Varme i kupè

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Varme i kupè

Legg inn av gsxrspyder » 21 aug 2013, 13:34

Hei, Jeg har et litt mystisk problem på en Saab 9-5 2.0t 2004.

Justeringen av temperaturen er helt "umulig".

eksempel: Jeg setter temperaturen på 21 grader når jeg reiser påjobb om morgenen. motortemperaturen blir varm fort på Saab og det tar kun kort tid før varmeapparatet blåser varmt og temperaturen er raskt opp til innstilt temperatur.
Så til det rare: etter å ha kjørt en stund blåser det kaldt fra varmeapparatet helt til jeg skrur opp til 27 grader, da blåser det varmt(noen ganger 26 grader) stiller jeg den 1 grad ned så blåser det kaldt igjen.

altså stilt inn på 27 grader= blåser varmt. Innstilt på 26 grader=blåser kaldt. Dette skjer etter at jeg har kjørt en stund. Utetemperaturen viser riktig.

Noen som har tips?

Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Varme i kupè

Legg inn av Pål N526 » 21 aug 2013, 14:25

Trykk off og auto. Se etter feilkoder i display.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Varme i kupè

Legg inn av Ingvar N629 » 21 aug 2013, 14:44

Sjekk først etter feilkode i ACC som Pål skriver, når du trykker AUTO og OFF skjer det samtidig også en kalibrering som kan løse problemet. Dersom dette ikke fungerer, sjekk elmotor til blandeluftspjeld. En mulighet er også feil på selve ACC panelet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
hacri
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 30 jun 2013, 11:57

Re: Varme i kupè

Legg inn av hacri » 23 aug 2013, 07:36

Jeg prøvde dette på signatur bilen og opp kom tallet 0. Er dette en feilmelding eller at den er ok?
Ellers IH Scout freak...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Varme i kupè

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2013, 07:49

Det betyr 0 feilkoder registrert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Varme i kupè

Legg inn av gsxrspyder » 23 aug 2013, 08:18

Hei, og takk for svar.

Ingen feilkoder i displayet og det er ingen bedring så langt.
Det er jevn og fin varme om morgenen, men etter en stund virker det som om bilen tror det er varmt og kjører på med kald luft.
Har fundert på om det kan være en temperatursensor som tuller litt, men det er jo litt rart at det kun kommer var luft som beskrevet tidligere.

Ingvar: Hvor/hvordan sjekker jeg denne motoren? Er det ut med dashbord eller noe slikt?


Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Varme i kupè

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2013, 08:47

gsxrspyder skrev: Ingvar: Hvor/hvordan sjekker jeg denne motoren? Er det ut med dashbord eller noe slikt?

s
Reguler varmen opp og ned og se om motoren regulerer stagene. Selve staget kan også ha løsnet eller koblingen kan være knekt nede ved spjeld, men det er lite trolig siden du har varm luft i begynnelsen. Selve motoren skal funke siden du ikke har feilkode, men det er plastdrev som girer ned utvekslingen inne i motoren, og disse kan være så slitne at de ikke fungerer skikkelig. Det vil ikke sette feilkode. Er blandeluftspjeld på begge sider, ut med hanskerom på høyre side og ned med deksel over pedalene på venstre.
Men, ut fra beskrivelsen høres det ut som om det er noe annet som er feil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Varme i kupè

Legg inn av gsxrspyder » 23 aug 2013, 13:43

Ut med hanskerom og deksel ved pedaler.

Da bytter jeg kupefilter samtidig. Det ligger også under hanskerommet.

Takk for tips

Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Svar