Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 29 mar 2012, 19:22
Hjelle, N6 skrev:Om det er eit skuleprosjekt er det vel eit poeng i å feilsøke ordentlig istaden for å berre bytte ut deler?
jeg fikk vite med han jeg kjøpte bilen med at det mest sannsynlig var en "løs kontakt" under dashen, jeg skrudde da opp og sjekket ledningene, da jeg ikke fant noen feil der bestemte jeg meg for å høre her med erfarne saab-eiere hva som muligens kunne vere feilen

har desverre som fattig student ikke råd til å med bilen på ett verksted å få den diagnotisert der så tenkte jeg at med infoen jeg får her selv kunne prøve å fikse bilen

-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 29 mar 2012, 19:26
Har nå vert ute og atter en gang prøvd å få start. låste og låste opp igjen med kontrollen før jeg satt meg inn i bilen, vrei tenningen og hørte noen små "klikkelyder", og hørtest ut som bilen ikke fikk nok strøm :s målte batteriet før startførsøket på 13V, etter var det nede i 11.9V :s
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 29 mar 2012, 21:19
R09 skrev:Har nå vert ute og atter en gang prøvd å få start. låste og låste opp igjen med kontrollen før jeg satt meg inn i bilen, vrei tenningen og hørte noen små "klikkelyder", og hørtest ut som bilen ikke fikk nok strøm :s målte batteriet før startførsøket på 13V, etter var det nede i 11.9V :s
Det høres ut som et klassisk tilfelle av dødt batteri. Et skarve startforsøk uten innslag skal definitivt ikke gi et spenningsfall på 1,1V.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 30 mar 2012, 20:47
EdHunter N815 skrev:R09 skrev:Har nå vert ute og atter en gang prøvd å få start. låste og låste opp igjen med kontrollen før jeg satt meg inn i bilen, vrei tenningen og hørte noen små "klikkelyder", og hørtest ut som bilen ikke fikk nok strøm :s målte batteriet før startførsøket på 13V, etter var det nede i 11.9V :s
Det høres ut som et klassisk tilfelle av dødt batteri. Et skarve startforsøk uten innslag skal definitivt ikke gi et spenningsfall på 1,1V.
jaa, synst det var noe merkelig med det selv :s Klaget på batteriet etter første gangen jeg fikk problem med det og de mente de var helt normalt og at jeg bare måtte lade det, har ikke funket siden, kjøpte det i starten av februar, problemene oppsto vell rundt slutten og jeg har fortsatt kvittering og sånt. tviler på de gir etter og gir meg ett nytt ett, men er jo verdt ett forsøk

-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 30 mar 2012, 21:59
Er nok du som har ødelagt batteriet selv, du sa jo selv at du hadde målt 0v på det... Mange feilstarter gang på gang og ingen ladding er ikke batteriet laget for.

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 31 mar 2012, 00:40
Aleks-ander_N948 skrev:Er nok du som har ødelagt batteriet selv, du sa jo selv at du hadde målt 0v på det... Mange feilstarter gang på gang og ingen ladding er ikke batteriet laget for.

Batteriet funket helt fint, og målt over 12V helt til jeg reiste vekk ett par dager, da jeg kom hjem igjen var det dødt. så med mindre jeg har noen superkreft jeg selv ikke vet om så er det nok ikke noe spessielt jeg kan ha gjort. og dessuten så startet bilen regelmessig før dette og batteriet fikk da laddet

-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 31 mar 2012, 00:42
Du får prøve å få tatt en slik "stresstest" på batteriet, veit fleire verksted og batteriforhandlarar har slike. Kanskje skulen også har?
-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 31 mar 2012, 10:19
Hjelle, N6 skrev:Du får prøve å få tatt en slik "stresstest" på batteriet, veit fleire verksted og batteriforhandlarar har slike. Kanskje skulen også har?
ja, jeg kan ta å høre med en av bilmekk lærerene etter påsken

-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 01 apr 2012, 08:08
R09 skrev:Aleks-ander_N948 skrev:Er nok du som har ødelagt batteriet selv, du sa jo selv at du hadde målt 0v på det... Mange feilstarter gang på gang og ingen ladding er ikke batteriet laget for.

