Da er orginal Saab/Pioneer høyttalere i dashbordet plukket ut og erstattet med Polk DB-351.
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736 Passet akkurat inn og jeg klarte såvidt å få plass til dem under gitteret uten å modifisere noe. Laget forøvrig kabeloverganger slik at det ikke var behov for å klippe i bilens kabling.
Resultatet ble langt mere luft i diskant, bedre definert mellomtone, samt mer punch i nedre mellomtone/øvre bass. Generellt ble lyden mer distinkt, bedre oppløst og nyanser kom langt bedre frem. Mere hi fi kort og godt.
Trinn 2 vil bli å bytte ut høyttalerene i sidedørene. Siden erfaringene med Polk ble såpass bra, ser jeg ikke noen grunn til å velge noe annet enn en høyttaler i samme serie, og da er det sannsynligvis et par Polk DB-651 som går inn i dørene sammen med en god andel dempematriale for å gi dem best arbeidsforhold.
Når trinn 1 og 2 er på plass forventer jeg en markant forbedring av orginallyden fra mellombass og opp til diskant.
Trinn 3 er jeg mer usikker på. Her burde bass bli prioritert. Imidlertid har jeg jo lest meg til at det ikke er bare bare å begynne å hente frem lavnivåsignaler til sub, så her er jeg åpen for forslag om hva som kan gjøres. En aktiv sub av mindre type i hjulbrønnen virker mest fristende. Om denne ikke er for kraftig, kan den kanskje hente strøm fra 12V uttaket i bagasjerommet? Her må nevnes at jeg ønsker meg bass som et fundament under den eksisterende lyden, og ikke som hovedingrediens. Derfor prioriteres basskvalitet i moderat mengde heller enn kvantitet.
Trinn 4 (skjer kanskje aldri)
Høyttalerene i bakluken tilfører ikke veldig mye til det totale lydbildet, men kan evt byttes i samme elementer som jeg har satt i dashbordet. Jeg forutsetter da at det er 3,5" enheter her også. Har ikke sjekket dette enda.
Senterhøyttaleren på dashbordet er vel mer eller mindre unyttig, er det allikevel mulig å tenke seg at den kan byttes med en 4" enhet som kun jobber i øvre bassområdet for bedre definisjon her? God eller dårlig ide? Aner ikke, men kan prøves ut til slutt.
Vellykket lydoppgradering trinn 1. Saab 9-3 2009 SC
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Re: Vellykket lydoppgradering trinn 1. Saab 9-3 2009 SC
Det enkleste du kan gjøre er å kjøpe deg en ny spiller å bruke forsterker på denne. Du må da trekke kabel fra bat + til der forsterkeren er montert.en minus kabel til jord. samt å legge rca ledninger fra spiller. Med forsterker skal du kunne få enda mere detaljrik lyd i fra annlegget.
. Men på en annen side koster dette en del 

-
- Medlemsnummer: N2299
- Bil: Saab 9-3 1,9Tid 2009 Vector
- Sted: Kolsås
Re: Vellykket lydoppgradering trinn 1. Saab 9-3 2009 SC
Det hadde klart vært det mest spennede, men ønsker egentlig ikke å gjøre inngrep i det orginale anlegget. Dyrt og mye demontering og montering med de feil som kan oppstå da. Ble såpass mye bedre med det nye høyttalersettet at jeg avventer til dørhøyttalererne er byttet ut. Får se hvordan det låter da og ta vurderingen etter det.pag skrev:Det enkleste du kan gjøre er å kjøpe deg en ny spiller å bruke forsterker på denne. Du må da trekke kabel fra bat + til der forsterkeren er montert.en minus kabel til jord. samt å legge rca ledninger fra spiller. Med forsterker skal du kunne få enda mere detaljrik lyd i fra annlegget.. Men på en annen side koster dette en del