillegg til standard AS3 anlegg. Subben har fungert helt fint uten noe som helst tull i snart ti år, men med elektronikk vet man jo aldri når det går galt og hva som evt. gjør at det går galt. Vel man kjører tross alt ofte 100km/t og mer på 6m. bred vei med møtende trafikk. Noen sjanser må man ta her i livet! :D

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av Andrew N1328 » 27 jan 2011, 17:09

audun-eg N228 skrev:Jeg skjønner teorien bak her, men velger altså å stole på at produsentene lager produkter som holder mål og som er ment for bruk. Vil også påpeke at det her ikke er snakk om monsteranlegg, men en aktiv Pioneer subkasse i tillegg til standard AS3 anlegg. Subben har fungert helt fint uten noe som helst tull i snart ti år, men med elektronikk vet man jo aldri når det går galt og hva som evt. gjør at det går galt. Vel man kjører tross alt ofte 100km/t og mer på 6m. bred vei med møtende trafikk. Noen sjanser må man ta her i livet! :D
Jo, skjønner at du tenker dit, men du kan faktisk ikke stole på alle produsentene når det gjelder kabeldimensjon ;)

Men Pioneer ville jeg også stolt på, sånn sett.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 07 feb 2011, 07:45

Dersom jeg får kjøpt en brukt original spiller, må den være avkodet før jeg kan kode den inn i min? Er det noen enklere måte å innstallere den på? :o

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av ottorasmussen N242 » 07 feb 2011, 10:07

D.U.P. skrev:Dersom jeg får kjøpt en brukt original spiller, må den være avkodet før jeg kan kode den inn i min? Er det noen enklere måte å innstallere den på? :o
Jeg har den gamle as2/3-spilleren fra min 2003 9-5 liggende.
Den kan jeg selge. :)
Om noen timer kan jeg ha det avklart om den må giftes ut for å kunne monteres i en annen bil.
I såfall kan jeg få det gjort i løpet av uken.
Om ikke utgifting trengs kan den selges når som helst. :)

Uansett om den må giftes ut eller ikke, må den giftes inn i din bil.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 07 feb 2011, 14:04

ottorasmussen N242 skrev:
D.U.P. skrev:Dersom jeg får kjøpt en brukt original spiller, må den være avkodet før jeg kan kode den inn i min? Er det noen enklere måte å innstallere den på? :o
Jeg har den gamle as2/3-spilleren fra min 2003 9-5 liggende.
Den kan jeg selge. :)
Om noen timer kan jeg ha det avklart om den må giftes ut for å kunne monteres i en annen bil.
I såfall kan jeg få det gjort i løpet av uken.
Om ikke utgifting trengs kan den selges når som helst. :)

Uansett om den må giftes ut eller ikke, må den giftes inn i din bil.
Jeg har as1-anlegg, men flott om du kan finne ut om den må skilles før den kan giftes inn i en ny bil. :D

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av Tor N12 » 07 feb 2011, 14:08

Orginalradioene må giftes ut før de kan benyttes i en annen bil.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av ottorasmussen N242 » 07 feb 2011, 14:44

Da har vi fått på det rene at spilleren må giftes ut først.
Det fikser jeg i løpet av uken.
Men om du skal ha den må du på verksted for å gifte den inn igjen, som sagt.
Er du interessert i den?
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

D.U.P.
Innlegg: 19
Registrert: 17 jan 2011, 07:55

Re: LYDANLEGG SAAB 9-5 2000

Legg inn av D.U.P. » 08 feb 2011, 08:42

ottorasmussen N242 skrev:Da har vi fått på det rene at spilleren må giftes ut først.
Det fikser jeg i løpet av uken.
Men om du skal ha den må du på verksted for å gifte den inn igjen, som sagt.
Er du interessert i den?
Jeg har en as1-spiller (den med kun cd og radio og innebygd forsterker). As2-spillerne har vel separat forsterker og kassett? Jeg er først og fremst på utkikk etter en spiller som er lik den jeg har. :)

Svar