Batteriet funket helt fint, og målt over 12V helt til jeg reiste vekk ett par dager, da jeg kom hjem igjen var det dødt. så med mindre jeg har noen superkreft jeg selv ikke vet om så er det nok ikke noe spessielt jeg kan ha gjort. og dessuten så startet bilen regelmessig før dette og batteriet fikk da laddet

Ja du eller bilen what ever

Når et bateri står med 0V over lengre tid har det nok fått seg en knekk og vil aldri bli helt det samme igjen, ikke vist å klage på det da liksom... Selfølgelig fikk det laddet før når bilen startet men nå får du vel ikke start på den lenger pga tekniske problem og har ikke fått laddet det i det siste etter en del feilstarter osv osv?
Hvorfor batteriet ditt plutselig var tomt bør du finne ut av, kan jo være en del av feilen til at den ikke starter...
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 03 apr 2012, 06:17
Aleks-ander_N948 skrev:R09 skrev:Aleks-ander_N948 skrev:Er nok du som har ødelagt batteriet selv, du sa jo selv at du hadde målt 0v på det... Mange feilstarter gang på gang og ingen ladding er ikke batteriet laget for.

Batteriet funket helt fint, og målt over 12V helt til jeg reiste vekk ett par dager, da jeg kom hjem igjen var det dødt. så med mindre jeg har noen superkreft jeg selv ikke vet om så er det nok ikke noe spessielt jeg kan ha gjort. og dessuten så startet bilen regelmessig før dette og batteriet fikk da laddet

Ja du eller bilen what ever

Når et bateri står med 0V over lengre tid har det nok fått seg en knekk og vil aldri bli helt det samme igjen, ikke vist å klage på det da liksom... Selfølgelig fikk det laddet før når bilen startet men nå får du vel ikke start på den lenger pga tekniske problem og har ikke fått laddet det i det siste etter en del feilstarter osv osv?
Hvorfor batteriet ditt plutselig var tomt bør du finne ut av, kan jo være en del av feilen til at den ikke starter...
er vell garanti eller noe sånt på batterie?
Batteriet blir merkelig nok ikke tappet lengre, er ikke sikker på hva som kan ha ført til det, men hva det enn var så har det stoppet :s
-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 03 apr 2012, 16:23
noen som kan forklare meg hvor tennkassetten ligger? tenker jeg skal teste med en kompis sin å se om det gjør susen

-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 03 apr 2012, 17:06
Om bilen din er uten turbo, har du ikke tennkassett

-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 03 apr 2012, 17:18
Eirik N396 skrev:Om bilen din er uten turbo, har du ikke tennkassett

aaha, daså

tar og går over alle pluggene jeg da og ser om der er noe feil

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 03 apr 2012, 17:59
Feilsøk nå heller litt systematisk, sjekk om det er gnist på pluggene og demonter fuelrailen og sjekk om dysene dusjer bensin. Dette begynner du selvsagt på etter at du har montert et friskt batteri!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 16 apr 2012, 19:50
fikk endelig med meg batteriet tilbake til bilvarehuse for at de skulle ta en sjekk av det, det var ikke noe galt med batteriet og jeg fikk det igjen toppladdet. Har ikke fått gått over pluggene og det der enda siden jeg har det ganske travelt med skole, kjøreskole osv, men tok meg en prat med faren til fruen som er bilmekaniker, han mente det virket som det var noe galt med startsperren min, hvordan kan jeg i tilfelle få fikset det? :s
tenker jeg gjør som jeg fikk tips om og går over pluggene og sjekker fuelrailen

men hvor finner jeg fuelrailen og hvordan skal jeg demontere den? :a