Litt irriterende da klima anlegget alltid tror det er +50°C ute og guffer på med det som er av kjøling og vifter med resirkulering av luft hver gang jeg starter bilen.
Jge veit hvor sensoren er plassert og har vært ute med den for å sjekke kontakt og kabling uten at det hjalp. Spørsmålet er om det er flere steder jeg bør sjekke enn akkurat hvor selve sensoren sitter (sikringer, andre koblinger etc.)?
Er det noen måte å teste om selve sensoren er ødelagt på, ser for meg at det kanskje burde være mulig å f.eks måle endret motstandsverdi hvis man freser på med hårføneren og måler kontaktene på sensoren?
Utvendig temperaturmåler viser konstant +50°C (Saab 93)
Moderator: Moderatorer
Re: Utvendig temperaturmåler viser konstant +50°C (Saab 93)
Tror den sensoren har lavere motstand jo høyere temperatur (ntc 10kohm?).
Hvis du kobler den fra og måler med et multimeter, så skal motstanden forandre seg i sensoren hvis du bruker en hårføner (-) eller isbit/kjølespray (+) på den.
Hvis du kobler den fra og måler med et multimeter, så skal motstanden forandre seg i sensoren hvis du bruker en hårføner (-) eller isbit/kjølespray (+) på den.
Re: Utvendig temperaturmåler viser konstant +50°C (Saab 93)
Bytt sensoren. Byttes uten å demontere så mye.. junaj hadde samme feil...
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: Utvendig temperaturmåler viser konstant +50°C (Saab 93)
Ser ingen grunn til å bytte sensoren hvis den faktisk er i orden. Hvis du mener at han som hadde samme problem så viste den også en konstant temperatur hele tiden så er jeg enig i at det kan være en god pekepinn.
Skal ta den ut og måle med multimeter og hårføner. Viser det seg at den gir utslag må feilen ligge et annet sted.
Skal ta den ut og måle med multimeter og hårføner. Viser det seg at den gir utslag må feilen ligge et annet sted.
Re: Utvendig temperaturmåler viser konstant +50°C (Saab 93)
Den ser jeg også, du får måle og se om det er no endring.bas skrev:Ser ingen grunn til å bytte sensoren hvis den faktisk er i orden. Hvis du mener at han som hadde samme problem så viste den også en konstant temperatur hele tiden så er jeg enig i at det kan være en god pekepinn.
Skal ta den ut og måle med multimeter og hårføner. Viser det seg at den gir utslag må feilen ligge et annet sted.
Selv om den endrer seg, så kan det være den er utenfor "range".
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Birger N372
- 1,5 bar
- Innlegg: 360
- Registrert: 30 nov 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N372
- Navn: Birger
- Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
- Sted: Grimstad
Re: Utvendig temperaturmåler viser konstant +50°C (Saab 93)
Kan være et alternativ å kjøpe bare selve sensoren fra ELFA.se eller noe sånt hvis den er veldig dyr originalt og du kan lodde litt. Jeg kjøpte en til en 1991 230E på nettet for en 50-lapp mens sensor med kabel koster 1200 hos Mercedes 

Re: Utvendig temperaturmåler viser konstant +50°C (Saab 93)
Er det noen som veit hvilken motstandsverdi man kan forvente (et plott eller tabell med temperatur mot motstandsverdi hadde vært toppen)? Med multimeter målte jeg rundt 1800-1900 Ohm ved utetemperatur som ligger på mellom 15-20°C, og med hårføner sank verdien ganske så jevnt og raskt (prøvde ikke lenger enn ned til 1300-1400 Ohm, aner ikke temperatur).
Det som også var litt rart er at nå etter jeg gjorde dette så viser den 38°C på displayet i bilen, og ikke 50°C lenger.
EDIT: Kom på, tror jeg skal prøve å få tak i en variabel motstand (1k-10k??) og koble til i stedenfor sensoren og lese av displayet mens jeg justerer. Da skal jo temperaturen endre seg i hvertfall.
Det som også var litt rart er at nå etter jeg gjorde dette så viser den 38°C på displayet i bilen, og ikke 50°C lenger.
EDIT: Kom på, tror jeg skal prøve å få tak i en variabel motstand (1k-10k??) og koble til i stedenfor sensoren og lese av displayet mens jeg justerer. Da skal jo temperaturen endre seg i hvertfall.
Re: Utvendig temperaturmåler viser konstant +50°C (Saab 93)
Hei.
Regner med du ikke trenger verdiene under 0°. Det mates 5v over sensoren via en 10k motstand.
Spenninga er linær med temperaturen.
0° = 27,67 kohm / 3.10v
10° = 9.951 kohm / 2.49v
20° = 5.246 kohm / 1.72v
30° = 4.028 kohm / 1.43v
40° = 2.663 kohm / 1.05v
50° = 1.801 kohm / 0.76v
/ Pål
Regner med du ikke trenger verdiene under 0°. Det mates 5v over sensoren via en 10k motstand.
Spenninga er linær med temperaturen.
0° = 27,67 kohm / 3.10v
10° = 9.951 kohm / 2.49v
20° = 5.246 kohm / 1.72v
30° = 4.028 kohm / 1.43v
40° = 2.663 kohm / 1.05v
50° = 1.801 kohm / 0.76v
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]