nye koaxial høyttalere 9-5 trenger svar!

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
bjartey
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 15 aug 2013, 23:56
Bil: Saab 9-5
Sted: Haugesund

nye koaxial høyttalere 9-5 trenger svar!

Legg inn av bjartey » 21 jan 2014, 16:48

Har kjøpt nye koaxial høyttaler i dashbordet på min 9-5 ( 3.5cm) , men på disse nye polk høyttalerene jeg har kjøpt så har denne ingen plugg slik som på di orginale, hva gjør jeg her? også fulgte det med noe som lignet 2 motstander/batterier så hadde 2 ledere på hver side. Noen forslag? :?

Brukeravatar
Sabby
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 06 apr 2008, 10:09
Medlemsnummer: n1504
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t
Sted: Trondheim

Re: nye koaxial høyttalere 9-5 trenger svar!

Legg inn av Sabby » 21 jan 2014, 19:03

Hei! Du må klippe av kontakten på høytalerledningene og sette på vanlige kabelsko for å koble til høytalerne! Husk at det er forsjell på pluss og minus på ledningene! Det du beskriver som motstander/batterier er delefilter for høytalerne! Usikker på om du behøver å montere dem egentlig!
Forøvrig så passer ikke høytalergitteret hvis det er polk koaxhøytalere du skal montere, grunnet at diskanten bygger for mye opp! Du får ikke dekselet ordntlig på plass! Kjøpte sånne selv, så det har jeg prøvd! Dristet meg til å sage hull midt på dekselet med hullsag, slik at kanten på diskanten stakk opp! :)
Se forøvrig her! masse nyttig info! http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

bjartey
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 15 aug 2013, 23:56
Bil: Saab 9-5
Sted: Haugesund

Re: nye koaxial høyttalere 9-5 trenger svar!

Legg inn av bjartey » 21 jan 2014, 20:46

aah, var det jeg tenkte! :D , så det er delefilter det ja, trodde det ikke var det på koaksial høyttalere da dette liksom er en alt i en høyttaler :)

ja jeg fant ut at høyttalerene bygget for mye opp.., synes det er dårlig når det står dem passer på eldre saaber, men fikk presset gitteret på alikvel selv om det bulet litt opp men ikke spesielt merkbart mye, så får se hva jeg gjør om det skal irritere meg mye :P

Takk for respons! :D :D

bjartey
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 15 aug 2013, 23:56
Bil: Saab 9-5
Sted: Haugesund

Re: nye koaxial høyttalere 9-5 trenger svar!

Legg inn av bjartey » 22 jan 2014, 08:29

Sabby skrev:Hei! Du må klippe av kontakten på høytalerledningene og sette på vanlige kabelsko for å koble til høytalerne! Husk at det er forsjell på pluss og minus på ledningene! Det du beskriver som motstander/batterier er delefilter for høytalerne! Usikker på om du behøver å montere dem egentlig!
Forøvrig så passer ikke høytalergitteret hvis det er polk koaxhøytalere du skal montere, grunnet at diskanten bygger for mye opp! Du får ikke dekselet ordntlig på plass! Kjøpte sånne selv, så det har jeg prøvd! Dristet meg til å sage hull midt på dekselet med hullsag, slik at kanten på diskanten stakk opp! :)
Se forøvrig her! masse nyttig info! http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
Hvordan låt det forresten med polk høyttalerene kontra di orginale? :D

Brukeravatar
Sabby
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 06 apr 2008, 10:09
Medlemsnummer: n1504
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t
Sted: Trondheim

Re: nye koaxial høyttalere 9-5 trenger svar!

Legg inn av Sabby » 22 jan 2014, 21:18

Ble jo bedre! Klarere diskant! Hvilket anlegg har du i bilen fra før? as1 eller as2?

bjartey
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 15 aug 2013, 23:56
Bil: Saab 9-5
Sted: Haugesund

Re: nye koaxial høyttalere 9-5 trenger svar!

Legg inn av bjartey » 22 jan 2014, 23:42

Har nå koblet det opp og lyden ble helt klart klarere, spiller mye høyere også :D , nå bruker jeg disse uten disse delefiltrene, er disse nødvendige eller trengs di ikke?

Jeg har nok desverre AS1.. :P

bzzlink
Innlegg: 19
Registrert: 19 nov 2013, 22:49
Bil: '00 Saab 9-3, 2.0 sugemotor
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: nye koaxial høyttalere 9-5 trenger svar!

