Tåkelys 9-5 - erstatte H1-pære med noe annet??

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Tåkelys 9-5 - erstatte H1-pære med noe annet??

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 04 jan 2012, 10:42

Enn 2 mener du? Sant det :wink: Men det er lov og kjøre med tåkelys og parklys midt på natten om det er nedsatt sikt da dette er hjelpelys som kan brukes under vanskelige forhold og ikke bare om dagen sammen med parklys som du sa. Det er og lov og bruke de sammen med fjernlys, om det har noe for seg er noe annet..

Så syns ikke det er noe galt med den norske loven, den tillater oss og bruke lysene til det de er ment til og straffer de som bruker de feil. :wink:


Og dere som har Xenon i grøftelysne :
kurve- og tåkelys, en type hjelpelys) på bil eller ombord i fartøyer, er gule lys som utnytter det faktum at vann reflekterer blått lys. Når lyset ikke inneholder blått vil ikke vannet i tåken kunne reflektere det. Gult er komplementærfargen til blått og gir dermed tåkelyseffekt uten refleksjon av lyset. Blå lys har motsatt den sterkeste reflekseffekten - når xenonlys tennes sees den lille fuktigheten som er i luften tydelig, og det ser ut som om det er dis rett over vegbanen
Gult er altså tingen i tåkelysene... :D Mer her : http://no.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5kelys
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
To-Takt-Trond
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 168
Registrert: 27 des 2010, 15:17
Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i

Re: Tåkelys 9-5 - erstatte H1-pære med noe annet??

Legg inn av To-Takt-Trond » 04 jan 2012, 14:32

Hvis du ikke vil tro på meg så er det greit... skjønner ikke helt hvordan man kan tolke loven annerledes... Det er lov med tåkelys/kurvelys sammen med park/markeringslys, om dagen... Da det er mørkt skal det brukes nærlys som lyser minst x antall meter fremover... ekstralys, der er det lov med kun to stykker, ikke en, tre eller fire... Man kan lovlig ha xenon i ekstralys så lenge glassene er godkjente for det...
Konklusjon! Lov med 2 lys som lyser fremover som kjørelys, sammen med 2 markeringslys... IKKE lov med både hovedlykter og tåkelys.
Dette er bare det loven sier! Tror ***** bruker litt skjønn og... hvis det er snøføyke så er det godt med noe gult lys på bakken... evt gule kjørebriller ;)
dagens vits, BMW på vinterføre!

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Tåkelys 9-5 - erstatte H1-pære med noe annet??

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 04 jan 2012, 17:49

Hehe nå ler jeg litt... :mrgreen:

Du har helt rett, det er ikke lov og nytte tåklys som kjørelys sammen med parklys når det er mørkt.

MEN

Det er lov og bruke tåkelysene til det de er tiltenkt uahengig om det er mørkt eller lyst ute om det er nedsatt sikt i form av tåke snø etc. Da bruker du de ikke som kjørelys i den forstand men som hjelpelys.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
To-Takt-Trond
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 168
Registrert: 27 des 2010, 15:17
Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i

Re: Tåkelys 9-5 - erstatte H1-pære med noe annet??

Legg inn av To-Takt-Trond » 04 jan 2012, 20:08

høyre du itj ka e sei?
ifølge LOVEN er det ikke lov :P der står det svart på hvitt at det ikke er lov :)
men blir du stoppa i rufsevær så tror jeg politi/statens vegvesen bruker litt skjønn :lol:
dagens vits, BMW på vinterføre!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Tåkelys 9-5 - erstatte H1-pære med noe annet??

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 jan 2012, 20:28

Trafikreglane §15.5 seier flg. om lysbruk:
§ 15. Bruk av lys Nr 5 . Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

Ergo skal en bruke grøftelysa er det KUN iforbindelse med parklys.
Dei som har køyrt bil i vêr med dårlieg sikt veit at når det er virkelig tett skodde eller mykje snøv i lufta lønner det seg å slå av nærlyset. For dei av dokke som ikkje har vore i slikt føre so vil dokke nok forstå kva som er meint når en kjem i ein slik føresituasjon. Grøftelysa skal IKKJE brukast med det same det er eit snev av dis i lufta...

Brukeravatar
To-Takt-Trond
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 168
Registrert: 27 des 2010, 15:17
Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i

Re: Tåkelys 9-5 - erstatte H1-pære med noe annet??

Legg inn av To-Takt-Trond » 04 jan 2012, 20:52

Hjelle, N6 skrev:Trafikreglane §15.5 seier flg. om lysbruk:
§ 15. Bruk av lys Nr 5 . Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

Ergo skal en bruke grøftelysa er det KUN iforbindelse med parklys.
Dei som har køyrt bil i vêr med dårlieg sikt veit at når det er virkelig tett skodde eller mykje snøv i lufta lønner det seg å slå av nærlyset. For dei av dokke som ikkje har vore i slikt føre so vil dokke nok forstå kva som er meint når en kjem i ein slik føresituasjon. Grøftelysa skal IKKJE brukast med det same det er eit snev av dis i lufta...
takk takk Hjelle! =D>
dagens vits, BMW på vinterføre!

