Ser at flere enn jeg har dårlig ladespenning og tregstartet diesel i kulden.Ringte Stensgård og co.på Lillehammer i dag og forklarte problemet.En trivelig og hjelpsom kar der forklarte hva som burde gjøres.
Feilen lå i dårlig kontakt mellom klemme og kabler(pluss)De biler med plasstdeksel over polene har synlige smelte/varme-merker i plasten.Dette tyder på varmgang.Skal kjenne med handa at det blir varmt.
Løsning 1
Drill ett 6 mm hull i "blyhylsa" rett ned hvor kablene er loddet til kabelskoen.Bruk loddesyre el egnet til rensing.Varm opp med blåselampe el.stor loddebolt og fyll hullet med tinn.Dette burde gi bedre kontakt.
Løsning 2
Bytt hele kabelskoen til en "flatsko" med flere fester for kablene.På min er det 3 plusskabler.
Iflg.Stensgård skulle dette gi opp til 0,4Volt høyere ladespenning inn til batteriet
Husk å ta av kabelskoene fra batteriet før du gjør dette da.Ferdig med jobben,still klokka og håpe at dette hjelper på starten/ladinga.
saaero
Dårlig lading/treg start 1,9 TID
Moderator: Moderatorer
- vaernes N1256
Re: Dårlig lading/treg start 1,9 TID
Jeg har nylig oppgradert strøm og jord kablene i bilen (2008 9-3 TTiD), og det resulterte i 0,2V høyere ladespenning ved tomgang. Dette gjorde jeg i forbindelse med bilstereo og bytte til en kraftigere dynamo fra USA. De orginale kabelskoene ser kraftige ut, men ved demontering ser jeg at det kan bli dårligere kontakt med tiden. Her er kabelskoene byttet pga større batteri.
Har ikke hatt problemer i kulda denne sesongen (garasje + batterilader + motorvarmer osv.), men husker at motoren hutret og ristet litt ved ekstrem kaldstart i fjor.
Har ikke hatt problemer i kulda denne sesongen (garasje + batterilader + motorvarmer osv.), men husker at motoren hutret og ristet litt ved ekstrem kaldstart i fjor.
Runar Valheim Værnes
2008 9-3 Aero TTiD Sportcombi, pepper green, turbo X 19" +++ stor bilstereo
1999 9-5 2.0t SE (solgt)
2008 9-3 Aero TTiD Sportcombi, pepper green, turbo X 19" +++ stor bilstereo
1999 9-5 2.0t SE (solgt)
Re: Dårlig lading/treg start 1,9 TID(LØST)
Endelig er problemet løst.WIS Technical Service Bulletin 645-2660.Fjerning av feilkoder.
Ekstra kabel fra +batteri til dynamo.Fjerning av orginal kabelsko -pol.Ny polsko med to uttak.En ekstra jord til karrosseri.Vips 14,4V i ladespenning.
Ekstra kabel fra +batteri til dynamo.Fjerning av orginal kabelsko -pol.Ny polsko med to uttak.En ekstra jord til karrosseri.Vips 14,4V i ladespenning.