Legg inn av bzzlink » 10 feb 2014, 11:31

Jeg koblet først uten delefilterene. Fungerer jo greit, men synes jeg måtte skru ned mye på bassen på spilleren for at det ikke skulle vrenge.

Koblet i delefilterne etterpå, og det ble mye bedre! Kan spille mye høyere, og det er fortsatt bass, bare at bassen som elementet ikke klarer å gjengi blir blokkert ut.

Ble fantastisk mye bedre lyd! Eneste som er dumt er at mye vil ha mer, så nå blir det nok forsterker og noen 6,5" i dørene også. (har ingenting i dørene fra før)


Her er hvordan jeg koblet mine (første gang) Delefilteret loddet jeg midt på ledningen og elektrikertapet rundt.
Bilde

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: nye koaxial høyttalere 9-5 trenger svar!

Legg inn av redturbo » 10 feb 2014, 21:45

Hvis du sender et kraftig signal utenom delefiltrene til diskantenhetene, dvs med bass, så dreper du dem fortere enn du kan si uffda.

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Re: nye koaxial høyttalere 9-5 trenger svar!

Legg inn av frkristiansen » 11 feb 2014, 08:20

Ja delefiltre er et must på alle høyttalere egentlig, diskanter må besklyttes mot lave toner og bass elementer mot de høye. Da får man bedre lyd og høyttalere som varer. Generelt kan man si at kondensatorer brukes for å luke ut lave frekvenser da den liker høye frkevenser... og spoler for å luke ut høye frekvenser da en spole liker lave frekvenser. ( man kan si at en spole leder godt for lave frekvenser og sperrer for høye, og motsatt for en kondensator). Så anbefaler hvertfall ikke å ta bort kondensatorer som står på coaxial høyttalere. Denne er ment å gi diskanten de riktige frekvensene intet mer og intet mindre.
Får du for høye frkevenser inn på et bas element kan man lett brenne spolen opp ( blir som å sette likespenning på den), og får man tilsvarende lave toner inn på en diskant sprenger man elementet... :^o nå er det lenge sidfen jeg holdt på med slikt, så kompetansen har nok dessvere forfalt en hel del... husker jeg satt å regnet mye på RC ledd og høyttaler kabinett før i gamle dager, kankje det er på tide å brushe op gamle kunster.. :roll:
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Magnus N
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 13 mar 2014, 21:30
Medlemsnummer: N2826
Navn: Magnus N
Bil: 9-5,9000
Sted: Trondheim

Re: nye koaxial høyttalere 9-5 trenger svar!

Legg inn av Magnus N » 23 sep 2014, 13:07

Jeg har nettopp montert polk sine koaksial høyttalere også. Men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle koble dele filterene. Må de loddes på pluss kabelen eller minus kabelen? Usikker på om jeg i d hele tatt har koblet riktig da jeg satte på kabelsko på de originale ledningene heller. Var 2 brune ledninger på venstre side med en hvit stripe på den ene og på høyre side en grå med hvit strupe og en brun. Antok at de med stripr på var minus.
Noen som kan forklare meg hvordan jeg gjør det med delefilter?
Saab 9-5 MY02 b235r aero manuell

arny
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 09 jul 2011, 18:05

Re: nye koaxial høyttalere 9-5 trenger svar!

Legg inn av arny » 24 sep 2014, 01:00

Magnus N skrev:Jeg har nettopp montert polk sine koaksial høyttalere også. Men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle koble dele filterene. Må de loddes på pluss kabelen eller minus kabelen? Usikker på om jeg i d hele tatt har koblet riktig da jeg satte på kabelsko på de originale ledningene heller. Var 2 brune ledninger på venstre side med en hvit stripe på den ene og på høyre side en grå med hvit strupe og en brun. Antok at de med stripr på var minus.
Noen som kan forklare meg hvordan jeg gjør det med delefilter?
Regner med de ledningene some er like på høyre og venstre er jord (-), men det er vel mulig og oppdrive et ledningsdiagram for å være sikker.

Hvis det er mellomtone/diskant du har montert så er det et høypassfilter som følger med (kondensator), bedre forklart hvis du leser posten til frkristiansen over. Det skal vanligvis kobles i serie med plusspolen, dvs klipp ledningen et sted mellom forsterker og høyttaler, og lodd den inn. Den sitter vanligvis nær høyttaleren, men det kan være trangt der i en bil så det kan hende den må settes ved forsterker istedet.

Svar