Hei, Jeg har et litt mystisk problem på en Saab 9-5 2.0t 2004.
Justeringen av temperaturen er helt "umulig".
eksempel: Jeg setter temperaturen på 21 grader når jeg reiser påjobb om morgenen. motortemperaturen blir varm fort på Saab og det tar kun kort tid før varmeapparatet blåser varmt og temperaturen er raskt opp til innstilt temperatur.
Så til det rare: etter å ha kjørt en stund blåser det kaldt fra varmeapparatet helt til jeg skrur opp til 27 grader, da blåser det varmt(noen ganger 26 grader) stiller jeg den 1 grad ned så blåser det kaldt igjen.
altså stilt inn på 27 grader= blåser varmt. Innstilt på 26 grader=blåser kaldt. Dette skjer etter at jeg har kjørt en stund. Utetemperaturen viser riktig.
Noen som har tips?
Hilsen
Thomas
Varme i kupè
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 50
- Registrert: 25 jun 2012, 23:13
- Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
- Sted: Frogner
Varme i kupè
Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Re: Varme i kupè
Trykk off og auto. Se etter feilkoder i display.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Varme i kupè
Sjekk først etter feilkode i ACC som Pål skriver, når du trykker AUTO og OFF skjer det samtidig også en kalibrering som kan løse problemet. Dersom dette ikke fungerer, sjekk elmotor til blandeluftspjeld. En mulighet er også feil på selve ACC panelet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Varme i kupè
Jeg prøvde dette på signatur bilen og opp kom tallet 0. Er dette en feilmelding eller at den er ok?
Ellers IH Scout freak...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Varme i kupè
Det betyr 0 feilkoder registrert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 50
- Registrert: 25 jun 2012, 23:13
- Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
- Sted: Frogner
Re: Varme i kupè
Hei, og takk for svar.
Ingen feilkoder i displayet og det er ingen bedring så langt.
Det er jevn og fin varme om morgenen, men etter en stund virker det som om bilen tror det er varmt og kjører på med kald luft.
Har fundert på om det kan være en temperatursensor som tuller litt, men det er jo litt rart at det kun kommer var luft som beskrevet tidligere.
Ingvar: Hvor/hvordan sjekker jeg denne motoren? Er det ut med dashbord eller noe slikt?
Hilsen
Thomas
Ingen feilkoder i displayet og det er ingen bedring så langt.
Det er jevn og fin varme om morgenen, men etter en stund virker det som om bilen tror det er varmt og kjører på med kald luft.
Har fundert på om det kan være en temperatursensor som tuller litt, men det er jo litt rart at det kun kommer var luft som beskrevet tidligere.
Ingvar: Hvor/hvordan sjekker jeg denne motoren? Er det ut med dashbord eller noe slikt?
Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Varme i kupè
Reguler varmen opp og ned og se om motoren regulerer stagene. Selve staget kan også ha løsnet eller koblingen kan være knekt nede ved spjeld, men det er lite trolig siden du har varm luft i begynnelsen. Selve motoren skal funke siden du ikke har feilkode, men det er plastdrev som girer ned utvekslingen inne i motoren, og disse kan være så slitne at de ikke fungerer skikkelig. Det vil ikke sette feilkode. Er blandeluftspjeld på begge sider, ut med hanskerom på høyre side og ned med deksel over pedalene på venstre.gsxrspyder skrev: Ingvar: Hvor/hvordan sjekker jeg denne motoren? Er det ut med dashbord eller noe slikt?
s
Men, ut fra beskrivelsen høres det ut som om det er noe annet som er feil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 50
- Registrert: 25 jun 2012, 23:13
- Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
- Sted: Frogner
Re: Varme i kupè
Ut med hanskerom og deksel ved pedaler.
Da bytter jeg kupefilter samtidig. Det ligger også under hanskerommet.
Takk for tips
Thomas
Da bytter jeg kupefilter samtidig. Det ligger også under hanskerommet.
Takk for tips
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005