Tungstartet bil
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Tungstartet bil
Gjelder signaturSaaben.
For å gjøre det enkelt har jeg filmet oppstart av bil.
Beklager søppelkvalitet, men dere får uansett en pekepinn.
Pipelyden før og etter er ryggesensor.
Mer info:
Batteriet er nytt (1 år), og ble byttet da jeg trodde det var det som forårsaket problemene.
Har vært slik siden jeg fikk bilen, men den har liksom alltid fyrt opp etter 1.3 til 1.7 sekunder.
Den drar nesten like tungt på sommeren, og bruker da 1.3 sekunder på å fyre. Her er det vel 3.1 sekunder.
Nå har det blitt ekstremt. Kjører nå på ca. E30, men det er ingen forskjell på det, BF95 eller BF98.
I det siste nå så blir jeg av og til redd for at den ikke skal klare å starte, grunnet det går så innmari tregt. Ved -11 grader og overnatta-parkering, så var jeg skeptisk
Så, hva er galt? Er det startmotoren?
For å gjøre det enkelt har jeg filmet oppstart av bil.
Beklager søppelkvalitet, men dere får uansett en pekepinn.
Pipelyden før og etter er ryggesensor.
Mer info:
Batteriet er nytt (1 år), og ble byttet da jeg trodde det var det som forårsaket problemene.
Har vært slik siden jeg fikk bilen, men den har liksom alltid fyrt opp etter 1.3 til 1.7 sekunder.
Den drar nesten like tungt på sommeren, og bruker da 1.3 sekunder på å fyre. Her er det vel 3.1 sekunder.
Nå har det blitt ekstremt. Kjører nå på ca. E30, men det er ingen forskjell på det, BF95 eller BF98.
I det siste nå så blir jeg av og til redd for at den ikke skal klare å starte, grunnet det går så innmari tregt. Ved -11 grader og overnatta-parkering, så var jeg skeptisk
Så, hva er galt? Er det startmotoren?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Tungstartet bil
Det skal vel ikke blinke sånn i SID når starteren går! Kanskje det er lite strøm på batteriet eller dårlig kontakt på batteripoler. Har du målt spenningen på batteriet?
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Re: Tungstartet bil
Sjekk jord mellom motor og karosseriet. Skal være 2 kabler. En på enden av kassa og en på motorfestet på kassa.
Sjekk at polene er rene og pene.
Enkel måte å se om det er dårlig jord(i praksis) er å jorde motor og kaross med en startkabel.
Det skal IKKE blinke i sid ved start ALT for lav spenning..
/ Pål
Sjekk at polene er rene og pene.
Enkel måte å se om det er dårlig jord(i praksis) er å jorde motor og kaross med en startkabel.
Det skal IKKE blinke i sid ved start ALT for lav spenning..
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Tungstartet bil
Spenningen er nok fin den, og måler kortsluttning på multimeteret mellom toppen og minuspolen.
Altså, dere hører at startmotoren drar VEEELDIG tungt?
Jeg tenker den drar så tungt at spenningsfallet blir så stort at det blinker i SIDen.
Det blinker ikke i SIDen om motoren er varm eller det er sommer ute.
Altså, dere hører at startmotoren drar VEEELDIG tungt?
Jeg tenker den drar så tungt at spenningsfallet blir så stort at det blinker i SIDen.
Det blinker ikke i SIDen om motoren er varm eller det er sommer ute.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Tungstartet bil
Nytter ikke måle med multimeter når det kommer til kontakt mellom kaross/motor og minus på batteriet.. selv om du ohmer motstanden til null så kan det være en helt annen verdi ved faktisk startforsøk, feks om det er kontakt noe som det er siden starteren i det hele tatt går, mn veldig dårlig kontakt.. har forøvrig ikke heeeelt troen på dårlig kontakt der for selv med dårlig kontakt så skal ikke starteren dra ned spenningen så mye at det vlinker i SID. Men for all del prøv som Pål sier å sett en startkabel mellom for å forsikre deg.. så kjøper du batterivaselin og så pusser du opp polene.. er bare sunt uansett:-)
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Tungstartet bil
Bilen din har jo vært plukket i molekyler den gangen det ble tatt karosseribytte på den så jeg tipper som de andre her på dårlig jording
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Tungstartet bil
Men da tar jeg en seanse med feilsøking på nettopp dette i overimorgen.
Så i grove trekk, setter jeg f.eks. ene delen av startkablene på minuspolen på batteriet, og andre siden riper jeg godt inn i godset på toppen f.eks. ?
Så vil jeg merke det med en gang..?
Så i grove trekk, setter jeg f.eks. ene delen av startkablene på minuspolen på batteriet, og andre siden riper jeg godt inn i godset på toppen f.eks. ?
Så vil jeg merke det med en gang..?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Tungstartet bil
Bruk løftekroken på motorsida, så slipper du ripe.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Tungstartet bil
Var den jeg mente, men fant ikke ordet for denBørre N17 skrev:Bruk løftekroken på motorsida, så slipper du ripe.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero