Hei. Jeg har en Saab 93 2004 SS som har vært igjennom en vinter hvor frontfangeren har vært dekket av snø og is i en liten periode.
I denne perioden viste utetemperatur sensoren at det var 20-30 plussgrader ute. Jeg tenkte at når det ble mildere så ville sensoren komme tilbake i sin rette tilstand.
Nå som det er blitt mildere og is/snø har forsvunnet fra frontgfangeren min, viser fortsatt utetemperaturen at det er 5+ grader varmere enn faktisk temperatur.
F.eks hvis det er 0 grader ute, så viser bilen at det er 5 varmegrader. I dag tidlig var det 2-3 grader, men bilen sier at det er 8 grader.
Jeg er litt usikker på hvor denne temperatur-sensoren sitter, men jeg antar at det er den lille svarte plastgreia midt på grillen under skiltet.
Noen som har opplevd liknende eller vet hva som kan være galt?
Takk for svar!
Saab 93 2004 feil utetemp
Moderator: Moderatorer
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Saab 93 2004 feil utetemp
Det er nok temperatursensoren du har funnet, i grillen under skiltet.
Har du et multimeter for hånd, så kan du hekte av pluggen og måle motstanden i kontakten på sensoren. Ved +10°C skal verdien være 9,951kΩ (kiloohm), ved 0°C 16,33kΩ og ved ÷10°C 27,67kΩ. Som du ser så er motstanden ikke helt lineær mellom disse punktene, så du får bare ekstrapolere mellom de to gradene hvor utetemperaturen ligger når du måler.
Har du et multimeter for hånd, så kan du hekte av pluggen og måle motstanden i kontakten på sensoren. Ved +10°C skal verdien være 9,951kΩ (kiloohm), ved 0°C 16,33kΩ og ved ÷10°C 27,67kΩ. Som du ser så er motstanden ikke helt lineær mellom disse punktene, så du får bare ekstrapolere mellom de to gradene hvor utetemperaturen ligger når du måler.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: Saab 93 2004 feil utetemp
Tusen takk for informasjonen!
Skal prøve dette ut i løpet av uka når jeg har tid.

Re: Saab 93 2004 feil utetemp
Kjøpte ny sensor i går av Saab verksted/forhandler, siden den gamle viste litt ustabile signaler.
Jeg slo på tenninga i går rett etter at jeg hadde montert den nye sensoren og da viste tempen -1 grad. Noe som var mye bedre enn den gamle som ville vist sikkert 8-9 grader +. (var 2 grader ute)
Kjørte til jobb i dag og når jeg startet bilen i dag tidlig viste tempen 12 + grader, men sank ned til 9 grader etter bare 2 minutt. Den ble på 9 grader fram til jeg kom til jobben (tok ca 10 min å kjøre). (var da også ca 2 grader ute)
Så det virker som den nye temperatursensoren også viser feil som den gamle gjorde. Jeg har lest andre plasser at man kan koble av batteriet en liten stund (30 min??) og se om den retter seg opp. Aner ikke om dette vil hjelpe eller om jeg kan smøre kontaktene på ledningen til sensoren for å løse opp støv/rust.
- Vil radioen "låse seg" om jeg kobler av batteriet en stund?
- Er det flere forslag til hva jeg kan gjøre der ute?
Jeg slo på tenninga i går rett etter at jeg hadde montert den nye sensoren og da viste tempen -1 grad. Noe som var mye bedre enn den gamle som ville vist sikkert 8-9 grader +. (var 2 grader ute)
Kjørte til jobb i dag og når jeg startet bilen i dag tidlig viste tempen 12 + grader, men sank ned til 9 grader etter bare 2 minutt. Den ble på 9 grader fram til jeg kom til jobben (tok ca 10 min å kjøre). (var da også ca 2 grader ute)
Så det virker som den nye temperatursensoren også viser feil som den gamle gjorde. Jeg har lest andre plasser at man kan koble av batteriet en liten stund (30 min??) og se om den retter seg opp. Aner ikke om dette vil hjelpe eller om jeg kan smøre kontaktene på ledningen til sensoren for å løse opp støv/rust.
- Vil radioen "låse seg" om jeg kobler av batteriet en stund?
- Er det flere forslag til hva jeg kan gjøre der ute?

Re: Saab 93 2004 feil utetemp
Fant problemet tror jeg.
Det ligger en kontakt under spylervæsketanken som kan bli skadet av fukt, salt og sand.
1. Jeg løsnet skruene rundt undersiden av frontfangeren slik at jeg fikk grei tilgang til kontakten (2-3 skruer)
2. Så åpnet jeg kontakten ved å bare dra i hver ende og sprayet rikelig med kontakt/smøre middel (både inni og utenpå kontakten). Jeg kunne se at det har vært fuktighet/salt i kontakten. Jeg sprayet også kontakten som sitter på temp.føleren, selv om den såg grei ut.
3. Koblet sammen kontakten igjen og brukte svart elektriker-teip rundt kontakten for å hindre at det ikke kommer så mye salt/vann og grus på den.
4. Satte ledningen og spylervæskeslangen på plass i sine plastfester og skrudde igjen dekslet under frontfangeren.
Etter 45 minutters kjøring viste temperaturen en ganske korrekt verdi! Fikk dette tipset av Vestfold-Auto i Tønsberg.
Det ligger en kontakt under spylervæsketanken som kan bli skadet av fukt, salt og sand.
1. Jeg løsnet skruene rundt undersiden av frontfangeren slik at jeg fikk grei tilgang til kontakten (2-3 skruer)
2. Så åpnet jeg kontakten ved å bare dra i hver ende og sprayet rikelig med kontakt/smøre middel (både inni og utenpå kontakten). Jeg kunne se at det har vært fuktighet/salt i kontakten. Jeg sprayet også kontakten som sitter på temp.føleren, selv om den såg grei ut.
3. Koblet sammen kontakten igjen og brukte svart elektriker-teip rundt kontakten for å hindre at det ikke kommer så mye salt/vann og grus på den.
4. Satte ledningen og spylervæskeslangen på plass i sine plastfester og skrudde igjen dekslet under frontfangeren.
Etter 45 minutters kjøring viste temperaturen en ganske korrekt verdi! Fikk dette tipset av Vestfold-Auto i Tønsberg.
