HOWTO på original xenon ettermontering 9-5??
Moderator: Moderatorer
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
HOWTO på original xenon ettermontering 9-5??
Finnes det noen HOWTO på hvordan man ettermonterer original xenon på en MY02 9-5 her i verden?
Jeg har skjønt at man må ha lykter med ballaster, lastvinkelgivere foran og bak, samt legge opp noen ledninger til disse. Hører rykter om at det bakre ledningsnettet har forberedelse for lastvinkelgiver??
Hadde vært kult om noen som hadde gjort dette før, kunne slengt sammen en oversikt over nøyaktig hva som må gjøres. Hvilke ledninger som skal på hvilke pinner osv.
Har søkt gjennom forumet her og googlet masse, men det er for det meste bare løs prat om temaet.
Jeg har skjønt at man må ha lykter med ballaster, lastvinkelgivere foran og bak, samt legge opp noen ledninger til disse. Hører rykter om at det bakre ledningsnettet har forberedelse for lastvinkelgiver??
Hadde vært kult om noen som hadde gjort dette før, kunne slengt sammen en oversikt over nøyaktig hva som må gjøres. Hvilke ledninger som skal på hvilke pinner osv.
Har søkt gjennom forumet her og googlet masse, men det er for det meste bare løs prat om temaet.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: HOWTO på original xenon ettermontering 9-5??
Jeg har lagt opp all kabling på nytt. Hvis det ligger noe klart på nyere modeller så slutter det i så fall ved gjennomføringen til ABS-kablene i gulvet foran baksetet på førersiden. I tillegg til selve lyktene med styreenheter må du ha lastvinkelgivere foran og bak, her er det klart med hull for fester og kule til stag på høyre bærearm foran. Utover intern systemkabling skal det gå en enkel kabel til diagnosekontakt og en til MIU, samt at du må ha en strømforsyning til styreenheter. Har du WIS med skjema så er det temmelig rett fram.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Monterte ikke du linser i lyktene Kristian?
Har ikke det funket så bra?
Har ikke det funket så bra?

- Kristian N2215
- Overload!!!
Det funker bra nå ja. Måtte litt modifisering til å få de til å peke høyt nok. Grunnen til at jeg snuser på original xenon er at jeg frykter at den ikke går gjennom EU uten automatisk høyderegulering :/ så jeg er forberedt på å kjøpe et annet sett med lykter. Hvis jeg ikke kommer over noen med et godt hjerte som kan selge meg halogenlamper råbillig, så kan jeg like godt bruke litt ekstra penger og få det lovlig
kommer ikke til å gå tilbake til halogen permanent uansett, nå som jeg har vendt meg til xenon.

-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Personlig er jeg ganske misfornøyd med original bi-xenon på min 9-5. De lyser gult i forhold til de fleste andre biler med xenon jeg har vært borti, og jeg har prøvd et hav av både dyre og billige pærer.
Trolig er det linsene på disse bilene som ikke holder verdens beste kvalitet - se bare på cut-off'en.
...siden du allerede har åpnet en lykt, kanskje du burde lage en how-to for å skifte linser til noen bedre?
Trolig er det linsene på disse bilene som ikke holder verdens beste kvalitet - se bare på cut-off'en.
...siden du allerede har åpnet en lykt, kanskje du burde lage en how-to for å skifte linser til noen bedre?

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Kristian N2215
- Overload!!!
Ser at mange bytter linser i orginale lykter borti statene. Hidplanet.com er er stort forum som handler om nettopp slke ting.
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Linser, pærer, ballast - mye som kan byttes. Er du arbeidsvillig og nevenyttig så kan du skifte hele projektoren. Dette er semi-lovig også ettersom det er original Xenon-lyskaster og original nivåjustering. Nærmere ettersyn vil nok gi strek i boka da modifikasjoner sikkert ikke er lov, men det slår halogen med Xenon.
Mener noen diskuterte Hella-oppsettet på 9-5 på HIDplanet og mente det var ganske bra. Kan jo hive inn hvassere elektriske detaljer: http://www.theretrofitsource.com/hid-systems.html
Mener noen diskuterte Hella-oppsettet på 9-5 på HIDplanet og mente det var ganske bra. Kan jo hive inn hvassere elektriske detaljer: http://www.theretrofitsource.com/hid-systems.html
- Kristian N2215
- Overload!!!
Hella selger jo også ettermonteringssett for nivåregulering. Det er kanskje en mulighet for meg, men det blir jo aldri godkjent pga. Null papirer på linsene + hjemmemekk 

-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Nå er det vel bare et krav om at nivåreguleringen skal fungere på EU-kontroll.
...hvorvidt det faktisk blir sjekket er én ting, og om de bare ser at lysene justerer opp og ned så er nok de fleste kontrollører fornøyde.
...hvorvidt det faktisk blir sjekket er én ting, og om de bare ser at lysene justerer opp og ned så er nok de fleste kontrollører fornøyde.
Dag Bøsterud