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Tåkelys 9-5 - erstatte H1-pære med noe annet??

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 04 jan 2012, 22:10

Har jo ikke sagt det er i kombinasjon med nærlys, er helt klar over at tåke og nærlys ikke er lov.

Men om det er mørkt og tåke så er det vel lov og kjøre med PARK og tåkelys som hjelle sier?
Dei som har køyrt bil i vêr med dårlieg sikt veit at når det er virkelig tett skodde eller mykje snøv i lufta lønner det seg å slå av nærlyset. For dei av dokke som ikkje har vore i slikt føre so vil dokke nok forstå kva som er meint når en kjem i ein slik føresituasjon. Grøftelysa skal IKKJE brukast med det same det er eit snev av dis i lufta...
Akkurat det jeg mener, er ikke det lov når det er mørkt ? Har vært sånn mange ganger når jeg har kjørt over strynefjell vinterstid og da er det park, tåkelys og LAV fart som gjelder...
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
To-Takt-Trond
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 168
Registrert: 27 des 2010, 15:17
Bil: Saab 9-3, 1999. 2,0i

Re: Tåkelys 9-5 - erstatte H1-pære med noe annet??

Legg inn av To-Takt-Trond » 04 jan 2012, 22:56

Eneste bilen jeg kommer på i farta som har spredere/grøftelys som faktisk lyser opp litt,er mercedes w124! Men ennå der på noen modeller så er det koblet opp slik at hovedlysa skrur seg av når man vrir om til sprederene :)
På min så har jeg xenon med lyktesenk slik at man blir kvitt mesteparten av stikkstrålene... fremdeles ulovlig :P
dagens vits, BMW på vinterføre!

Brukeravatar
Sigge N1999
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 04 mar 2010, 17:02
Medlemsnummer: N1999
Navn: Sigurd Lenes
Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
Sted: Emmerød

Re: Tåkelys 9-5 - erstatte H1-pære med noe annet??

Legg inn av Sigge N1999 » 05 jan 2012, 00:09

Jeg har LED i tåkelysene. Jeg kjøpte mine på e-bay. For å få dem til å fungere måtte jeg bytte om ledningene. Det er viktig å merke seg at størrelsen på pærene varierer stort, så alle passer ikke selv om det er H1. De jeg kjøpte først lyste dårlig, det var slike med mange små dioder. Det jeg har nå er en moddet t10 pære (loddet på H1 sokkel), da jeg fant noen kraftige 5w LED t10 på ebay (fant ikke 5w H1). Lyser faktis gangske bra for å være led.
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Tåkelys 9-5 - erstatte H1-pære med noe annet??

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 05 jan 2012, 00:40

Lyktesenk?? :P

Jeg og prøvde LED i min 9-3 men der var ikke sikkelig plass i tåkelysa + at det blei et sånt blink i lyktene hele tiden når bilen var av. Men led må vel være det beste alternativet til xenon i tåkelys. Selv om de ikke lyser noe særlig er det vel mest for show :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

jankj
Innlegg: 28
Registrert: 01 feb 2007, 20:08
Sted: trondheim

Re: Tåkelys 9-5 - erstatte H1-pære med noe annet??

Legg inn av jankj » 05 jan 2012, 01:28

To-Takt-Trond skrev:hehe... trodde de fleste med litt mellom øra visste at det ikke var lov jeg :P
"det står at man ikke skal ha mer enn lys som er rettet fremover av ganger. Disse skal lyse enter gult eller hvitt."
Det er lov å bruke tåkelys når man IKKE bruker de vanlige hovedlysene. Du kan kjøre med tåkelys + parkeringslys/skiltlys. Eller du kan kjøre med vanlige hovedlykter + p-lys/skiltlys. That's it - enten-eller. Natt eller dag spiller ingen rolle.

Jeg har kun skrudd på mine tåkelys 2-3 ganger eller så, i rimelig tett tåke og snøføyk. Synes siktbildet ble betraktelig dårligere enn med hovedlysene, og skrudde tilbake rimelig kjapt. Skal likevel ikke avvise at tåkelys kan funke når det er enda tettere tåke, eller hvis du lar øya få litt mere tilvenning enn jeg gadd dengang jeg prøvde.

Denne wikipediaartikellen oppsummerer det greit. http://no.wikipedia.org/wiki/T%C3%A5kelys

Ellers takk for tipset om gule pærer, kan godt hende jeg prøver det en dag. Noen tips om hvor jeg får tak i slike i Trondheim?

Svar