Starter

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Raunholm

Starter

Legg inn av Raunholm » 01 apr 2014, 00:38

en jeg er onkel til , har kjøpt en frisk god Saab turbo . problemet var at den ikke alltid startet når den var varm , så da var min søster i bilmangel . Jeg tok det tunge skrittet , kjørte Saab en in på låven . løsnet minuspolen og bøyde den vekk . så fjernet jeg gulvplankene under bakre del av motoren . startmotoren er ikke mulig å se fra toppen . den ligger bak motoren under manifoilen . speil . lykt og mobil kamra er gode hjelpemidler . der var ganske oljete , men batteri tilkoblingen på start motoren var helt tørr og rusten . den så ut som den hadde vert varm . og det stemte , først løsnet jeg kabelen fra både starteren og dynamoen , og kabelfestene på motorblokka , det var bare mulig å bruke en hand fra opp sida . eller en hand fra undersida . olja kom fra mangel på pakning på olje- påfylling -lokket . og en sund topp lokk av- luftning -slange . så løsnet jeg inn slag ledningen . og klippet strips , det krev finger ferdighet , styrke og tålmod . så løsnet jeg festemutteren for startmotoren fra undersida . og gikk over på bilens venstre side og løsnet den øvre festebolten fra utsida av kløtsj huset den er 18 mm og pipe og skralle gikk ikke , skifte nøkkel ble løsningen . startmotoren fikk jeg bare ut på undersida . det var et brunt hardt belegg på anlegget for batterikabelen og ei lita smelte perle som hadde vert kontakten derfor hadde der vert varmt . 500 + jeg gjorde alt skinnende blankt . puttet starteren oppi . skrudde først på innslagsledningen og batterikabelen med starteren lit på skrå . da er det mulig å sjå , så teita jeg starteren lit fra botn og lit fra topp den må lirkes inn i minst 3 etapper . så festet jeg batterikabelen . i sine fester . og helt tilslutt etter å ha etter teitet alle skruer feste minuspolen . motoren startet meget lett . jeg hadde sund starteren og tørket ut lit skit . og smurte forsiktig lagrer og tannhjul . men den var i grunnen bra

Brukeravatar
oyvindh N2656
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N2656
Bil: Saab 9-3 Vector 07' 1,9TDI

Re: Starter

Legg inn av oyvindh N2656 » 07 apr 2014, 15:57

Godt å høre! :)

- Øyvind
- Øyvind

Saab 9-3 Vector 07' 1,9TDI

Raunholm

Re: Starter

Legg inn av Raunholm » 11 mai 2014, 10:29

En jeg er onkel til har fortsatt Saab Nå går den helt fint . Det som eksperter trodde var alt mulig . det var bare en rustet tilkobling til starteren . fortinnede ting her på Vest Norge er ikke en god ting . salt + tin = noe som ligner på mold , Gull belagde ting er bra . I båt er lodding ikke tillat av Veritas . Jeg håper noen har nytte av det jeg skriver . Jeg må bare få dele med andre di erfaringer jeg får .

Svar