Oljelekasje

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Oljelekasje

Legg inn av Trope » 11 sep 2014, 21:55

Får desverre ikke EU godkjent min kjære 9-5 2,0t da det lekker litt olje i bakkant av motoren. Det drypper ikke olje under bilen, men danner seg en oljefilm under og i bakkant av bunnpanna samt noe treffer toppen av eksosrøret. Det ser ut til at det ikke kommer fra bunnpanna eller pakningen her, men det ser ut til at det lekker litt høyere opp omtrent midt over eksosrøret. Håper noen vet hva det er på baksiden av motoren som lekkasjen kan komme fra og hvordan jeg kan få lokalisert lekkasjen. Har hatt bilen på bukk to ganger og rengjort uten å kunne se hva det lekker fra. Er det eventuelt noen førere eller givere på baksiden av motoren det kan lekke fra?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oljelekasje

Legg inn av Ingvar N629 » 11 sep 2014, 22:27

Sjekk oljetrykksgiveren, sitter over/innenfor starteren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Oljelekasje

Legg inn av Trope » 11 sep 2014, 23:02

Hvordan kommer jeg til oljetrykksbryteren og får eventuelt byttet pakning på denne?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Oljelekasje

Legg inn av Kristian N2215 » 12 sep 2014, 07:24

Du må ut med starteren. Da kommer du helt greit til.
Man pleier å bytte hele oljetrykksbryteren med pakning så vidt jeg vet. Er ikke sikker på om man får bare pakningen.
Oljetrykksbryteren koster jo ikke myr akkurat heller, så det er en grei forsikring :)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oljelekasje

Legg inn av Ingvar N629 » 12 sep 2014, 07:37

Er sannsynligvis selve giveren som lekker, hvis det kommer derfra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Oljelekasje

Legg inn av Trope » 14 sep 2014, 17:37

Har funnet oljetrykksbryteren og konstatert at det er denne som lekker, men jeg kommer ikke til.
Har forsøkt å demontere starteren, men kommer ikke til den øvre bolten. Må det demonteres slanger og kabler for å komme til. Er det noen i Østfold som kan dette og interessert i en jobb. Bilen står nå på bukk på Torp i Fredrikstad.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Oljelekasje

Legg inn av Kristian N2215 » 14 sep 2014, 17:42

Den øvre bolten fikk meg til å ta i bruk farsmålet når jeg også lå under der :P
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Oljelekasje

Legg inn av Helge » 14 sep 2014, 20:48

Den øvre bolten på starteren ta du ovenifra.
Den går også igjennom girkassen.
18mm.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar